آیا حساسیت عاطفی یک ویژگی شخصیتی است؟

آیا حساسیت عاطفی یک ویژگی شخصیتی است؟

میلاد

شکیب

1396/02/17

5843

بار بازدید شده
is-sensivity-a-real-condition داشتن سطح بالایی از حساسیت عاطفی یک وضعیت واقعی است و به همین دلیل اصطلاح انسان بسیار حساس (Highly Sensitive Person) یا به اختصار HSP به وجود آمده است.
5843
آیا حساسیت عاطفی یک ویژگی شخصیتی است؟
Vidoal
4.94
آیا حساسیت عاطفی یک ویژگی شخصیتی است؟
شکی درباره این واقعیت وجود ندارد که برخی از مردم نسبت به دیگران احساسات شدیدتری دارند و حساس‌ترند. طبق گفته الین آرونِ (Elaine Aron) روان‌شناس، داشتن سطح بالایی از حساسیت عاطفی یک وضعیت واقعی است و به همین دلیل اصطلاح انسان بسیار حساس (Highly Sensitive Person) یا به اختصار HSP به وجود آمده است.

اما آیا این اصطلاح یک حالت واقعی را توصیف می‌کند؟ یا این اصطلاح ساخته شده تا افراد درون‌گرا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند؟ آرون در وب‌سایت خود بیان می‌کند که افراد بسیار حساس نیاز دارند تا در روزهای پرمشغله کمی از فضا فاصله بگیرند و به تخت‌خواب یا فضایی خصوصی پناه ببرند؛ آن‌ها بیش از دیگران زندگی خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در شرایط ناراحت‌کننده یا سخت قرار نگیرند.

ساشا که در لندن زندگی می‌کند می‌گوید: «من دوست ندارم فیلم‌های غمگین‌کننده ببینیم چون این احساس غم ساعت‌ها پس از پایان فیلم در من می‌ماند، حتی وقتی فکر می‌کنم فیلم یک عنصر واقعی نیست». ساشا معمولا فقط نیمه اول فیلم‌هایی مانند تایتانیک را می‌بیند و پیش از این‌که این فیلم‌ها وارد قسمت‌های غم‌انگیز بشوند آن‌ها را قطع می‌کند. او برعکس افرادی که خود را غرق فیلم می‌کنند، گریه می‌کنند و با شخصیت‌ها هم‌ذات‌پنداری می‌کنند بیان می‌کند که: «من ترجیح می‌دهم خود را در وضعیت شادی نگه دارم و درگیر احساسات ناخوشایند ناشی از فیلم نشوم». ساشا جزو آن دسته افرادی است که آرون به آن‌ها افراد بسیار حساس می‌گوید. اما این ویژگی فقط به معنی حساس بودن نیست بلکه میزان بالایی از هم‌ذات‌پنداری و هم‌دلی را نیز در پی دارد. یک تست در وب‌سایت آرون وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا میزان حساسیت خود را در زندگی درک کنید.

نتایج اولین پژوهش آرون در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و از آن زمان تاکنون پژوهش‌های زیادی در مورد افراد بسیار حساس انجام شده است. برای مثال نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ انجام شده نشان می‌دهد گرچه تئوری «افراد بسیار حساس» به مسئله اضطراب اجتماعی ربط دارد اما در نهایت یک ویژگی متمایز شخصیتی است.
 

با این حال، اِی.جِی. مردسن (A.J. Marsden)، استادیار روان‌شناسی و خدمات انسانی در کالج Beacon در فلوریدا، معتقد است که حساسیت بسیار بالا یک ویژگی اوتیستی است. او می‌گوید: «از آن‌جایی که پژوهش‌هایی که روی ویژگی‌های اوتیستی انجام می‌شود هنوز در مراحل ابتدایی خود است، هنوز نکات زیادی در این زمینه وجود دارد که ممکن است ما از آن درک کافی نداشته باشیم. آیا حساسیت بسیار بالا یک ویژگی شخصیتی است یا بخشی از بیماری اوتیسم است؟ چه ویژگی‌ها و اختلال‌هایی از حساسیت بسیار بالا ناشی می‌شود؟ گرچه هنوز پرسش‌های بسیاری بی‌پاسخ است اما ما اکنون می‌دانیم که افراد با حساسیت بسیار بالا دارای این ویژگی‌ها هستند: حساسیت بیش از حد به محرک‌های خارجی، فرایند شناختی عمیق‌تر و واکنش‌های شدید احساسی. از آن‌جایی که این نوع افراد اطلاعات را عمیق‌تر از دیگران پردازش می‌کنند، به محیط اطراف خود حساسیت بیش‌تری نشان می‌دهند».

اما رشل آنونزیاتو (Rachel Annunziato)، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه فوردهام، معتقد است که حساسیت بسیار بالا از نظر بالینی قابل تشخیص نیست. او می‌گوید: «به طور کلی، به نظر می‌رسد این ایده‌ها زمانی توجه ما را به خود جلب می‌کنند که شخصیت ما را توصیف می‌کنند. چنین چیزی شبیه این است که شما در مورد شخصیت خود در یک کتاب شخصیت‌شناسی مطالبی بخوانید و با خود بگویید حرف‌های این کتاب کاملا درست است».

نظر شما چیست؟ آیا حساسیت بسیار بالا یک ویژگی شخصیتی مانند تمام ویژگی‌های دیگر است یا نشانه‌های اختلال در خود دارد؟ این چنین افرادی را در نزدیکی خود می‌شناسید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.
سوالات و نظرات کاربران
0
Sinasp photo
Sinasp جمعه، 21 اردیبهشت 1397
خیلی ممنون از گروه خوبتون
0
محمدیاسر photo
محمدیاسر سه شنبه، 11 اردیبهشت 1397
من دچار سندروم اسپرگر هستم که از طیف اوتیسم هستش.دچار حساسیت بالایی هستم و نمرم تو ازمون 20 شد.نمیدونم به اسپرگر بودنم ربطی داره یا نه. حساسیت نسبت به رفتار مردم.حرف مردم.نظرمردم.وقتی میخواستم حرفی بزنم خیلی با فکرم ور میرفتم که چیز اشتباهی نگم.وقتی تو یه فیلم صحنه ها درهم و برهم و گیج کننده میشه بهم میریزم و مضطرب میشم.
0
مریم photo
مریم سه شنبه، 04 اردیبهشت 1397
من هم شخصیت حساسی دارم و سعی میکنم از صحنه های غم انگیز یک فیلم یا رمان بگذرم و حتی شده چشمامو میبندم ولی با این حال فکر میکنم که قابل تشخیص نیست و با اختلال اتستیک شششباهتی نداره . و همینطور فکر میکنم که اختیار و کنترل اون به دست خودمونه !! البته این نظر منه
0
علیخان photo
علیخان جمعه، 24 آذر 1396
من بچه ام اتیستیک است و به خاطر همین حساسیت بالای او هیچگاه فیلم سینمایی در خانه تماشا نمیکنیم زیرا با یک صحنه کوچک خشن شروع به گریه شدید مینماید و مجبوریم فقط کانال های اخبار و مستند نگاه گنیم اما افراد عادی حساسیت خود را می توانند کاهش دهند باید مسولیت کارهای دیگران را به عهده نگیرند و افکار خود را کنترل نمایند زیرا احساس و عاظفه ناشی از فکر است
0
پریسا photo
پریسا پنج شنبه، 23 شهریور 1396
حساسیت عاطفی
0
حمیدرضا مژده photo
حمیدرضا مژده سه شنبه، 23 خرداد 1396
من خودم همین ویژگی شخصیتی رو دارم و دچار حساسیت بالا هستم. بیایم فرض کنیم حساسیت همه آدمها شبیه ماشین سواری هست؛ اگر درجه حساسیت عادی باشه، مثل این این میمونه که شخص سوار یک ماشین عادی هم هست، مثل پژو پراید و... حالا اگر حساسیت یک فرد بالا یا خیلی بالا باشه مثل اینه که سوار یه ماشین سریع مثل فراری یا لامبورگینی هست. تا اینجا فقط تشبیه بود و میخواستم به این نتیجه گیری برسم ما تقریبا از کودکی شروع به زندگی با این درجه از حساسیت میکنیم؛ مثل این میمونه بخواین رانندگی رو با پراید یاد بگیرین یا لامبورگینی؛ مثلما وقتی پشت لامبورگینی هستیم و میخوایم برای اولین بار رانندگی یاد بگیریم اشتباهات و رفتارهای (فرمون های) غلط زیادی داریم. نتیجه گیری آخر؛ اگر به شناخت احساسی خود برسیم، یعنی خودمون رو درست بشناسیم میتونیم این ماشین قدرت مند و سریع السیر رو به زیبایی هدایت کنیم ولی اگه نتونیم گواهی نامه رانندگیشو بدست بیاریم در جامعه همچون بیمارانی رفتار میکنیم که یا به خودمون یا به دیگران آسیب میرسونیم.
0
پارسا مرادی
پارسا مرادی پنج شنبه، 04 خرداد 1396
خوب
0
حسین photo
حسین سه شنبه، 19 اردیبهشت 1396
یه ویژگی شخصیتیه به نظر من تا یاد دارم از بچگی خیلی حساس بودم... نسبت به رفتار مردم، افکار مردم و عواقب کار یا حرفی که میخواستم بزنم... الانم واقعا شرمسارم از اینکه زندگیم به کسب رضایت بقیه و جلوگیری از ناراحت کردنشون گذشت... این تست رو هم دادم نمره م ۱۸ شد. نمیشه گفت یه اختلاله... چون تو خون ادمه... مثل گرایش به درونگرایی اما در کل بهای سنگینی تو زندگی داره... حس بازندگی میده... کاش میشد غیرفعالش کرد
0
فرناز photo
فرناز سه شنبه، 19 اردیبهشت 1396
چه مقاله خوبی بود فقط من نمیدونم اوتیسم یعنی چی، من خودم خیلی حساسم مثلا روزی که مادربزرگم فوت کرد نمیخواستم برم خونشون ، یا مثلا جاهایی که بدونم فضا متشنج میشه نمیرم، جاهای شلوغم نمیرم کلا آدم مردم گریزیم
0
باسط محمدی
باسط محمدی یکشنبه، 17 اردیبهشت 1396
به نظر من هم میتونه یک ویژگی شخصیتی باشه و هم منبعش اختلال باشه. مثلا بعضی افراد دارای وسواس در تمیزی هستند به عبارتی به تمیز بودن حساسن که این اختلاله. بعضیها هم به صورت شخصیتی یک ویژگی دارند که به نظر من اگه بد باشه میتونه برطرف شه