شناسایی یک باد شدید در نزدیکی یک سیاه‌چاله

شناسایی یک باد شدید در نزدیکی یک سیاه‌چاله

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/03/03

4440

بار بازدید شده
Intense-wind-found-neighborhood-of-a-black-hole تیمی بین‌المللی از اخترفیزیکدانان که پروفسور فیل چارلز از دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس جزوی از آن است، یک باد شدید را واقع در یکی از نزدیک‌ترین سیاه‌چاله‌های نزدیک به کره زمین شناسایی کرده‌اند.
4440
شناسایی یک باد شدید در نزدیکی یک سیاه‌چاله
Vidoal
4.95
شناسایی یک باد شدید در نزدیکی یک سیاه‌چاله
تیمی بین‌المللی از اخترفیزیکدانان که پروفسور فیل چارلز از دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس جزوی از آن است، یک باد شدید را واقع در یکی از نزدیک‌ترین سیاه‌چاله‌های نزدیک به کره زمین شناسایی کرده‌اند. در طول مشاهدات V404 سیگنی، سیستمی شامل یک سیاه‌چاله و یک ستاره که به دور یکدیگر در گردش‌اند که در ژوئن سال گذشته پس از 20 سال خاموشی انفجاری ناگهانی از اشعه گاما در آن ثبت شد، تیم اخترفیزیکدانان شروع به اندازه‌گیری اپتیکال قرص برافزایشی (Accretion Disc) این سیاه‌چاله کردند.
نتایج این مشاهدات که روز بیستم اردیبهشت در نشریه Nature به چاپ رسید، نشان‌دهنده حضور یک باید شدید است که از موادی چون هیدروژن و هلیوم تشکیل شده و در آخرین لایه قرص برافزایشی این سیاه چاله شکل گرفته است.
این باد که برای اولین بار در سیستمی با این مشخصات شناسایی شده، دارای سرعت بسیار بالایی (3 هزار کیلومتر در ثانیه) است و در نتیجه می‌تواند از میدان گرانشی پیرامون سیاه‌چاله فرار کند.
پروفسور چارلز در این مورد می‌گوید: «حضور چنین بادی برای ما روشن می‌کند که چرا انفجار ماه ژوئن، به‌رغم روشن و پرسرعت‌بودن و همچنین تغییرات مدام در درخشش، خیلی کوتاه بود و فقط دو هفته طول کشید». این پدیده که برای اولین بار در یک سیاه چاله شناسایی شده، به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا کمیت توده‌ای را که از محیط میان‌ستاره‌ای خارج می‌شود تخمین بزنند. گفتنی است V404 سیگنی در کهکشان راه شیری و در فاصله 8 هزار سال نوری از کره زمین واقع شده و یکی از نزدیک‌ترین سیاه‌چاله‌های شناسایی‌شده به زمین است. این سیاه‌چاله دارای قرص برافزایشی بسیار بزرگی است (با شعاع تقریبی 10 میلیون کیلومتر) که باعث می‌شود انفجارهای رخ‌داده در آن در تمامی طول موج‌ها بسیار روشن باشد.

منبع: Sciencedaily 
سوالات و نظرات کاربران
0
مهدیه میری
مهدیه میری جمعه، 24 دی 1395
لطفا مطالب نجومی و فیزیکی بیشتر بذارین.ممنون
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
مطلب علمی خوبی بود
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 03 دی 1395
ممنون راستش خوب نبود ولی باز هم زحمت کشیده بودید