مصر صاحب بیش‌ترین اهرام در دنیا نیست

مصر صاحب بیش‌ترین اهرام در دنیا نیست

میلاد

شکیب

1395/09/09

9692

بار بازدید شده
Egypt-isnt-the-country-the-most-pyramids بر خلاف تصور ما، مصر پایتخت هرم دنیا و حتی شمال قاره آفریقا نیست. این افتخار به همسایه جنوبی كشور مصر یعنی كشور سودان تعلق دارد.
9692
مصر صاحب بیش‌ترین اهرام در دنیا نیست
Vidoal
4.8
مصر صاحب بیش‌ترین اهرام در دنیا نیست
به لطف فیلم‌های سینمایی، بسیاری از ما وقتی به تصویر یك هرم فكر می‌كنیم، یاد كشور مصر و اهرام بزرگ و گورهای مثلثی آن می‌افتیم. اصولا برای اكثر ما اهرام مساوی است با كشور مصر. با این همه و البته احتمالا بر خلاف تصور ما، مصر پایتخت هرم دنیا و حتی شمال قاره آفریقا نیست. این افتخار به همسایه جنوبی كشور مصر یعنی كشور سودان تعلق دارد. 
 
درست است، كشوری كه بیش‌ترین هرم‌ها را در خود جای داده سودان است. سودان بین ۲۰۰ تا ۲۵۵ هرم شناخته‌شده دارد كه این عدد در مورد مصر ۱۳۵ است. ضمنا اهرام موجود در سودان توسط مصریان باستان ساخته نشده است. در عوض، اهرام سودان توسط مردم پادشاهی كوش ساخته شده كه یك تمدن قدیمی است كه از سال ۱۰۷۰ پیش از میلاد تا ۳۵۰ پس از میلاد در حاشیه رود نیل حكومت می‌كرده است.
 
گرچه سودانی‌ها ۵۰۰ سال بعد از مصریان شروع به ساخت اهرام كرده‌اند اما آن‌ها هم مانند همسایه خود از این سازه‌ها برای دفن اجساد و مردگان خود استفاده می‌كرده‌اند.
 

فیونا مك‌دونالدز سال گذشته در گزارشی درباره این اهرام نوشته:
«مردم حكومت كوش، مانند مصریان، اعضای خانواده سلطنتی را در داخل این اهرام دفن می‌كردند و امیدوار بودند تا این كار به مردگان برای رسیدن به بهشت كمك كند. اما از نظر سازه و نوع ساخت، اهرام سودانی كاملا با اهرام مصری متفاوت است. اهرام سودانی شیب بیش‌تری دارند، باریك‌ترند و از سنگ‌های پله‌ای ساخته شده‌اند در حالی که اهرام مصر از سنگ‌های هموارتر ساخته شده‌اند و سازه آن‌ها پهن‌تر است».
 
همچنین ابعاد این دو نوع اهرام نیز با هم متفاوت است. متوسط ارتفاع اهرام سودانی بین ۶ تا ۳۰ متر است در حالی كه میانگین ارتفاع اهرام مصر ۱۳۸ متر است. یكی از مناطقی كه اهرام دوره حكومت كوش در آن متمركز شده‌اند شهر باستانی مروئه (Meroe) است كه در مركز سودان مدرن امروزی قرار دارد. این شهر ۲۰۰ هرم از مجموعه ۲۵۵ هرم موجود در این كشور را در خود جای داده و در دوره خود یك كلان‌شهر مترقی به حساب می‌آمده است.
 
به‌رغم آگاهی از زمان و دوره ساخت اهرام سودانی، اما محققان هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی درباره این هرم‌ها دارند. آیا سودانی‌ها از همان روش مصریان برای ساخت اهرام استفاده می‌كردند؟ ساخت هر هرم چقدر زمان می‌برده است؟ چه بر سر جامعه آن روز سودان آمده است؟ اكنون هیچ پاسخی برای این پرسش‌ها وجود ندارد.
 
خوش‌بختانه گروهی از باستان‌شناسان مشغول پ‍‍ژوهش روی اهرام شهر مروئه هستند. آن‌ها برای پاسخ به پرسش‌های خود از روش جدیدی استفاده می‌كنند. آن‌ها از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده كرده و از بالا این اهرام را اسكن می‌كنند تا بتوانند اطلاعات دقیق‌تری از این اهرام به دست بیاورند.
 
منبع: sciencealert
سوالات و نظرات کاربران
0
امید photo
امید جمعه، 20 بهمن 1396
اگه رده بندی تعداد اهرام کشورها رو هم می زاشتین بهتر میشد.
0
بهمن چاقری
بهمن چاقری چهارشنبه، 27 بهمن 1395
کاش شرایطی پیش بیاد که بتونم برم و اهرام مصر ببینم ! ولی به نظرم اهرام مصر جذابیت بیشتری نسبت به اهرام سودان دارن :)
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
اما چرا تا کنون در مورد کشور سودان با این همه اهرام قدیمی اطلاع رسانی نشده بود؟
0
alisina nazari
alisina nazari جمعه، 24 دی 1395
درشمال آفریقا تمدن دیگری بنام کارتاژها درتونس امروزی همرمان با امپراطوری روم وجود داشت که جنگهای معروفی با روم داشته
0
حسین محصل یزدی
حسین محصل یزدی شنبه، 18 دی 1395
ما از بچگی توی ذهنمون جا افتاده که تا عکس هرم رو مشاهده میکنیم، یاد مصر میافتیم .
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
سودانی ها نسبت به مصری ها نزدیک تر به حال حاضر هرم ساختن، فکر هم نکنم طلا یا جواهری همراه با مرده شون دفن کنن.تعدادش بالاتره ولی کوتاهتره نسبت به اهرام ثلاثه
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی دوشنبه، 15 آذر 1395
دیدن مصر و اثار باستانی و اهرام ان،برای همه دیدنی و زیباست.... سرزمین مصر با قدمت تاریخی دراز مدت و طولانی،از کهن ترین تمدن ها هستند و جذاب و دیدنی...
0
میثاق  بدیعی
میثاق بدیعی یکشنبه، 14 آذر 1395
با این اوصاف کیفیت کار مصری ها بالاتر بوده و کمیت کار سودانی ها
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری سه شنبه، 09 آذر 1395
آقای شکیب درباره تاریخ ایران هم مطالب گرداوری کنید .که چ دانشی داشتند؟؟ چگونه بودند ... تو همه تارنماهایی علمی همش از تاریخ مصر ویونان گفتند درحالی که نور دانش از ایران شروع شده و ما هیچ اطلاعاتی درست نداریم . خیلی خوب میشه ی قسمت به صورت غلمی ویدوال به تاریخ ایران بپردازه و بدور از سیاست واعتقادات باشه . مچکرم
0
میلاد شکیب
میلاد شکیب چهارشنبه، 10 آذر 1395
(پاسخ) سلام آقاى اكبرى ممنون بابت مطالعه مطلب و بيان نظر پیشنهاد خوبیه و حتمن اين كار رو عملى می‌کنیم.
0
میرفتاح  حسینی عالی نسب
میرفتاح حسینی عالی نسب سه شنبه، 09 آذر 1395
در جستجویی که به دنبال اهرام انجام دادم متوجه شدم که کشور چین نیز تعداد زیادی هرم باستانی دارد که مایل به معرفی آنها به جهانیان نیست.
0
امیر قربانی
امیر قربانی سه شنبه، 09 آذر 1395
ای کاش عکس هایی از درون این اهرم ها هم میگذاشتید
0
مجید کو ت زری
مجید کو ت زری سه شنبه، 09 آذر 1395
(پاسخ) Sudan's Pyramids یا Nubian pyramids یا pyramid Sudan رو توی گوگل سرچ کنید و از عکس های نمایش داده شده لذت ببرید ،،
0
زینا کرمی
زینا کرمی سه شنبه، 09 آذر 1395
۳۰مترکجا۱۳۸مترکجا!خیلی هم تعجب نداره که چرا مصرتواین زمینه معروفه.چون هم اولین بوده هم بزرگترین
0
سروش عباسی
سروش عباسی سه شنبه، 09 آذر 1395
عالی بود و بسیار جالب