۴ تکنیک ساده برای دوام آوردن در شرایط بد اقتصادی

۴ تکنیک ساده برای دوام آوردن در شرایط بد اقتصادی

میلاد

شکیب

1397/08/16

5186

بار بازدید شده
How-Retrain-Your-Brain-From-Overspending-Saving اکنون که وضعیت اقتصادی نسبت به گذشته سخت‌تر شده، نیاز به ذخیره کردن و متوقف کردن خرج‌های اضافی بیش از پیش احساس می‌شود. در ادامه شما را با ۴ تکنیک ساده برای جلوگیری از ولخرجی آشنا می‌کنیم.
5186
۴ تکنیک ساده برای دوام آوردن در شرایط بد اقتصادی
Vidoal
4.17
۴ تکنیک ساده برای دوام آوردن در شرایط بد اقتصادی
همه خوب می‌دانیم که باید حواس‌مان به پول‌های‌مان باشد و به قول معروف «پسِ دست‌مان را داشته باشیم». اما این کار همیشه امکان‌پذیر نیست و خیلی‌وقت‌ها دچار ولخرجی می‌شویم. اکنون که وضعیت اقتصادی نسبت به گذشته سخت‌تر شده، نیاز به ذخیره کردن و متوقف کردن خرج‌های اضافی بیش از پیش احساس می‌شود. با این حال، چگونه می‌شود این کار را انجام داد؟ در ادامه شما را با ۴ تکنیک ساده برای جلوگیری از ولخرجی آشنا می‌کنیم.
 
خود را سرگرم کنید
اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که خریدهای غیرضروری و بیهوده معمولا زمانی انجام می‌شود که شما کسل یا ناراحت هستید و با خرید کردن می‌خواهید این ناراحتی‌ها را از خود دور کنید. سرگرم و مشغول بودن درمان این احساسات ناخوشایند است. بهترین روش برای پر کردن وقت پیدا کردن یک سرگرمی تازه و ارزان‌قیمت است. برای مثال، می‌توانید کارهای مختلفی مانند نقاشی کردن، کارهای دستی، ورزش‌های ساده و ... در خانه انجام دهید. با این کارها همیشه مشغول انجام کاری سرگرم‌کننده هستید و در نتیجه زمان‌های زیادی احساس شادی و رضایت دارید. این روش باعث می‌شود ذهن شما از خرید و پول خرج کردن بیهوده رها شود.

درباره نگاه‌تان به تفریح و سرگرمی تجدید نظر کنید
برای بسیاری از مردم تفریح یعنی شب را در کنار دوستان و اعضای خانواده در بیرون گذراندن و از غذای رستوران یا تفریحات دیگر لذت بردن. واضح است که چنین تفریحی بسیار جذاب و خوشایند است اما در عین حال هزینه‌های زیادی در بردارد و همچنین ممکن است روی سلامت شما هم اثر منفی بگذارد. راه حل چیست؟ باید نگاه‌تان به مسئله تفریح و سرگرمی را تغییر دهید. دلیلی ندارد که برای داشتن لحظات شاد و خوشایند حتما پول خرج کنید. شما می‌توانید به‌جای اینکه با دوستان‌تان به یک رستوران بروید، غذای ساده و ارزانی درست کنید و همگی در خانه از آن لذت ببرید. می‌توانید در کنار هم در خانه به تماشای یک فیلم بپردازید یا در پارک ورزش‌های گروهی انجام دهید. حتی خیلی ساده‌تر، می‌توانید به خانه هم بروید و لحظات خوشایندی را به گفت‌وگو و حرف زدن با یکدیگر اختصاص دهید. با انجام این کارها در عین اینکه سرگرم می‌شوید، از هدر رفتن پول‌تان هم جلوگیری می‌شود.
 

یک بودجه مشخص تعیین کنید
گاهی وقت‌ها، شما به این دلیل پول زیادی خرج می‌کنید چون واقعا نمی‌دانید در یک بازه زمانی چقدر پول خرج کرده‌اید. مثلا وقتی به خرید می‌روید همین‌طور کارت می‌کشید و دقیقا نمی‌دانید چقدر خرج کرده‌اید. برای حل این مشکل، ابتدا بهتر است لیستی از هزینه‌های یک‌ماه خود تهیه کنید. این لیست شامل هزینه‌های مربوط به قسط، صورت‌حساب‌ها، خرج‌های ثابت و ... می‌شود. مطمئن شوید که همه هزینه‌های ثابت را لیست کرده‌اید. در ادامه مبلغی را هم برای خرج‌های دیگر در نظر بگیرید. این مبلغ می‌شود بودجه ماهانه شما. می‌توانید برای این کار از اپلیکشن‌های این حوزه که به شما کمک می‌کنند روی هزینه‌های خود نظارت داشته باشید استفاده کنید. با تعیین این بودجه، در اول هر ماه می‌دانید که چقدر می‌توانید هزینه کنید و با این کار از خرج‌های غیرضروری و ناآگاهانه جلوگیری می‌شود.

همیشه به‌صورت نقدی خرج کنید
یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از خرج‌های بیهوده و اضافه عدم استفاده از کارت‌های بانکی است. ابتدای هر هفته مقداری پول نقد از حساب خود خارج کنید و آن را در کیف پول خود بگذارید و این شرط را با خود بگذارید که در طول هفته فقط همین مقدار را می‌توانید خرج کنید. با این کار، شما به‌صورت عینی و واقعی می‌بینید که چقدر پول خرج می‌کنید. وقتی از کارت بانکی استفاده می‌کنید، ذهن شما این هزینه را به‌عنوان یک هزینه واقعی در نظر نمی‌گیرد و مانند پول نقد این مسئله در مغز شما ثبت نمی‌شود. علاوه بر این، استفاده از پول نقد محدودیت‌های دیگری نیز برای شما ایجاد می‌کند. در این حالت، شما دیگر نمی‌توانید هزینه‌های زیاد انجام دهید چراکه به مقدار لازم پول در دسترس خود ندارید. همچنین وقتی بودجه هفتگی شما پیش از پایان هفته تمام می‌شود، از خرج کردن دست می‌کشید.

راه‌های زیادی برای متوقف کردن خرج‌های اضافی وجود دارد، اما وقتی ذهن شما فعالانه درگیر این موضوع است ممکن است ولخرجی دوباره به‌سراغ شما بیاید. از این روش‌ها استفاده کنید و سعی کنید در مورد هر هزار تومانی‌ای که خرج می‌کنید دقیق و حواس‌جمع باشید.

احتمالا شما هم برای جلوگیری از ولخرجی و حفظ پول‌های‌تان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنید. روش شما چیست؟

منبع: psyarticles
سوالات و نظرات کاربران
0
Amey photo
Amey دوشنبه، 27 خرداد 1398
ترفند‌های خوبی بود ولی در کل انسان سالم حواسش به خودش است و به راحتی ولخرجی نمیکند آن کسانی که ولخرج هستند یا بیفکر یا پول زیادی دارند یا عاقل هستند ولی چون درگیری فکری زیاد دارند در لحظه اشتباه میکنند یا جوگیر میشوند و از کنترل خارج میشوند و تمام اینها به این دلیل است که حواسمان به خودمان نیست و در یک لحظه غرق در دنیا میشویم.
0
Danial Hosseini
Danial Hosseini دوشنبه، 12 آذر 1397
واقعادچارشرایط بداقتصادی شدیم خدارحم کنـــــــــــــــــــه??
1
سروش عباسی
سروش عباسی جمعه، 09 آذر 1397
سلام لطفا در مورد شرایط اقتصادی وحشتناک مطلب بذارید . ممنون
1
سعید photo
سعید دوشنبه، 05 آذر 1397
روش دیگه ای که من پیشنهاد میکنم، داشتن یه کارت بانکی دیگه برای وارد کردن مخارج روزمره هست. ینی با کارتی که حقوقمون توش واریز میشه خرج نکنیم، به جاش میزان مخارج یک ماهمون رو تو یه کارت دیگه واریز کنیم و از اون کارت خرج کنیم
0
مرتضی زورقی photo
مرتضی زورقی سه شنبه، 29 آبان 1397
•اول پس انداز کنیم و مابقی را خرج کنیم نه اول خرج کنیم و بقیه رو پس انداز.. •یه کیف پول یه میلیونی نخریم که توش صد هزار باشه یه کیف صد هزاری بخر که توش یه میلیون پول باشه .. برید تو لاک دفاعی که وضع بد خرابه بد 😄