۱۳ نشانه از اینکه شما از آنچه به نظر می‌رسد باهوش‌ترید

۱۳ نشانه از اینکه شما از آنچه به نظر می‌رسد باهوش‌ترید

میلاد

شکیب

1397/08/30

10210

بار بازدید شده
13-signs-youre-smarter-than-you-realize آیا شما فرد باهوشی هستید؟ آیا تا به حال به نشانه‌های باهوش بودن فکر کرده‌اید؟ ما در این مطلب می‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم و ۱۳ عادتی را معرفی کنیم که افراد باهوش از آن بهره می‌برند.
9210
۱۳ نشانه از اینکه شما از آنچه به نظر می‌رسد باهوش‌ترید
Vidoal
4.37
۱۳ نشانه از اینکه شما از آنچه به نظر می‌رسد باهوش‌ترید
آیا شما فرد باهوشی هستید؟ آیا تا به حال به نشانه‌های باهوش بودن فکر کرده‌اید؟ ما در این مطلب می‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم و ۱۳ عادتی را معرفی کنیم که افراد باهوش از آن بهره می‌برند.

۱- حواس شما به‌سادگی پرت نمی‌شود
فرانک ژو، پژوهش‌گر مرکز پزشکی سیدنی، با اشاره به مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۳ میلادی در نشریه Current Biology منتشر شده، می‌گوید: «افرادی که می‌توانند برای مدت زیادی بر روی کاری متمرکز بمانند و حواس‌شان پرت نشود، از هوش بالایی برخوردارند». در این مقاله دو مطالعه کوچک در این زمینه مطرح می‌شود که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد افرادی که در تست هوش امتیاز بالایی گرفته‌اند حرکات مشخص در پس‌زمینه یک تصویر را به‌سختی تشخیص می‌دهند. در واقع آن‌ها به دلیل اینکه روی مهم‌ترین موضوع داخل تصویر تمرکز می‌کنند و باقی موضوعات را نادیده می‌گیرند، عملا در تشخیص حرکات پس‌زمینه دچار مشکل می‌شوند.

۲- شما شب‌زنده‌دار هستید.
طبق نتایج مطالعه‌ای، هر چه شما انسان شب‌زنده‌داری باشید و تا پاسی از شب بیدار بمانید، باهوش‌تر هستید. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ میلادی در نشریه Personality and Individual Differences به چاپ رسیده، ارتباط میان هوش کودکی و عادات مربوط به خواب میان هزاران فرد بزرگ‌سال بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد افراد باهوش هم در روزهای هفته و هم در تعطیلات آخر هفته تا دیروقت بیدار می‌مانند و صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند. همچنین در پژوهش دیگری که نتایج  آن در سال ۱۹۹۹ میلادی در همین نشریه به چاپ رسیده، ۴۰۰ کارمند نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا مورد مطالعه قرار گرفتند و یافته‌های آن شبیه یافته‌های مطالعه قبلی بود.

۳- شما به‌شدت فرد انطباق‌پذیر و سازگاری هستید.
بسیاری از کاربران وب‌سایت معروف Quora بیان کرده‌اند که افراد باهوش انعطاف‌پذیرند و می‌توانند در شرایط مختلف رفتار مناسبی داشته باشند. همان‌طور که دونا هَمِت می‌نویسد، افراد باهوش با «انجام بهترین کار ممکن صرف‌نظر از پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های موجود» سازگاری بالایی از خود نشان می‌دهند. پژوهش‌های اخیر در حوزه روان‌شناسی این موضوع را تایید می‌کنند. هوش به قدرت تعییر رفتار خود به‌منظور سازگاری بیشتر با شرایط موجود یا ایجاد تغییر در محیطی که در آن قرار دارید بستگی دارد.

۴- شما تصویر درستی از میزان دانش خود دارید.
باهوش‌ترین افراد زمانی که با یک مفهوم یا موضوع خاص آشنایی ندارند آن را هم می‌دانند و هم بیان می‌کنند. همان‌طور که جیم وینر می‌نویسد، افراد باهوش «از گفتن واژه نمی‌دانم هیچ هراسی ندارند. اگر در مورد موضوعی نمی‌دانند، آن را یاد می‌گیرند». نتایج یک مطالعه قدیمی که توسط جاستین کروگر و دیوید دانینگ انجام شده و در مجله Personality and Social Psychology  منتشر شده، مشاهده وینر را تایید می‌کند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد هر چه شما از هوش کمتری برخوردار باشید، بیشتر در مورد توانایی‌های شناختی خود اغراق می‌کنید. برای مثال، در یک آزمایش، دانش‌آموزانی که نمره آن‌ها جزو یک‌چهارم پایین بود به میزان ۵۰ درصد تعداد پرسش‌هایی را که درست جواب داده بودند بیشتر تخمین زده بودند. در حالی که دانش‌آموزانی که جزو یک‌چهارم بالایی نمره‌ها بودند، تخمین‌شان از تعداد پاسخ‌های درست از میانگین اندکی کمتر بود.
 

۵- شما کنجکاوی سیری‌ناپذیری دارید.
آلبرت اینشتین بارها گفته است که: «من هیچ استعداد خاصی ندارم، فقط عاشق کنجکاوی‌ام». نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی در نشریه Individual Differences به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که میان هوش کودکی و تجربه‌پذیر بودن در بزرگ‌سالی- که کنکجاوی فکری را نیز شامل می‌شود- ارتباط مستقیمی وجود دارد. دانشمندان هزاران فرد بریتانیایی را به‌مدت ۵۰ سال بررسی کردند و فهمیدند که کودک ۱۱ساله‌ای که در تست هوش نمره بالایی گرفته در ۵۰ سالگی تجربه‌پذیری بالایی دارد.

۶- شما پذیرای عقاید و افکار نو هستید.
افراد باهوش ذهن خود را به روی ایده‌ها و فرصت‌های تازه نمی‌بندند. هَمِت می‌نویسد که افراد باهوش «با روی گشاده پذیرای نظرات و ایده‌های تازه هستند» و آن‌ها ذهن خود را «به روی راه حل‌های جایگزین باز می‌گذارند». روان‌شناسان معتقدند افراد پذیرای افکار و ایده‌های نو در تست‌های هوش و SAT نمره بالایی می‌گیرند. در عین حال، افراد باهوش درباره اینکه کدام ایده و نقطه نظر را بپذیرند و قبول کنند دقت زیادی می‌کنند.

۷- شما در جبهه خودتان قرار دارید.
دیپانکار ترهان اشاره می‌کند که افراد بسیار باهوش معمولا «بسیار فردگرا» هستند. جالب‌تر اینکه، نتایج پژوهش تازه‌ای که در نشریه بریتانیایی Psychology منتشر شده، نشان می‌دهد افراد باهوش آن‌قدر که دیگران به معاشرت با دوستان خود علاقه دارند، تمایلی نشان نمی‌دهند.

۸- شما به‌شدت روی خود کنترل دارید.
زوهر علی می‌نویسد که افراد باهوش با کمک «برنامه‌ریزی، واضح کردن اهداف، پیدا کردن استراتژی‌های جایگزین و پیش‌بینی وقایع قبل از روی دادن» می‌توانند بر رفتارهای هیجانی و احساسی خود غلبه کنند. دانشمندان رابطه روشنی میان تسلط بر خود و هوش پیدا کرده‌اند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام شد، منتشرشده در نشریه Psychological Science، شرکت‌کنندگان باید بین دو پاداش مالی یکی را انتخاب می‌کردند: یک پاداش اندک اما سریع یا یک پاداش بزرگ اما دیر. نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که پاداش زیاد اما دیر- یعنی افرادی که کنترل بیشتری بر خود دارند- را انتخاب کردند در تست هوش هم نمره بالاتری گرفتند. پژوهش‌گران حاضر در این مطالعه بیان می‌کنند که منطقه‌ای در مغز وجود دارد با نام قشر قدامی-جانبی پیش‌پیشانی مغز که نقش مهمی در توانایی افراد در حل مسائل سخت و کنترل بر خود هنگام حرکت در مسیر رسیدن به یک هدف بازی می‌کند.
 

۹- شما واقعا انسان بامزه‌ای هستید.
آدویتا بیهانی اشاره می‌کند افراد باهوش حس خوش‌طبعی زیادی دارند. دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو با این گزاره موافق‌اند. نتایج مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد افرادی که کپشن‌های کارتونی بامزه می‌نویسند در هوش کلامی نمره بالایی گرفته‌اند. نتایج پژوهش دیگر آن‌ها نشان می‌دهد کمدین‌های حرفه‌ای در هوش کلامی نمره بالاتری از میانگین جامعه می‌گیرند.

۱۰- شما نسبت به تجربیات دیگران حساس هستید.
یکی از کاربران وب‌سایت Quora معتقد است افراد باهوش می‌توانند «احساسات و افکار دیگران را احساس کنند». برخی از روان‌شناسان این موضوع را مطرح می‌کنند که همدلی، هماهنگ شدن با نیازها و احساسات دیگران و عمل کردن به‌شیوه‌ای که منطبق بر نیازهای آن‌هاست، هسته مرکزی هوش عاطفی است. افرادی که هوش عاطفی زیادی دارند معمولا مشتاق به گفت‌گو با افراد جدید و دانستن در مورد آن‌ها دارند.

۱۱- شما می‌توانید مفاهیم ظاهرا غیرمرتبط را به هم ربط دهید.
چندین و چند تن از کاربران وب‌سایت Quora معتقدند افراد باهوش الگوهایی را در موضوعاتی متوجه می‌شوند که دیگران از درک آن ناتوان‌اند. این امر به این دلیل است که این افراد قادرند بین ایده‌های به‌ظاهر نامرتبط ارتباط منطقی برقرار کنند. ایپریل استوریا می‌گوید: «شما فکر می‌کنید هیچ ارتباطی میان ماهی ساشیمی و هندوانه وجود ندارد؟ اشتباه می‌کنید. هر دو معمولا خام و سرد خورده می‌شوند». چارلز دوهیگ، روزنامه‌نگار معروف، معتقد است یافتن این نوع ارتباط‌ها نشانه روشنی از خلاقیت است. دوهیگ فرایندی را مورد مطالعه قرار داده که شرکت دیزنی فیلم بسیار معروف خود یعنی یخ‌زده (Frozen) را تولید کرده و به این نتیجه می‌رسد که این فیلم فقط به این دلیل هوشمندانه و اوریجینال به نظر می‌رسد که «ایده‌های قدیمی را گرفته و آن‌ها را به شیوه‌ای جدید در کنار هم مطرح کرده است».

۱۲- شما کارها را دائما پشت گوش می‌اندازید.
ماهش گارکوتی می‌گوید که افراد باهوش کارهای روزانه خود را پشت گوش می‌اندازند فقط به این دلیل که تمرکزشان روی کارهای مهم‌تر است. این موضوع بسیار جالب است اما برخی از دانشمندان معتقدند افراد باهوش حتی کارهایی را که به نظرشان بااهمیت است هم پشت گوش می‌اندازند. آدام گرنت، روان‌شناس، بیان می‌کند که پشت گوش انداختن نکته کلیدی در نوآوری است و استیو جابز از این شیوه به‌صورت استراتژیک استفاده می‌کرده است. گرنت می‌گوید: «وقتی استیو جابز کارها را به کناری می‌گذاشت و آن‌ها را پشت گوش می‌انداخت در واقع منتظر بود تا ایده‌های جدید و متفاوت خود را نمایان کنند».

۱۳- شما به پرسش‌های بزرگ و حیاتی فکر می‌کنید.
طبق گفته‌های رام کومار، افراد باهوش «دائما به کائنات و معنای زندگی فکر می‌کنند و همواره از خود می‌پرسند چه نکته‌ پنهانی در هر موضوع وجود دارد». همین سردرگمی است که باعث می‌شود افراد باهوش دائما مضطرب به نظر برسند. دیوید ویلسون می‌گوید، افراد باهوش بهتر از دیگران موضوعات را از زوایای مختلف می‌بینند.

منبع: businessinsider
سوالات و نظرات کاربران
0
الهه photo
الهه جمعه، 11 مرداد 1398
خیلی عالی بود . از خوندنش لذت بردم . به نظرم این که خیلی از ما ها از نظر اطرافیان و یا حتی خودمون باهوش نیستیم به خاطر اینه که همه ما ها عادت کردیم که فقط نتیجه ها و موفقیت ها رو در برای برسی میزان هوش در نظر بگیریم (حتی بعضی وقتا سهوا ) همون طور که اکثرآدما و حتی خود من فکر میکردم که انیشتین باهوش تربن آدم دنیاست ولی تحقیقات دانشمندا میگه که اینطور نیست . ما اینطور فکر میکنیم چون اون آدم موفقی بوده ..... میشه گفت چند سالیه که دانشمندا فهمیدن هوش مهمه اما تلاش و روش استفاده از هوش ، از خود هوش مهم تره .... ممکنه دور و اطراف ما آدمایی پیدا بشن که خیلی باهوشن اما فقط دیده نمیشن....چون هیچ دستاوردی نداشتن.
0
ابولفضل photo
ابولفضل چهارشنبه، 26 دی 1397
من ۱۲تاز این نکاتو دارم ولی در عین حال فک میکنم خنگم داستان چیه
0
Mohammed Reza Amiri
Mohammed Reza Amiri شنبه، 04 خرداد 1398
(پاسخ) خخخخ مشکل از خودته 😂
0
mhp photo
mhp دوشنبه، 10 دی 1397
من برخی از این موارد رو دارم و برخی رو نه برخی هم حد واسط چیزهایی که گفته شد بنظر میاد نمیشه براساس این موارد نظر خاصی روی هوش افراد داد بنظرم هوش فقط اونجایی معلوم میشه که توی عمل شخصی که خودشو وارد یه چیزی میکنه در اون بهترین باشه
1
Mohammad  photo
Mohammad دوشنبه، 19 آذر 1397
من حداقل ۱۰ مورد از این ۱۳ مورد رو دارم ولی همیشه احساس کردم به اندازه کافی باهوش نیستم
1
غزاله photo
غزاله دوشنبه، 19 آذر 1397
ممکنه بعضی ازین موارد درست نباشه حتی با اینکه پژوهش انجام شده. مثلا شماره ۲ شب زنده دار بودن عکسش هم درست باشه و لزوما هرکی شب بیداره باهوش نیست
3
elias zavalgard
elias zavalgard سه شنبه، 13 آذر 1397
وای چه آدم باهوشی هستم من پس بگو چرا شبا خوابم نمیبره :))))