آیا می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؟

آیا می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؟

میلاد

شکیب

1395/08/03

15196

بار بازدید شده
forecasting-the-future در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد پیش‌بینی آینده صحبت کنیم.
15196
آیا می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؟
Vidoal
4.84
آیا می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؟
موضوع پیش‌بینی آینده مسئله‌ای است که در تمام ادوار تاریخ ذهن آدمی را به خود مشغول داشته است. دانستن این‌که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، ساعت مرگ و طول عمر، مسئله ازدواج و عشق، پیش‌بینی وضعیت ملک و سهام، پیش‌بینی نتایج مسابقات ورزشی، پیش‌بینی نتایج انتخابات و ... همه از مسائلی‌اند که آدمی به شنیدن پیش‌گویی و دانستن اطلاعات درباره آن‌ها اشتیاق دارد.
 
برخی از مسائل با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی‌اند. هیجان‌انگیز بودن پیش‌گویی به غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است. انواع فال، کتاب‌های طالع‌بینی، افراد رمال و پیش‌گو، کف‌بینی، تعبیر خواب، بررسی نجومی، سایت‌های مختلف فال و طالع‌بینی و ... همه آن‌ها به نوعی خبر از چیزی می‌دهند که ما از آن بی‌خبر هستیم. از صحت و سقم این روش‌ها که بگذریم، ابزارهای پیش‌گویی به‌قدری زیاد و اغواکننده‌اند که تقریبا هر کدام از ما به نحوی (حال به هر دلیل) یک یا چندتای آن‌ها را تجربه کرده‌ایم. اگر در تاریخ کمی دقیق شویم افرادی هم بودند که در بین مردم به پیش‌گویی و پیش‌بینی آینده شهرت داشته‌اند مثل نوستراداموس که یک عطار و پیش‌گوی فرانسوی بود و در مورد آینده پیش‌گویی می‌کرد. نیلز بور برنده جایزه نوبل فیزیک و مبدع مدل اتمی بور در جایی گفته است: «پیش‌بینی بسیار دشوار است، به‌خصوص اگر در مورد آینده باشد». به طور کلی دو دیدگاه درباره پیش‌بینی آینده وجود دارد: فریب و پیش‌بینی براساس شرایط موجود و بررسی دقیق و علمی تمامی زاویای یک مسئله.
 
پیش‌بینی علمی
پیش‌بینی علمی در واقع حدس زدن حوداث و اتفاقات آینده براساس واقعیات موجود است. در دنیای کسب‌و کار و مدیریت امروز پیش‌بینی وضعیت آینده یک عنصر کلیدی محسوب می‌شود. دو عامل مهم در این نوع پیش‌بینی دخیل‌اند: ۱) رخدادهای خارجی غیرقابل کنترل؛ ۲) رویدادهای داخلی قابل کنترل. در این نوع پیش‌بینی ابزار آماری و روش‌های ریاضی به همراه داشتن نگاه همه‌جانبه و منطقی بیش‌ترین کارکرد را در رسیدن به هدف که همان پیش‌بینی اتفاقات آتی است، داراست. یکی از شاخص‌ترین و بارزترین مثال‌های این‌گونه پیش‌گویی‌ها، پیش‌بینی وضعیت آب و هواست که با توجه به در نظر گرفتن بسیاری از پارامترهای نجومی و جغرافیایی تا حدود زیادی قابل حدس زدن است.
 
شاید روزی با پیشرفت بیش‌تر علم بسیاری دیگر از حوداث روزمره نیز قابل پیش‌بینی شود، کما این‌که تا چندین دهه قبل افرادی که کسوف و خسوف و به وقوع پیوستن طوفان‌ و سیل را با توجه به دانش نجوم خود پیش‌بینی می‌کردند، از سوی عوام ساحر و جادوگر قلمداد می‌شدند. از نظر مردمان آن دوران، پیش‌بینی چنین اموری فقط از طریق الهامات ماورای طبیعی و توانایی‌های ذهنی و روانی خاص امکان‌پذیر بود. امروزه پیش‌بینی وضعیت جوی و استفاده از آن در زندگی روزمره ما امری عادی و طبیعی محسوب می‌شود که هیچ نیازی به علم سحر و جادو ندارد.
 
 
باید قبول کرد که جهان در حال تغییر است و روند این تغییرات به‌قدری سریع است که یک لحظه غفلت شاید فرد را سال‌های سال از پیشرفت باز دارد. پیش‌بینی علمی و عملی آینده در دنیای پرتکاپو و متغیر امروز یک مهارت محسوب می‌شود. برای داشتن نگرش درست و منطقی از آینده و داشتن چشم‌انداز صحیح تکنیک‌هایی وجود دارد که جزو لاینفک آموزش‌های روسای جمهور، مدیران ارشد، مسئولان شرکت‌های بیمه عمر، سهام‌داران، حتی نیروی پلیس و غیره است.
 
برای این کار نیاز است هر فردی موتور پیش‌بینی خود را به راه اندازد. برای راه‌اندازی موتور پیش‌بینی چند فاکتور مهم باید در فرد فعال شود. اولین مورد ارزیابی و مطالعه دقیق حوادث گذشته است. پیش‌بینی آینده تا حدودی با مطالعه حوادث مشابه که در گذشته رخ داده قابل پیش‌گویی است. همان‌طور که مطالعه و ارزیابی گذشته حائز اهمیت است، مطالعه و بررسی شرایط حال نیز دارای اهمیت است. بررسی دقیق الگوهای گذشته و حال جزو شروط اصلی برای پیش‌بینی موثق آینده است. گذشته و حال را بررسی کردید حالا به آینده برید و سعی کنید با توجه به گفته‌های افراد معتبر در حوزه کاری خودتان، بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها، آینده را تا حدودی شبیه‌سازی کنید. برای این کار نیاز به وقت کافی و انرژی وافی دارید تا کار به طور اصولی و منطقی پیش رود. حال روند تکاملی مسئله را از گذشته تا آینده بررسی کنید و با تجزیه و تحلیل حساب‌شده به چشم‌انداز تقریبا روشنی از آینده دست خواهید یافت.
 
شاید برخی دوستان مدعی شوند که امکان پیش‌گویی درباره آینده وجود ندارد اما محققان دانشگاه واشنگتون در سنت لوئیس با نظر شما مخالفند. این پژوهش‌گران دو نوع آزمایش را در این رابطه از دواطلبان خود به عمل آوردند. در آزمون اول با نمایش یک فیلم و توقف ناگهانی از متقاضیان خواستند تا ادامه فیلم را حدس بزنند. در این آزمون تقریبا ۹۰ درصد افراد پیش‌بینی درستی داشتند. در آزمون دوم مجددا یک فیلم نمایش داده شد اما این بار صحنه بعدی یک سانحه غیرمنتظره بود. در این آزمون هم ۸۰ درصد افراد موفق به پیش‌بینی صحیح شدند. پرفسور زاگس یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام می‌کند که ما در طول روز مدام در حال پیش‌بینی آینده هستیم، ما از تجربیات‌مان استفاده می‌کنیم و در موقعیت‌های خاص ناخواسته و نادانسته با پیش‌بینی آینده (که از قضا بیش‌تر آن‌ها درست از آب درمی‌آیند) بسیاری از امور روزمره خود را به سرانجام می‌رسانیم.
 
تحقیق دیگری در دانشگاه نورث وسترن در ایلینویز و دانشگاه پادووا دی در ایتالیا انجام شد. در این آزمایش واکنش بدنی افراد قبل از نمایش یک‌سری تصاویر ارزیابی شدند. برخی تصاویر خنثی و برخی بسیار هیجان‌انگیز بودند. واکنش‌های فیزیولوژیکی افراد مانند ضربان قلب، فعالیت مغز و اتساع مردمک مورد ارزیابی قرار گرفتند. این واکنش‌ها به مدت ۱۰ ثانیه قبل از نشان دادن تصاویر به میزان قابل توجهی تحریک شده بودند. محققان نتیجه گرفتند که ضمیر ناخودآگاه انسان توانایی خارق‌العاده‌ای در پیش‌بینی اتفاقات آتی دارد. البته ناگفته نماند این آزمون‌ها در مورد حوادث و رویدادهای نزدیک قابل تعمیم هستند اما شاید به نوعی بتوان گفت حوداث نزدیک در کنار هم ما را به آینده می‌رسانند. البته بسیاری از پیش‌بینی‌ها باید چارچوب‌های خاصی انجام شود و همه ما می‌دانیم بسیاری از رویدادها و اتفاقات خاص غیر قابل پیش‌بینی‌اند.
 
 
سودجویی و فریب
دیدگاه دیگر در مورد پیش‌بینی آینده، دیدگاه فریب و سودجویی افراد رمال و فال‌گیر است که همه با آن آشنایی داریم. از آن‌جا که بی‌پایه بودن این مقوله برای همه ما مثل روز روشن است از تکرار بی‌رویه آن خودداری می‌کنیم. فیلم‌ها، جراید و سایت‌های خبری پر از کلاشی‌های افراد سودجو به بهانه رمالی، سرکتاب و فال‌گیری است. پیشنهاد می‌کنیم در این مورد مطالب « طالع‌بینی این هفته PMC را نَبینید!» (لینک) و « بررسی علمی طالع‌بینی از روی ستاره‌ها و سیارات» (لینک) را نیز مطالعه کنید.
 
منابع: isixsigma/ global-influences/ psychicelements/ lifeoptimizer
 
پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
کمبود خواب کودکان در آینده آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد (لینک)
آیا مردم با تکنولوژی‌های آینده مشکل دارند؟ (لینک)
آینده‌ی عکاسی و شبکه‌های اجتماعی (لینک)
سوالاتی که باید پاسخ دهید تا مسیر درست زندگی را پیدا کنید (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
احسان جهانی
احسان جهانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
پیش بینی دقبق اینده به طور دقیق امکان پزیر نیست اما با نگاه کلی به رفتار برخی افراد که در گذشته شان داشته اند و در زمان حال نتایج رفتار هایشان معلوم شده میتوان نتایج نسل های بعد که دقیقا همین رفتار را داشته اند پیش بینی کرد
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی یکشنبه، 08 اسفند 1395
جالب بود! ولی من فکر میکنم بشر هیچوقت نتونه اتفاقات اینده رو به طور دقیق پیش بینی کنه.
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری چهارشنبه، 13 بهمن 1395
میشه ایند رو پیش بینی کرد . اما همیشه اتفاقات غیر منتظره ای روی میده که ادما اون چیزی که پیش بینی میکنی اتفاق نمی افته
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور شنبه، 18 دی 1395
پیش بینی مطلق نمیشه کرد اما میشه یه چشم انداز ترسیم کرد در واقع اگر این چشم انداز نباشه نمیشه توی هیچ کاری موفق بود
-1
حسین دهستانی photo
حسین دهستانی جمعه، 10 دی 1395
سلام. آینده آمریکا مصداق آیه قران است.مردم آمریکا خیال میکنند که پیروزی ترامپ برایشان عالیست و این نعمت از طرف خدا بوده در حالی که این عذاب الهی باعث نابودی کامل آمریکا و مصلت شدن یهودیان بر مسیحیان آمریکاست.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 07 دی 1395
میزان پیش بینی آینده به توان درک و بصیرت افراد هم بستگی دارد.افراد باهوشی هستند که با بکارگیری تجربه و هوش خود، بسیاری از وقایع سیاسی آینده رو پیش بینی می کنند.در واقع این نوع پیش بینی ها یک نوع علم هست.
0
امیر قربانی
امیر قربانی شنبه، 04 دی 1395
قبل اینکه این مطلب رو باز کنم پیش خودم گفتم نمیشه ولی با این که اینو خوندم یکم نظرم عوض شد
0
مصطفی .
مصطفی کهن شنبه، 27 آذر 1395
پیش بینی وقایع آینده با دونستن وقایع حاب و گذشته روی میده.هرچند احتنال خطا هم وجود داره
0
پریسا داوری
پریسا داوری سه شنبه، 25 آبان 1395
به هر حال هستند انسانهایی که توانایی پیش بینی و پیشگویی آینده را دارند...
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری سه شنبه، 04 آبان 1395
علم چیست؟! علم تلاشی ست در راه فهمیدن جهانی که در آن زندگی می کنیم، تبیین این جهان ، و نیز پیش بینی وقایع این جهان. طالع بینی و فال گیری هم در پی پیش بینی آمده اند اما اکثر مردم این کارها را علم نمی دانند. تفاوت علم و غیر علم را باید در روشهای خاصی جست که دانشمندان برای تحقیق درباره جهان به کار میگیرند . آزمایش و تکرار آزمایش ، مشاهده و نظریه سازی روشهای علمی هستند ، اگر این روشها در موضوعی انجام نشود ، شبه علم یا غیرعلم هستند. پس طالع بینی چون از روشهای علمی استفاده نمیکنند غیرعلم یا شبه علم هستند.
0
مریم بهزادی photo
مریم بهزادی دوشنبه، 03 آبان 1395
خیلی جالب بود