اگر لباس‌های‌تان را با آب گرم می‌شوئید، این مطلب را بخوانید

اگر لباس‌های‌تان را با آب گرم می‌شوئید، این مطلب را بخوانید

میلاد

شکیب

1395/06/20

8546

بار بازدید شده
stop-washing-your-clothes-hot-water شستن لباس‌ها با آب گرم به تمیز شدن بهتر آن‌ها کمک می‌کند اما باید دید ارزش هزینه و تلفات زیست‌ محیطی را که در اثر شست‌و‌‌شو با آب گرم متحمل می‌شویم دارد یا خیر؟
8546
اگر لباس‌های‌تان را با آب گرم می‌شوئید، این مطلب را بخوانید
Vidoal
4.99
اگر لباس‌های‌تان را با آب گرم می‌شوئید، این مطلب را بخوانید
آیا شما جزو آن دسته افرادی هستید که هنوز هم لباس‌های خود را با آب گرم می‌شوئید؟ اگر جزو این دسته افراد هستید این کار را ترک کنید. شستن لباس‌ها با آب گرم موجب هدررفت انرژی و پول می‌شود ضمن این که اثرات مخرب زیادی برای محیط زیست نیز به همراه خواهد داشت. واقعیت این است که شستن لباس‌ها با آب گرم به تمیز شدن بهتر آن‌ها کمک می‌کند اما باید دید ارزش هزینه و تلفات زیست‌ محیطی را که در اثر شست‌و‌‌شو با آب گرم متحمل می‌شویم دارد یا خیر؟
 
طبق گزارش‌ها، بخش مهمی از تولید گازهای گلخانه‌ای در نتیجه شست‌و‌شوی لباس‌ها با آب گرم ایجاد می‌شود، در حالی که دانشمندان معتقدند در اکثر مواقع این کار غیرضروری و بی‌فایده است. پیش‌ترها مواد شوینده برای تاثیرگذاری بیش‌تر و انجام کامل فعل و انفعالات شیمیایی خود نیاز به گرما داشتند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم، مواد شوینده می‌‌توانند در آب سرد هم کارکرد مناسب و معقولی داشته باشند تا جایی که این موضوع به نوعی رقابت بین شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدکننده مواد شوینده بدل شده است.

 
متاسفانه باورهای قدیمی در مورد شست‌و‌شو با آب گرم همچنان به قوت خود پابرجاست حتی در کشوری مانند آلمان که مردم برای محیط زیست و مسائل زیست محیطی اهمیت بسیاری قائل‌اند و از توربین‌های بادی و پانل‌های خورشیدی به‌عنوان سوخت پاک استفاده می‌کنند. فروشندگان و تولیدکنندگان مواد شوینده که با آب سرد فعال می‌شوند، برای متقاعد کردن مردم راه سختی را در پیش دارند و مردم کم‌تر به خرید چنین محصولاتی تمایل نشان می‌دهند و مواد شوینده با فرمول آب سرد روی قفسه‌های فروشگاه‌ها انبار شده است.
 
نایب رئیس شرکت هنکل آلمان در این خصوص می‌گوید: «برای موفقیت در فروش چنین محصولاتی باید قیمت را پایین آورد و در تبلیغات به طور مکرر یادآور شد که این مواد شوینده قابلیت از بین بردن لکه‌ها و سفیدکنندگی دارند و باید خاطر نشان کرد که استفاده از مواد شوینده با فرمول آب سرد ضمن کمک به محیط زیست، در هزینه‌های آن‌ها نیز تا حدود قابل توجهی صرفه‌جویی خواهد کرد». البته در این بین برخی افراد هم هستند که برای جلوگیری از کم‌رنگ شدن و افت کیفیت لباس، به‌ویژه لباس‌های تیره و ظریف، از آب سرد برای شست‌وشو استفاده می‌کنند.
 
همان‌طور که گفته شد بهره‌گیری از آب سرد برای شست‌و‌شوی لباس‌ها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های افراد هم می‌شود؛ اگر هزینه برق را به طور متوسط و میانگین محاسبه کنیم با استفاده از آب سرد به ازای هر فرد سالانه ۶۰ دلار در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود. اگر همه خانواده‌های آمریکایی برای شست‌و‌شوی لباس‌های خود به مدت یک‌سال از آب سرد استفاده کنند، ذخیره برق صرفه‌جویی شده معادل برق تولیدی سد هوور (یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایالات متحده آمریکا که روی رودخانه کلرادو در جنوب شرقی شهر لاس‌وگاس در مرز بین ایالت‌های نوادا و آریزونا بسته شده‌ است) طی ۲۰ ماه خواهد بود. ایده استفاده از مواد شوینده با فرمول آب سرد شیوه جدیدی است. مردم برخی کشورها مانند ژاپن از دیرباز لباس‌های خود را با آب سرد می‌شستند. این شیوه امروزه در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به‌شدت تبلیغ می‌شود و به‌تدریج در بین مردم این کشورها فرهنگ شست‌و‌شوی لباس‌ها با آب سرد ترویج می‌یابد.
 
 
درست است که آب گرم بسیاری از لکه‌ها را از بین می‌برد اما شستن با آب سرد هم مزایایی دارد که نباید از آن غافل شد. همان‌طور که ذکر شد مهم‌ترین فایده آن مصرف کم‌تر انرژی و کمک به حفاظت محیط زیست است اما نباید فراموش کرد که شست‌و‌شو با آب سرد به لباس کم‌تر آسیب می‌رساند، رنگ آن را نمی‌زداید، فرایند پوسیده شدن پارچه در شست‌و‌شو با آب سرد کندتر است، در ضمن برخی لکه‌ها مانند لکه خون فقط با آب سرد برطرف می‌شوند. بنابراین به جز موارد نادر و خاص دلیلی برای استفاده از آب گرم برای شست‌وشو وجود ندارد. با برخی ترفندهای ساده می‌توان استفاده از آب گرم را به طور کلی کنار گذاشت. برخی از این ترفندها عبارتند از:
- شما می‌توانید هر لباسی را با آب سرد بشوئید و مطمئن باشید که کاملا پاکیزه خواهد شد. برای این منظور بهتر است از مواد شوینده مایع استفاده کنید که سریع‌تر جذب شده و به‌راحتی واکنش نشان می‌دهند.
- از مواد شوینده به میزان کافی و لازم استفاده کنید، نه بیش‌تر و نه کم‌تر. اگر ماده شوینده خیلی کم باشد لباس تمیز نخواهد شد و اگر خیلی زیاد باشد لکه‌های ماده شوینده روی لباس خواهد ماند.
- ماشین لباس‌شویی را پر از لباس نکنید و اجازه دهید آب به‌راحتی بین لباس‌ها در جریان باشد.
- از مواد شوینده و ماشین لباس‌شویی مناسب برای شست‌و‌شو استفاده کنید و به دستورالعمل‌های استفاده از مواد شوینده و همچنین طرز کار و برنامه‌های ماشین لباس‌شویی خود اهمیت دهید و آن‌ها را به دقت مطالعه کنید.
 
یکی از چالش‌های مهم شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده این است که دمای آب یعنی دمای آب معمولی که برای شست‌و‌شو استفاده می‌شود، در مکان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است حتی از یک شهر به شهر دیگر؛ از این رو رسیدن به فرمول شیمیایی مناسب که کارکرد همگانی داشته باشد بسیار دشوار است و دانشمندان معتقدند اگر این مشکل را برطرف کنند، موفقیت بزرگی به دست خواهند آورد.
 
منابع: gizmodo/ nytimes/ io9/ bigthink
سوالات و نظرات کاربران
0
امیر photo
امیر پنج شنبه، 24 آذر 1401
سلام من یه ژاکت خریدم برام بزرگ اگه با آب داغ بپوشم کوچیک ميشه
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني پنج شنبه، 23 دی 1395
بستگی به کیفیت مواد شوینده داره.مواد شوینده مرغوب ، آن ماده شوینده ای هست که برای شدت شویندگی و افزایش فعل و انفعالات شیمیایی نیازی به آب گرم نداشته باشه.
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
با توجه به مواد شوینده فعلی در ایران ایا همچنان استفاده از آنها با اب سرد در ماشین لباسشویی توصیه میشود یا نیاز به ورود مواد شوینده با فرمول جدید است؟؟ البته میدانیم که شستن بعضی لباس و شلوار با ماشین یا ابگرم بافت آن را دچار تخریب کرده و در طولانی مدت کمرنگ می کند
0
ایمان ترنیان
ایمان ترنیان چهارشنبه، 10 آذر 1395
فکر میکنم با این کار،تو ایران بیشتر گاز صرفه جویی بشه تا برق چون برای گرم کردن آب بیشتر از آبگرمکن استفاده میشه که با گاز کار میکنه.
0
شادی کجباف
شادی کجباف یکشنبه، 07 آذر 1395
هزینه برق کمتر، عمر طولانی تر لباسها، این کار به نفع خودمونه

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.