هشدار محققان؛ یخ قله اورست تا پایان قرن آب می‌شود

هشدار محققان؛ یخ قله اورست تا پایان قرن آب می‌شود

میلاد

شکیب

1395/06/03

6346

بار بازدید شده
everest-could-lose-nearly-all-its-ice-within-century کوه اورست با آن داستان‌های عجیب و خارق‌العاده‌اش، یادآور یکی از نمادهای شگفت‌انگیز طبیعت است. اما این کوه دچار خطرات عمده‌ای است که یکی از آن‌ها آب شدن یخ‌های قله آن است. در ادامه در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.
6346
هشدار محققان؛ یخ قله اورست تا پایان قرن آب می‌شود
Vidoal
4.88
هشدار محققان؛ یخ قله اورست تا پایان قرن آب می‌شود
کوه اورست با آن داستان‌های عجیب و خارق‌العاده‌اش، یادآور یکی از نمادهای شگفت‌انگیز طبیعت است. اما این کوه دچار خطرات عمده‌ای است که یکی از آن‌ها آب شدن یخ‌های قله آن است. در ادامه در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.
 
کوه اورست، بلندترین قله جهان و یکی از مرتفع‌ترین مکان‌های دنیا، در رشته‌کوه‌های هیمالیا در منطقه مرزی نپال و چین قرار گرفته است. کوه اورست یکی از شاهکارهای طبیعی خلقت است. ارتفاع قله کوه اورست از سطح دریا که یخچال‌های طبیعی آن را احاطه کرده‌اند، معادل ۸,۸۴۸ متر (۲۹,۰۳۵ فوت) است. این کوه به دلیل ارتفاع بلند آن و وضعیت قرارگیری‌اش در بین کوهنوردان و گردشگران بسیار پرطرفدار است.
 
متاسفانه تحقیقات اخیر نشان داده که چهره این کوه زیبا به دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی تا پایان قرن دچار دگرگونی‌های فراوانی خواهد شد. تغییرات آب‌وهوایی به‌خصوص گرم شدن ناگهانی کره زمین منجر به ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در سطح این کوه خواهد شد. براساس یافته‌های محققان اتحادیه علوم زمین‌شناسی اروپا، بین ۷۰ تا ۹۹ درصد از یخچال‌های طبیعی اطراف کوه اورست تا پایان سال ۲۱۰۰ میلادی ذوب خواهند شد و از بین خواهند رفت. ژوزف شیا از مرکز بین‌‌المللی توسعه یکپارچه کوه‌ها اعلام کرده که یخچال‌های طبیعی اورست نسبت به تغییرات آب‌وهوا بسیار حساساند و حتی بارش دائمی برف هم نمی‌تواند مانع از این ذوب شدن شود.
 
 
در کنفرانسی که به‌تازگی با حمایت اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در مکزیک برگزار شد یک محقق ایتالیایی به نام سودیپ تاکوری اعلام کرد که: «یخ‌های طبیعی منطقه اورست طی ۵۰ سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته و ذوب شده است». او در ادامه افزود: «گازهای گل‌خانه‌ای که انسان‌ها تولید می‌کنند مسئول اصلی این گرم شدن ناگهانی و ذوب یخچال‌های طبیعی است». تیم تحقیقاتی تاکوری با بررسی نقشه‌های توپوگرافی و تصاویر ماهواره‌ای حرکت یخچال‌های طبیعی منطقه را رصد کردند و در این زمینه از داده‌های پایگاه هواشناسی نپال و مرکز هیدرولوژی نپال برای بررسی و مطالعه دقیق تغییرات آب‌وهوایی بهره بردند. این تحقیقات حاکی از آن است که طی ۲ دهه اخیر دمای هوا در این منطقه یک درجه فارنهایت افزایش یافته است و میزان بارش در ماه‌های زمستان و پیش‌موسمی ۳/۹ درصد کاهش داشته است. همین تغییر درجه حرارت کم می‌تواند منجر به جاری شدن سیل، وقوع زلزله، تشکیل دریاچه، خرد شدن سنگ‌ها و بروز بهمن‌های عظیم شود که می‌تواند اکوسیستم منطقه را تخریب کند.
 
با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی اورست امکان وقوع چند چیز وجود دارد؛ در ابتدا سیل عظیمی به راه خواهد افتاد که غیرقابل مهار خواهد بود. آب ناشی از ذوب یخ‌ها به رودخانه کوشی سرازیر خواهد شد و از آن‌جا به سرزمین‌های پست و کم‌ارتفاع روانه خواهد شد و به طور کلی مناطق مذکور را تخریب خواهد کرد. در حرکت صعودی به سمت قله، یخِ کم‌تر مسیر را برای کوهنوردان هموارتر و ایمن‌تر خواهد کرد. بیش‌تر قربانیان صعود به قله اورست در اثر سقوط بهمن و زیر آوار ماندن جان خود را از دست داده‌اند. ذوب شدن یخ‌ها موجب گرم شدن منطقه کوهستانی می‌شود و دسترسی به قله را برای افراد بیش‌تری ممکن می‌سازد. با این‌که در شرایط فعلی صعود به قله فقط برای کوهنوردان فوق‌حرفه‌ای امکان‌پذیر است اما کوه اورست به زباله‌دانی تبدیل شده که مملو از آثار به جای مانده از صعود کوهنوردان به این قله است. تیمی متشکل از ارتش هند در حدود ۳۶۳۰ کیلوگرم زباله را از اطراف کمپ‌های واقع در اورست جمع‌آوری کردند. به گفته سرگروه این تیم اورست به بلندترین زباله‌دان جهان بدل شده است. حال تصور کنید با ذوب شدن یخ‌ها و دسترسی ساده‌تر افراد به این کوه افراشته چه تخریب زیست محیطی عظیمی در انتظار ما در طبیعت خواهد بود.
 
 
ادموند هیلاری و تنزینگ نورگای در سال ۱۹۵۳ میلادی برای اولین بار توانستند به این کوه صعود کنند. افراد زیادی از رده‌های سنی مختلف قصد صعود به اورست را داشته‌اند که مسن‌ترین آن‌ها یک مرد ژاپنی ۸۰ ساله بوده است. درجه حرارت محیط در منطقه اورست گاهی به ۳۱- درجه فارنهایت می‌رسد از این رو تعجبی ندارد که بین سال‌های ۱۹۲۲ تا ۲۰۰۶ میلادی درصد موفقیت برای صعود به قله تنها ۲۹/۴ درصد بوده است. یخچال‌های طبیعی اورست آب و برق مناطق اطراف را تامین می‌کنند و تخریب این اکوسیستم می‌تواند بر جمعیت کثیری از انسان‌ها اثرگذار باشد. طبق گزارش خبرگزاری ان.‌بی.‌سی یخچال‌های طبیعی هیمالیا آب و برق قریب ۱/۵ میلیارد انسان را فراهم می‌کنند. گرچه تحقیقات نشان می‌دهند که روند گرم شدن و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی هیمالیا نسبت به سایر بخش‌های کره زمین کندتر است اما سودیپ تاکوری در پژوهش خود اشاره کرده که تا سال ۲۰۲۰ میلادی بسیاری از یخچال‌های طبیعی فلات تبت به طور قابل ملاحظه‌ای از بین خواهند رفت.
 
منابع: iflscience/ huffingtonpost/ techtimes/ seeker
سوالات و نظرات کاربران
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
آب شدن یا نشدن و اتفاقاتی که در صد سال آینده اتفاق می افتد رو نمیشه به این راحتی که پیش بینی کرد. یه خدا خوب و مهربون اون بالا هست که حواسش به همه چی هست. پس لازم نیست نگران یخ شدن آب قله اورست باشیم
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری پنج شنبه، 14 بهمن 1395
این مطلب نشان میده زمین به سمت کره زمین به سمت نابودی داره میره.... قله اشترانکوه در رشته کوه زاگرس که معروف به پربرفی بود و تونل برفی که یک یخچال طبیعی بود کلا داره ازبین میره و دیگه دوسه سال که کوه اشترانکوه ما دیگه فقط در زمستان سفیده و مثل بقیه کوها خاکستری و قهوه ای رنگ شده
0
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی جمعه، 24 دی 1395
کوه اورست بلندترین قله جهان یعنی ته ابهت و بزرگی و زیبایی صد حیف که بشر ابهت کوه را هم شکستند و زیبایی روح را از خود میگیرند
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 24 دی 1395
بشر هم به خود ظلم می کند و هم به طبیعت. در آیین ما تاکید شده که باید از طبیعت محافظت بشود
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
گرمایش جهانی یه هشداره و همچینین فرهنگ آلوده نکردم محیط هم باید به فرهنگ عمومی در همه جا تبدیل بشه
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی دوشنبه، 15 آذر 1395
تاسف بار و در عین حال تکان دهنده است... با سپاس فراوان....
0
حسین .
حسین . پنج شنبه، 13 آبان 1395
تا سال 2020 چه اتفاقایی میخواد بیوفته ... .

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.