وزن انسان چه تاثیری بر بیماری میگرن دارد؟

وزن انسان چه تاثیری بر بیماری میگرن دارد؟

میلاد

شکیب

1396/01/30

5330

بار بازدید شده
underweight-and-obese-are-more-likely-suffer-migraine- طبق نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، افرادی که اضافه وزن دارند و کسانی که بیش از اندازه لاغر هستند نسبت به دیگران بیش‌تر در معرض بیماری میگرن‌اند.
5330
وزن انسان چه تاثیری بر بیماری میگرن دارد؟
Vidoal
4.08
وزن انسان چه تاثیری بر بیماری میگرن دارد؟
طبق نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، افرادی که اضافه وزن دارند و کسانی که بیش از اندازه لاغر هستند نسبت به دیگران بیش‌تر در معرض بیماری میگرن‌اند. پژوهش‌گران تمام ۱۲ پژوهش دردسترسی را که روی شاخص توده بدن (BMI) و میگرن انجام شده بود ارزیابی کردند که در این پژوهش‌ها ۳۰۰ هزار نفر به‌نوعی شرکت داشته‌اند.

وقتی پژوهش‌گران همه نتایج این مطالعات را بررسی و تحلیل کردند و آن‌ها را براساس سن و جنسیت افراد دسته‌بندی و تنظیم کردند، به این نتیجه رسیدند که احتمال این‌که افراد چاق دچار میگرن شوند ۲۷ درصد بیش‌تر از افرادی است که وزن نرمال دارند. همچنین افرادی که کمبود وزن داشتند ۱۳ درصد بیش‌تر نسبت به افراد نرمال در معرض میگرن بودند.

در این مطالعه، پژوهش‌گران چاق بودن را با شاخص توده بدن بالای عدد ۳۰ و بیش از حد لاغر بودن را با شاخص توده بدن زیر ۱۸/۵ تعریف کردند. دکتر لی پترلین (Lee Peterlin) از دانشکده علوم دانشگاه جان هاپکینز در کشور آمریکا و نویسنده مقاله برآمده از این پژوهش، می‌گوید: «از آن‌جایی که چاقی و کمبود وزن به صورت بالقوه عوامل خطرزای قابل اصلاحی‌اند، آگاهی از این عوامل خطرزا هم برای مردمی که به میگرن مبتلا هستند و هم پزشکان ضروری است. پژوهش‌های بیش‌تری نیاز است تا بتوان متوجه شد که آیا تلاش برای کمک به مردم برای کاهش یا افزایش وزن در تسکین میگرن موثر است یا خیر؟».

دکتر پترلین می‌گوید که خطر بین چاقی و میگرن خطری نسبتا متعادل است و از نظر میزان ارتباط شبیه به ارتباط میان میگرن و اختلال‌های دوقطبی و بیماری ایسکمیک قلب است. بیماری‌های ایسکمیک قلب بیماری‌هایی‌اند که ناشی از کاهش خون‌رسانی به عضله قلب (میوکارد) و ایسکمی آن هستند. پترلین بیان می‌کند که جنسیت و سن دو متغیر بسیار مهم در رابطه بین شاخص توده بدن و میگرن هستند. او می‌گوید: «این نتیجه منطقی به نظر می‌رسد چراکه خطر چاقی و میگرن در زن و مرد و در پیر و جوان متفاوت است. هم خطر چاقی و هم بروز میگرن در زنان و در جوانان متداول‌تر است. تاثیر ساختار بدن بر میگرن اصلا مشخص نیست. بافت‌های چربی تعداد زیادی مولکول ترشح می‌کنند که نقش بسیار مهمی در توسعه و گسترش میگرن بازی می‌کنند. همچنین ممکن است عوامل دیگری نظیر تغییر در فعالیت جسمانی، داروهای مصرفی و وضعیت‌هایی مانند افسردگی نقش بسیار مهمی در رابطه بین میگرن و ساختار بدن بازی کنند». گفتنی است نتایج این پژوهش در ژورنال Neurology به چاپ رسیده است.
 

کمی هم در مورد شاخص توده بدن بدانیم:
شاخص توده بدن یا BMI چیست؟
- شاخص توده بدن معیاری است که به افراد بزرگ‌سال کمک می‌کند تا بفهمند آیا وزن آن‌ها در محدوده سلامت قرار دارد یا خیر؟

شاخص توده بدن سالم چیست؟
- برای اکثر بزرگ‌سالان BMI ایده‌آل بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ است.
- اگر BMI شما بیش‌تر از عدد ۲۵ است یعنی وزن شما بیش‌تر از وزن ایده‌آل متناسب با قد شماست.
- ۲۵ تا ۲۹/۹ نشان‌دهنده اضافه وزن است.
- ۳۰ تا ۳۹/۹ نشان‌دهنده چاقی است.
- ۴۰ و بیش‌تر از آن نشان‌دهنده چاقی بیش از حد است.

چگونه شاخص توده بدن خود را به‌دست آوریم؟
- وزن خود را به کیلوگرم بر قد خود به متر تقسیم کنید. سپس جواب را دوباره بر قد خود به متر تقسیم کنید. جواب به‌دست‌آمده عدد شاخص توده بدن شماست.
- برای مثال اگر وزن شما ۷۰ کیلوگرم و قد شما ۱/۷۵ متر است، ۷۰ را بر ۱/۷۵ تقسیم کنید. جواب ۴۰ خواهد بود. حالا ۴۰ را دوباره بر ۱/۷۵ تقسیم کنید که جواب آن ۲۲/۹ می‌شود که این عدد شاخص توده بدن شماست.
سوالات و نظرات کاربران
0
امیرعلی صبری
امیرعلی صبری شنبه، 26 آبان 1397
من وزنم نرماله ولی همیشه سردرد دارم
-1
ندا گلی
ندا گلی سه شنبه، 05 اردیبهشت 1396
علمی ومفید
0
باسط محمدی
باسط محمدی چهارشنبه، 30 فروردین 1396
مطلب جالبی بود اما آیا میگرن میتونه ارثی باشه؟
1
اردلان شاه‌وردی
اردلان شاه‌وردی یکشنبه، 03 اردیبهشت 1396
(پاسخ) http://vido.al/d/4805 مطالعه کنید
-1
فاطمه پیری
فاطمه پیری شنبه، 02 اردیبهشت 1396
عالی بود مطلب ممنون. خداروشکر من ٢٢.٢ ام