تمرینات جسمانی شدید به روده آسیب می‌زند

تمرینات جسمانی شدید به روده آسیب می‌زند

میلاد

شکیب

1396/03/21

3439

بار بازدید شده
Too-Much-Exercise-Can-Damage-Your-Gut نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده نشان می‌دهد ارتباط مشخصی میان فعالیت‌های جسمانی بیش از حد و اختلال در کارکردهای روده وجود دارد.
3439
تمرینات جسمانی شدید به روده آسیب می‌زند
Vidoal
4.07
تمرینات جسمانی شدید به روده آسیب می‌زند
هنوز عده بسیاری معتقدند که ورزش و تمرینات زیاد برای بدن انسان چیز بدی نیست و اگر می‌خواهید به چیزی در زندگی اعتیاد پیدا کنید، بهترین چیز اعتیاد به ورزش است. با این حال، دانشمندان به شواهدی رسیده‌اند که نشان می‌دهد این مفروضات اشتباه است. نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده نشان می‌دهد ارتباط مشخصی میان فعالیت‌های جسمانی بیش از حد و اختلال در کارکردهای روده وجود دارد.

گروهی از پژوهش‌گران استرالیایی به سرپرستی ریکاردو کوستا، به صورت نظام‌مند تمام مطالعاتی را که در طول ۲۰ سال گذشته درباره آسیب‌ها و اختلال‌های موجود در عمل‌کرد دستگاه گوارش به دلیل تمرینات جسمانی انجام شده بود بررسی و بازبینی کردند. آن‌ها دریافتند هر چه طول و شدت تمرین بیش‌تر می‌شود، احتمال اختلال یا آسیب به عمل‌کرد روده‌ها بیش‌تر می‌شود.

به نظر می‌رسد این آسیب از آسیب دیدن سلول‌های داخل روده نشئت گرفته و باعث بروز سندرومی به نام سندروم «نشت روده» می‌شود. روده انسان به طور طبیعی متخلخل است و بر همین اساس است که بدن مواد مغذی را از طریق پوشش داخلی روده جذب می‌کند. اما در صورت آسیب پوشش داخلی روده این امکان برای مولکول‌های بزرگ‌تر که به نام درشت‌مولکول یا ماکرومولکول شناخته می‌شوند، فراهم می‌شود تا از دستگاه گوارش فرار کرده و وارد جریان خون شوند. ورود ذرات غذایی بزرگ‌تر به جریان خون می‌تواند التهاب، نفخ، تغییرات در شرایط اجابت مزاج و خستگی را موجب شود.
 

تمرین برای دو ساعت یا بیش‌تر از آن با ۶۰ درصد VO2max بالاترین میزانی است که باعث می‌شود مشکلات مربوط به روده بروز پیدا کنند. VO2max اصطلاحی است که بیان‌کننده میزان اکسیژنی است که یک فرد فعال می‌تواند در طول تمرینات شدید ورزشی از آن استفاده کند. ۶۰ درصد VO2max یعنی یک فرد با ۶۰ درصد ظرفیت استفاده از اکسیژن تمرین می‌کند. VO2max با توجه به سن، میزان آمادگی جسمانی و جنسیت فرد متفاوت است. قهرمانان ورزشی می‌توانند بدون نیاز به توقف در تمرین، با درصد بالایی از VO2max تمرین کنند.

البته نتایج دستاوردهای این تیم پژوهشی به این معنی نیست که افرادی که هیچ سابقه بیماری‌های گوارشی ندارند از تمرینات سخت جسمانی منصرف شوند و همین‌طور افرادی که چنین مشکلاتی دارند کلا از ورزش کردن دست بکشند. در واقع نتایج این مطالعه بیان‌گر این موضوع است که افراد باید متوجه میزان فشاری که به جسم خود می‌آورند باشند و صرف این‌که ورزش و تمرین جسمانی یک فعالیت مثبت است نباید باعث شود آن‌ها از مضرات آن چشم بپوشند. با این حال، پژوهش‌گران توصیه می‌کنند افرادی که از اختلالات روده و دستگاه گوارش رنج می‌برند بهتر است خود را درگیر فعالیت‌های شدید جسمانی نکنند.

این پژوهش مسئله‌ دیگری را به مسائل ورزش و تمرینات جسمانی شدید اضافه کرده است. دیگر پیامدهای منفی تمرینات سخت ورزشی عبارتند از: بروز مشکلات قلبی، اختلال در سیستم ایمنی بدن، افزایش خطر مصدومیت، بروز سندروم تمرین بیش از حد و اختلال در چرخه قاعدگی در زنان که ممکن است باعث پوکی استخوان شود.
سوالات و نظرات کاربران
0
Sina Taati
Sina Taati جمعه، 31 فروردین 1397
منبع ؟
0
Amir R
Amir R یکشنبه، 28 خرداد 1396
ورزش حرفه ای خیلی بیشتر لز ورزش معمولی ب جسم انسان صدمه میزنه اگ دقت کنین بیشتر ورزشکارای حرفه ای عمر انچنان زیادی ندارن
0
پویان photo
پویان پنج شنبه، 25 خرداد 1396
کاملا درسته. فشار بیش از حد در ورزش کردن هم به ادم آسیب میزنه.افراد معمولی نباید به شکل ورزشکاران حرفه ای خودشون تحت فشار قرار بدن
0
حنا photo
حنا چهارشنبه، 24 خرداد 1396
عالی بود..ممنون