خبر خوش برای دیابتی‌ها؛ تولید اولین پانکراس مصنوعی دنیا

خبر خوش برای دیابتی‌ها؛ تولید اولین پانکراس مصنوعی دنیا

میلاد

شکیب

1395/10/16

5027

بار بازدید شده
The-Worlds-First-Artificial-Pancreas اولین «پانکراس مصنوعی» دنیا از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا به ثبت رسید. این دستگاه می‌تواند نقش موثری در کنترل بیماری بیماران مبتلا به دیابت نوع اول داشته باشد.
5027
خبر خوش برای دیابتی‌ها؛ تولید اولین پانکراس مصنوعی دنیا
Vidoal
4.88
خبر خوش برای دیابتی‌ها؛ تولید اولین پانکراس مصنوعی دنیا
اولین «پانکراس مصنوعی» دنیا از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا به ثبت رسید. این دستگاه می‌تواند نقش موثری در کنترل بیماری بیماران مبتلا به دیابت نوع اول داشته باشد.

مدترونیک، کمپانی تولیدکننده تکنولوژی‌های پزشکی نوآورانه دستگاهی را با نام MiniMed 670G ساخته که اولین ابزاری است که دستگاه خودکار کنترل گلوکز و پمپ انسولین در آن با هم ترکیب شده است. این دستگاه میزان دقیق از انسولین مورد نیاز را به فرد بیمار می‌رساند و همچنین به صورت خودکار هنگامی که متوجه افت سطح قند خون می‌شود، جلوی تزریق انسولین را می‌گیرد. این موضوع خطر بیش از حد زیاد بودن و بیش از حد کم بودن انسولین را که هر دوی موارد پیامد‌های بدی برای بیمار دارد، به حداقل می‌رساند.

کمپانی مدترونیک دستگاه MiniMed 670G را «اولین سیستم لوپ بسته در جهان» توصیف کرده است. این دستگاه به بیماران مبتلا به دیابت نوع اول کمک می‌کند تا راحت‌تر زندگی کنند، شب‌ها بهتر بخوابند و صبح‌ها با سطح گلوکز سالم بیدار شوند.

دکتر جفری شورن، مدیر مرکز سلامت دستگاه‌ها و رادیولوژی سازمان غذا و داروی آمریکا، می‌گوید: «چنین تکنولوژی‌ای می‌تواند آزادی عمل بیش‌تری به بیماران مبتلا به دیابت نوع اول در زندگی بدهد و آن‌ها دیگر مجبور نیستند دائما سطح گلوکز خون‌شان را کنترل کنند و انسولین تزریق کنند». البته با این‌که سازمان غذا و داروی آمریکا به این کمپانی اجازه تولید انبوه این دستگاه و پخش آن را در بازار برای افراد بالای ۱۴ سال داده، اما مشتریان بالقوه این دستگاه باید کمی صبر کنند تا کمپانی مدترونیک آزمایش‌های دیگری را انجام بدهد. قرار است این دستگاه در بهار سال ۲۰۱۷ عرضه شود. این کمپانی همچنین مشغول آزمایش‌های مختلف است تا این دستگاه برای افراد زیر ۱۴ سال نیز مناسب شود.

در دیابت نوع اول، پانکراس انسولین ترشح نمی‌کند و به همین دلیل بدن فرد توانایی ذاتی‌اش در کنترل گلوکز و قند خون را از دست می‌دهد. اگر این مسئله کنترل نشود، این بیماری ممکن است موجب نابینایی، از کار افتادن کلیه یا افزایش بیماری‌های قلبی‌عروقی شود. در سال ۲۰۱۲، انجمن دیابت آمریکا اعلام کرد که ۲۹/۱ میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری دیابت‌اند. این میزان حدود ۹/۳ درصد جمعیت آمریکاست. در حال حاضر درمان قطعی‌ای برای دیابت نوع اول وجود ندارد اما با گسترش تکنولوژی‌های حوزه پزشکی امید می‌رود تا راه‌های دائمی برای درمان این بیماری کشف شود.
سوالات و نظرات کاربران
1
pouya naimy
pouya naimy یکشنبه، 15 اسفند 1395
ممنون بابت اطلاعات مفید
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
بحث دیابت خیلی پیچیده تر از این حرفاس!اول باید دید این دستگاه برای کدام نوع دیابت مفید است!وگرنه همین الان هم برای یک نوع خاصی از دیابت جراحی وجود دارد که کاملا دیابت را از بین می برد!و البته این درمان قطعی نیست و شاید تنها روند بیماری را کاهش دهد...
0
مرتضى m
مرتضى m یکشنبه، 19 دی 1395
(پاسخ) سلام درباره جراحى نوع خاصى از ديابت توضيح بيشترى ميديد!?
1
Benyamin.at photo
Benyamin.at شنبه، 18 دی 1395
سلام. خسته نباشید! ممنون به خاطر ترجمه. پیشرفت چشمگیر دانش پزشکی و ادغام با سایر رشته ها مثل مهندسی، واقعا میتونه خیلی به بیماران کمک کنه! ؛ امیدوارم روز به روز چیزهای جدیدتری ساخته بشه... موفق باشید...
1
فرزاد بزازان
Farzad Bazazan پنج شنبه، 16 دی 1395
با عرض پوزش فراوان و همچین تشکر بابت مطالبی از آخرین رویداد ها . در بند آخر (کلوگز=گلوکز) باید اصلاح شود ؛اگه امکانش هست لینک مربوط به مقاله گذاشته شود ...