پیش از ایجاد تغییر در زندگی این ۴ پرسش را از خود بپرسید

پیش از ایجاد تغییر در زندگی این ۴ پرسش را از خود بپرسید

میلاد

شکیب

1396/02/12

4993

بار بازدید شده
Questions-Ask-Yourself-If-You-Want-Change در این مطلب ۴ پرسش را مطرح می‌کنیم که اگر پیش از شروع تغییر پاسخ‌های روشنی برای آن‌ها داشته باشید، می‌توانید مسیر تغییر را راحت‌تر طی کنید.
4993
پیش از ایجاد تغییر در زندگی این ۴ پرسش را از خود بپرسید
Vidoal
4.84
پیش از ایجاد تغییر در زندگی این ۴ پرسش را از خود بپرسید
همه ما در مراحلی از زندگی خود سعی کرده‌ایم تغییری را در خود یا فردی دیگر ایجاد کنیم. مسیر تغییر هموار نیست و نمی‌توان به‌راحتی و با یقین موفقیت در آن گام برداشت. در این مطلب ۴ پرسش را مطرح می‌کنیم که اگر پیش از شروع تغییر پاسخ‌های روشنی برای آن‌ها داشته باشید، می‌توانید مسیر تغییر را راحت‌تر طی کنید.

تغییر ساده نیست. تغییر انرژی می‌خواهد. مهم نیست که تغییر قرار است در چه حوزه‌ای روی ‌دهد. می‌تواند به‌سادگی کم‌ کردن یک کیلو وزن باشد یا به‌سختی تغییر در مسیر یک ازدواج. لحظه‌ای به خود فرصت دهید و به جنبه‌ای از زندگی خود که می‌خواهید در آن تغییر ایجاد کنید فکر کنید. این جنبه می‌تواند هر چیزی باشد: وزن‌تان، نحوه مصرف مواد غذایی، شغل‌تان، ازدواج‌تان یا هر چیز دیگری که در زندگی شما در جریان است. به نظر می‌آید همه انسان‌ها دوست دارند جنبه‌ای از زندگی خود را تغییر دهند.

حالا که موضوع تغییر مشخص شد به این مسئله فکر کنید که این تغییر چه حسی را در شما ایجاد می‌کند؟ احتمالا در برخی افراد فکر کردن به تغییر امیدبخش و خوشایند است در حالی که در بعضی دیگر این مسئله احساساتی چون دودلی، ترس و نگرانی یا ترکیبی از این حس‌ها را ایجاد می‌کند. هر حسی که به این مسئله دارید طبیعی است. اضطراب، ترس و حتی لذت همگی واکنش‌های طبیعی انسانی به ورود به امری ناشناخته هستند. و ورود به امری ناشناخته نیازمند تن در دادن موقتی به عدم امنیت است. با این حال، پرسش‌هایی وجود دارند که آگاهی از پاسخ‌های آن‌ها به راحت‌تر شدن فرایند تغییر کمک زیادی می‌کنند. این پرسش‌ها را به‌دقت بخوانید و ببینید پاسخ شما به آن‌ها چیست:

۱- چرا می‌خواهید این تغییر را در خود ایجاد کنید؟
۲- سه‌تا از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند این تغییر را در خود ایجاد کنید چیستند؟
۳- اگر بخواهید به میزان اهمیت این تغییر در زندگی خود از صفر تا ۱۰ امتیاز دهید، چه عددی را انتخاب می‌کنید؟
۴- چرا پاسخ شما به پرسش بالا عدد (عدد انتخابی شما) است و امتیاز صفر نیست؟

 

پاسخ‌های شما به این پرسش‌ها بادبان‌هایی خواهند بود که شما را در طول مسیر در کشتی تغییر حفظ می‌کنند، حتی اگر بادها و موج‌های سخت به سوی شما بیایند و در برابر تغییر مقاومت کنند. هرگاه ما تصمیم به ایجاد تغییر در جنبه‌ای از زندگی خود می‌گیریم، مقاومتی در درون و یا حتی افراد پیرامون ما شکل می‌گیرد. حوزه‌هایی در زندگی وجود دارند که تغییر در آن‌ها به اندازه ترک مواد مخدر دشوار است. اعتیاد جسمانی ما را به سویی می‌کشد در حالی که عواقب زندگی ما و فکر کردن به شکست‌های پیشین در رابطه‌های قبلی ما را به سمتی دیگر. فرقی نمی‌کند شما در چه حوزه‌ای می‌خواهید تغییر کنید، آن‌چه مهم است آگاهی از این موضوع است که در هر تغییری ما به مسیری خاص کشیده می‌شویم.

پرسش‌های بالا نه تنها به شما کمک می‌کند که ارز‌ش‌های شخصی‌تان و دلیل تغییر در شما روشن و واضح شود، بلکه باعث می‌شود بدون این‌که بخواهید با خود یا کسی دیگر به جنگ و مشاجره برخیزید در مسیر تغییر گام بردارید. چند وقت یک‌بار تصمیم به ایجاد تغییر در زندگی خود می‌گیرید؟ چقدر پیش آمده که در میانه راه دست از تغییر کشیده‌اید یا نتوانسته‌اید آن را به طور کامل انجام دهید؟ آیا تا به حال شده مادر، پدر یا همسرتان از شما بخواهند تغییر کنید و شما دودل باشید؟ این چهار پرسش به شما و اطرافیان‌تان کمک می‌کند تا تصویر روشنی از آن‌چه قرار است نتیجه تغییر باشد داشته باشند.

به یاد داشته باشید که نیاز به تغییر زمانی خود را به شما می‌نمایاند که در جایی بین عدم رضایت از وضعیت فعلی و عدم آگاهی و درک روشن از مسیری که قرار است طی کنید قرار دارید. تغییر فرایند ساده‌ای نیست اما با پرسیدن این پرسش‌ها از خود و پاسخ دادن به آن‌ها می‌توان این فرایند را ساده‌تر کرد. اگر شما سعی می‌کنید فرد دیگری را تغییر دهید، به یاد داشته باشید که کم‌اثرترین کار این است که به آن‌ها بگویید که باید کاری برای خود انجام دهند. پیش از این‌که تلاش کنید کسی تغییری کند و رفتار جدیدی را در خود پرورش دهد، باید بفهمید که چرا فرد مورد نظر رفتار فعلی را انجام می‌دهد. سپس وقتی دلیل این موضوع را متوجه شدید می‌توانید به او کمک کنید راه‌های موثری را برای تغییر پیدا کند. البته تمام این حرف‌ها زمانی اثرگذار است که خود فرد مایل به تغییر باشد. بنابراین، از این پرسش‌ها برای گام برداشتن موفق در مسیر تغییر خود یا فردی دیگر استفاده کنید.