۳ باور غلط که شما را از یک زندگی اصیل دور می‌کند

۳ باور غلط که شما را از یک زندگی اصیل دور می‌کند

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/04/03

10870

بار بازدید شده
Mistakes-That-Can-Keep-You-From-Living-an-Authentic-Life گاهی برای رسیدن به شخصیتی معتبر و دوست‌داشتنی راه‌هایی را در پیش می‌گیریم که همگی ناشی از باورهای غلط ما هستند. در این مطلب در مورد ۳ باور غلط در این زمینه با شما صحبت می‌کنیم.
10870
۳ باور غلط که شما را از یک زندگی اصیل دور می‌کند
Vidoal
4.16
۳ باور غلط که شما را از یک زندگی اصیل دور می‌کند
گاهی برای رسیدن به شخصیتی معتبر و دوست‌داشتنی راه‌هایی را در پیش می‌گیریم که همگی ناشی از باورهای غلط ما هستند. در این مطلب در مورد ۳ باور غلط در این زمینه با شما صحبت می‌کنیم.

اشخاص موثق و معتبر همواره قابل احترام و دوست‌داشتنی‌اند. به نظر می‌رسد آن‌ها به خوبی می‌دانند در هر شرایطی چه کاری باید انجام دهند. بسیاری از ما حسرت چنین افرادی را می‌خوریم و آرزو داریم کاش می‌توانستیم مثل آن‌ها باشیم. هر کسی قابلیت به‌دست آوردن چنین ظرفیتی را ندارد و گاه افراد برای کسب این منزلت و اعتبار به بیراهه می‌روند. در این میان‌های برای رسیدن به چنین جایگاهی در میان مردم جامعه باورهای غلطی رواج پیدا می‌کند که ما در این مقاله سعی می‌کنیم  ۳ باور غلط را به شما معرفی کنیم.
 
اولین باور غلط: ریلکس بودن و در همه شرایط واکنش یکسان نشان دادن
برخی‌‌‌ افراد معتقدند دوست داشتنِ خود و نشان دادن شخصیت حقیقی به معنی عکس‌العمل واحد نشان دادن به همه مسائل و موضوعات پیش‌آمده است. همیشه یک نوع خاصی عمل کردن نشانه یکرنگی و صداقت نیست. مثلا آیا منطقی است که به هنگام از دست دادن یک عزیز همان واکنشی را نشان دهیم که به هنگام تماشای یک بازی ورزشی نشان می‌دهیم؛ چیزی که این روزها به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی استرس افراد را چندین برابر کرده‌اند. افراد با اشتراک گذاشتن همه چیز زندگی خود، مدام نگران طرز تلقی و قضاوت سایر افراد هستند. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که هر چه دوستان شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشند نگرانی و اضطراب شما نیز بیشتر خواهد بود چون قطعا جلب نظر مساعد گروه بزرگی از افراد بسیار سخت‌تر از یک جمع کوچک خواهد بود.

پیشنهاد: نیازی نیست شما مثل آفتاب‌پرست مدام رنگ عوض کنید و تغییر شخصیت بدهید اما بدیهی است که در یک مصاحبه شغلی شما بُعد دیگری از شخصیت خود را نمایان می‌کنید و در یک مهمانی دوستانه نوع واکنش و رفتار شما متفاوت خواهد بود. طبیعی است که این امر وابسته به شرایطی است که شما با آن مواجه می‌شوید. این به معنای دورنگی یا ریاکاری نیست بلکه بدان معناست که شما شخصیت اجتماعی مناسبی دارید که در هر شرایطی با در نظر گرفتن مقتضیات، بُعدی از ابعاد وجودی و شخصیتی خود را نمایان می‌سازید (منابع: psychologytoday، pewinternet،  pewinternet).

دومین باور غلط: ارزش‌های شما باید همیشه یکسان بمانند
بعضی اشخاص گمان می‌کنند برای این که یک فرد موثق و مورد احترام باشند باید ارزش‌هایش همواره یکسان باقی بماند. این موضوعی است که همیشه بین مدیران اجرایی مختلف و روان‌شناسان مورد بحث قرار می‌گیرد. البته این عقیده تا حدودی هم درست است؛ مثلا در نظر بگیرید به خاطر روابط عاطفی با یک شخص شما برخی ارزش‌هایی را که به آن‌ها ایمان داشته‌اید زیر پا بگذارید یا به دلیل مصلحت‌اندیشی آن‌ها را نادیده بگیرید که این موضوع قطعا مورد تایید نیست. اما از طرفی باید توجه داشت که اعتقاد به ارزش‌ها مانند هر چیز دیگری در زندگی ممکن است دستخوش تغییرات و دگرگونی و نگرش شما به آن‌ها عوض شود. این امر یک تحول باطنی و درونی است نه صرفا یک عکس‌العمل ظاهری. 

پیشنهاد: وقتی شرایط زندگی شما متحول می‌شود ممکن است ارزش‌ها نیز نزد شما دچار تغییر و دگرگونی شوند. قطعا نگرش شما به زندگی در سن ۴۰ سالگی با دوران جوانی و نوجوانی متفاوت خواهد بود، از این‌ رو ارزش‌ها نیز دچار تغییر و تحول می‌شوند. بعد از تشکیل خانواده، سر و سامان دادن به اعضای خانواده، بازنشستگی و ... به‌تدریج ارزش‌ها برای شما رنگ و بوی تازه خواهند یافت و در مسیر تکامل قرار خواهند گرفت. تا وقتی رفتار شما برخاسته از احساسات درونی و باورهای شماست این رفتار پسندیده و مورد تایید خواهد بود. تطبیق زندگی با باورهای‌تان امری پسندیده و ارزشمند است (منابع: psychologytoday، inc، lifehacker).


سومین باور غلط: مورد احترام بودن یعنی به طرز اغراق‌امیزی و عجیبی صداقت داشتن
بعضی افراد رفتار جسورانه و غیرمودبانه خود را با گفتن این جمله که «من شخص رک و صادقی هستم» توجیه می‌کنند. بدیهی است بین بی‌ملاحظگی و صداقت تفاوت زیادی وجود دارد. شاید شما کفش همکار‌تان را دوست نداشته باشید و از نظر شما کفش‌های او زیبا نباشند اما لزومی ندارد این موضوع را به او بگویید. یا مثلا اگر شما از نامزد دوست‌تان خوش‌تان نمی‌آید دلیلی وجود ندارد که عقیده و نظر خود را به او بگویید. نگفتن نظر و عقیده بی‌صداقتی و ریاکاری محسوب نمی‌شود. متاسفانه این جمله را زیاد شنیده‌ایم که: «من نمی‌تونم خودم نباشم و به چیزی تظاهر کنم، وقتی من از شما خوشم نمیاد رک و پوست‌کنده بهتون میگم»؛ انگار که ابراز بی‌علاقگی و ناخشنودی امری موجه، مورد قبول و تایید است.

پیشنهاد: مهربان بودن و با ملاحظه و با تدبیر عمل کردن حتی وقتی کسی را دوست ندارید یک مهارت اجتماعی است. این موضوع به معنای دورویی و فریب‌کاری نیست. طریقه‌ای که شما با دیگران رفتار می‌کنید وجوه پنهان شخصیت شما را برملا می‌سازد. خودتان را گول نزنید و رفتار بد و نامناسب خود را به صداقت و روراستی نسبت ندهید. اگر می‌خواهید دیگران خودِ واقعی شما را ببینند و درک کنند، به دیگران بدون قضاوت کردن‌شان محبت کنید (منابع: quora، relevantmagazine، psychologytoday) .

منابع: Psychologytoday/ pewinternet/ pewinternet/ inc/ lifehacker/ quora/ relevantmagazine
سوالات و نظرات کاربران
0
امیرحسین طبسی
امیرحسین طبسی شنبه، 20 مرداد 1397
من همیشه وقتی شخصیت خودم رو بررسی میکردم از اینکه در شرایط مختلف رفتار و شخصیت متفاوتی نشون میدادم از خودم بدم میومد و فکر میکردم این یه رفتار غلط هست ! اما حالا میفهمم اینها ابعاد شخصیت من هست...
0
نسیم زندی
نسبم زندی پنج شنبه، 31 فروردین 1396
باور اول من یاد این متن میندازه که میگه شما درخت نیستید که مجبور باشید یکجا بمونید.اگه از شرایطتون راضی نیستید پس اوضاع رو تغییر بدید
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
عالی بود
1
محمد امیر نجفقلی طهرانی
محمد امیر نجفقلی طهرانی شنبه، 14 اسفند 1395
-_- مرسی بابت این مقاله، یکی از ایراد ها بزرگ شخصیتم رو بهم فهموند
0
سمیرا دهقانی
سمیرا دهقانی دوشنبه، 04 بهمن 1395
هیچکسی توی هر شرایطی رفتار یکسام نشون نمیده قطعا عکس العمل نشون میده. و اینک این مطلب واقعا درسته که ادم دورو واقعا از رفتارش طرز فکرش معلوم
0
شهریار ناصح
شهریار ناصح یکشنبه، 19 دی 1395
واقعاً مقاله عالی بود خیلی دیدگاههای اشتباه رو قشنگ مطرح کرده و راهکار داده ممنونم
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 14 دی 1395
در عنوان سومین باور غلط بهتره به جای واژه صادق بودن از واژه رک و روراست بودن استفاده کنید چون فحوای مطلب مربوط به دروغ گفتن در برخی موارد نیست بلکه می گوید هر راست نباید گفت
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
معتقد نیستم ارزشها همیشه باید یکسان بمونن.ممنکنه در طول دوران برحسب زمان فرق کنه
0
مهدی محمدزاده گیوه چی
مهدی محمدزاده گیوه چی دوشنبه، 01 آذر 1395
جالب بود ممنون
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی یکشنبه، 30 آبان 1395
مطلب خوبی بود...درود بر شما
1
مورتیمر photo
مورتیمر دوشنبه، 14 تیر 1395
ممنون بابت مطلب مفیدتون.مورد 3 شدیدا در مورد من صدق میکنه، که من بعد سعی میکنم هوشمندانه تر عمل کنم ... :)
0
ahmad photo
ahmad یکشنبه، 06 تیر 1395
درود. مطلب خوبی بود. مورد سه رو خیلی خوب نوشتیدسپاس

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.