تکنیک ها و ترفندهای عکاسی ۱

تکنیک ها و ترفندهای عکاسی ۱

مهیار

گودرزی

1395/04/20

10161

بار بازدید شده
photography-tips-1to5 لیستی از محبوب‌ترین تکنیک‌های عکاسی پرتره، طبیعت، عکاسی شهری و ...
10161
تکنیک ها و ترفندهای عکاسی ۱
Vidoal
4.14
 تکنیک ها و ترفندهای عکاسی ۱

۱- روی چشم‌ها فوکوس کنید
در حالی‌که تماس چشمی یا همان آی‌کانتک همیشه در عکاسی پرتره مطلوب نیست، ولی شارپ بودن چشمها همیشه مهم است.
به صورت دستی نقطه‌ی فوکوس اتوماتیکی را انتخاب کنید که روی یکی از چشم‌های سوژه شما قرار دارد یا اینکه نقطه‌ی فوکوس اصلی را روی چشم‌ها قفل کنید سپس شاتر را به حالت نیمه فشرده نگه‌ دارید تا فوکوس تغییر نکند، حالا می‌توانید ترکیب و قاب‌بندی عکس رو به صورت دلخواه تغییر بدید.


۲-از لنزهای استاندارد یا تله فوتو استفاده کنید
لنزهای واید انتخاب مناسبی برای گرفتن پرتره در فضاهای باز و زمانی هستند که شما می‌خواهید شخصی را در زمینه‌ای خاص نشان دهید، اما برای گرفتن پرتره‌های نزدیک‌تر لنزهای واید یا زاویه باز به دلیل ایجاد اعوجاج پرتره را از حالت طبیعی خارج می‌کند.
انتخاب بهتر برای عکاسی پرتره لنزهای استاندارد یا تله‌ فوتو‌های کوتاه است. فاصله کانونی مناسب برای پرتره‌های کلاسیک توسط دوربین‌های فول فریم لنزهای ۵۰ و ۸۵ میلی‌متری ثابت و زوم ۷۰۰-۲۰۰ میلی‌متری است. این لنزها با فشرده کردن پرسپکتیو تا حد زیادی به طبیعی‌تر شدن پرتره‌ی شما کمک می‌کنند.

۳-دیافراگم را در اولویت قرار دهید
حالت AP(Aperture Priority) یا اولیت دیافراگم به شما این امکان را می‌دهد که مستقیما رو دیافراگم کنترل داشته باشید و در نتیجه بر عمق میدان فوکوس (DOP: Depth Of Field)عکستان مسلط باشید.
لنزهای ثابت ۵۰ میلیمتری با دیافراگم ۱.۴ و ۸۰ میلی‌متری با دیافراگم ۱.۲ شما را قادر به انتخاب دیافراگم بسیار بزرگ می‌کنند که با ایجاد عمق میدانی بسیار باریک و سطحی به شما کمک می‌کنند تا بکگراندی بسیار لطیف با حالت خامه‌ای و خارج از فوکوس داشته باشید در نتیجه تمرکز عکس بر پرتره بیشتر شده و عکستان جلوه ای حرفه‌ای پیدا می‌کند.
البته کار کردن با همچین لنزهایی مستلزم دقت بسیار بالایی است، اگر به خوبی روی چشم‌های فوکوس نکرده باشید تمام عکستان محو خواهد شد!

۴-از نور پنجره استفاده کنید
برای گرفتن عکس‌های خوب لزوما نیازی به استودیو‌های خانگی و کیت‌های گران قیمت نورپردازی ندارید. یک پنجره و یک رفلکتور(بازتابنده) می‌تواند به شما کمک کند تا بدون هزینه‌ی زیاد پرتره‌های بسیار طبیعی، حرفه‌ای و خیره کننده بگیرید.
سوژه‌ی خودتان را جلوی پنجره قرار دهید و با یک رفلکتور نقره‌ای یا سفید سعی کنید تا حدی سایه‌ها را در پنهای صورت کنترل کنید. رفلکتور نقره ای نور را با وضوح تر از رفلکتور سفید بازتاب می‌دهد اگرچه نور حاصل شده به لطافت رفلکتور سفید نخواهد بود.
از تاثیرات رنگ‌هایی که از پنجره به داخل می‌آیند آگاه باشید. یک چمنزار سرسبز و شاداب ممکن است بازتابی بیمارگونه یا سرد بر چهره‌ی سوژه داشته باشد و یا آفتاب نزدیک غروب گرمای خاصی به چهره‌ی سوژه ببخشد.

۵- های-کی (high-key)
انتخاب عمدی نور زیاد در حدی که قسمت‌هایی از عکستان به اصطلاح بسوزد یا اوراکسپوز شود باعث ایجاد حالتی رویایی، سبک و  ظریف در عکس می‌شود که برای پرتره‌ی زنان و کودکان می‌تواند مناسب باشد.
ترفند اصلی این نیست که موقع عکاسی نور یا حساسیت به نور را زیاد کنید، بلکه بهترین روش، بالا بردن روشنایی عکس در نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ است.
عکاسی با فرمت RAW این امکان را به شما می‌دهد که در زمان ادیت عکس توانایی بیشتری در بازیابی اطلاعات و طیف‌های رنگی عکس نسبت به فرمت JPEG داشته باشید.


 

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۲
 

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۳

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۴

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۵

سوالات و نظرات کاربران
0
عرفان عبدالهی
عرفان عبدالهی جمعه، 02 فروردین 1398
عالییه
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
بی نظیرن ترفندهای استاد و کاربردی سپاس
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
وای خدای من. عنبیه چشم گربه رو چقدر خوب عکس برداری کردند. ولی فکر کنم فیلترهای تصویر سازی روی آن اعمال شده است، چون عنبیه به این شفافیت نیست. ولی در هر صورت خیلی زیباست
0
امیر قربانی
امیر قربانی شنبه، 04 دی 1395
میشه عکاسی با موبایل هماموزش بدید مثلا موبایل sony xperia z5 یا گپشی هایی که دارای دوربین های برتر و عالی هستن ممنون
0
امیر قربانی
امیر قربانی پنج شنبه، 18 آذر 1395
ممنون توی قسمت چگونه یک عکس بگیریم (فیلم)یک نفر درخواست مطالب زیاد تری درباره عکاسی کرد و شما هم ان را انجام دادید خیلی خوبه که به پیشنهادات مردم عمل می کنید دمتون گرم
0
هليا زارعى photo
هليا زارعى شنبه، 16 مرداد 1395
ممنونم بابت مطالب كليدى و آموزنده