اینستاگرام برای سلامت روانی جوانان زیان‌آور است

اینستاگرام برای سلامت روانی جوانان زیان‌آور است

میلاد

شکیب

1396/03/01

4937

بار بازدید شده
instagram-has-bab-effects-on-mental-health نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اینستاگرام زیان‌آورترین تاثیرات را روی سلامت روانی جوانان دارد.
4937
اینستاگرام برای سلامت روانی جوانان زیان‌آور است
Vidoal
4.63
اینستاگرام برای سلامت روانی جوانان زیان‌آور است
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اینستاگرام زیان‌آورترین تاثیرات را روی سلامت روانی جوانان دارد. انجمن سلطنتی سلامت عمومی و انجمن خیریه جنبش سلامت جوانان پژوهشی را در چند ماه اول سال ۲۰۱۷ روی حدود ۱۵۰۰ فرد جوان (۱۴ تا ۲۴ سال) در بریتانیا انجام دادند و در آن استفاده آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی را بررسی و ارزیابی کردند.

از شرکت‌کنندگان در این پژوهش خواسته شد تا به این پرسش پاسخ دهند که هر شبکه اجتماعی چه تاثیری روی ۱۴ شاخص سلامتی و تندرستی مثل اضطراب، افسردگی، انزوا، زورگویی و فومو (ترس از قافله زندگی عقب ماندن) می‌گذارند و به این تاثیرات امتیاز دهند. با بررسی امتیازات، مشخص شد که اینستاگرام بیش‌ترین تاثیر منفی را روی سلامت روانی جوانان دارد. پژوهش‌گران دریافتند که این پلتفرم آپلود عکس به دریافت افراد از تصویر جسم خود آسیب می‌زند، ترس از جا ماندن از قافله زندگی را افزایش می‌دهد و تاثیر مخربی روی خواب افراد دارد. اینستاگرام در حوزه‌هایی مانند خودبیان‌گری، هویت شخصی و ساخت اجتماعی مورد علاقه شرکت‌کنندگان بود.

در میان مضرترین شبکه‌های اجتماعی یا با کم‌ترین اثر مثبت، اسنپ‌چت در رتبه دوم قرار گرفت. پژوهش‌گران دریافتند که این شبکه اجتماعی روی ترس از جا ماندن از قافله زندگی و زورگویی اثر منفی دارد اما در حوزه خودبیان‌گری مورد علاقه شرکت‌کنندگان است. فیس‌بوک در رتبه سوم قرار گرفت و به گفته محققان تاثیرات مخربی روی خواب و زورگویی دارد. این پلتفرم که محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان است، تاثیرات مثبتی روی حمایت عاطفی و ساخت اجتماعی دارد.

در این میان توئیتر در میان ۵ پلتفرمی که بررسی شد از نظر تاثیرات مثبت رتبه دوم و از نظر تاثیرات منفی رتبه چهارم را کسب کرد. توئیتر مانند فیس‌بوک تاثیرات مخربی روی خواب و زورگویی دارد اما در بخش خود‌بیان‌گری تاثیر بسیار خوبی دارد. یو‌تیوب تنها شبکه اجتماعی‌ای بود که تاثیرات مثبت بسیار زیادی روی سلامت روانی افراد داشت چراکه به گفته پژوهش‌گران، این وب‌سایت بالاترین امتیازها را در شاخص‌های سلامتی و تندرستی گرفت. این پلتفرم اشتراک ویدئو در شاخص‌هایی مانند آگاهی، ساخت اجتماعی و خودبیان‌گری امتیاز بالایی گرفت. البته تنها تاثیر منفی این وب‌سایت، مانند ۴ پلتفرم دیگر، تاثیر منفی آن روی خواب بود.
سوالات و نظرات کاربران
2
alisina nazari
alisina nazari جمعه، 12 خرداد 1396
من اینستاگرام رو حذف کردم و فقط از تلگرام استفاده میکنم
1
محمد قلی زاده
محمد قلی زاده پنج شنبه، 01 تیر 1396
(پاسخ) اتفاقا منم خذفش کردم و به نظرم جزو بدرد نخور ترین شبکه های اجتماعی رایج در ایرانه
0
احسان photo
احسان سه شنبه، 02 خرداد 1396
خیلی خوب بود اما این وسط یه مشکلی هست ... خیلی سخته ادم بخواد از این شبکه ها دور بشه !!!
0
مریم کاظمی
مریم کاظمی چهارشنبه، 31 خرداد 1396
(پاسخ) حق دارین آدم وابسته میشه...من احتمالا بعد از امتحانم کتاب رو جایگزین بکنم
0
مریم کاظمی
مریم کاظمی چهارشنبه، 31 خرداد 1396
خیلی دلم می خواد سوال ها رو بخونم... جالب اینکه من خودم رو خیلی آدم با اعتماد به نفسی می دونم، و با تصمیم هایی که می گیرم معمولا خوب کنار می ام، طی چند ماه آینده من قرار ه تو یه آزمون جامع شرکت کنم، اینستاگرام رو چند ماه بود داشتم، و متوجه شدم« فومو» کاملا در من ایجاد شده... منم حذفش کردم....من app ویدیوال می خوام مثل TED..
1
peyman photo
peyman چهارشنبه، 03 خرداد 1396
جالب بود و حقیقت داشت من در زمان فیسبوک این قضیه رو برای خودم حس کرده بودم و همون موقع اکانتم رو پاک کردم و به هیچ وجه در شبکه های این چنین عضو نشدم تلگرام خیلی بهتره
1
داود photo
داود سه شنبه، 02 خرداد 1396
واقعاا....یعنی همه تو اینستگرام..خوشحال..خوشگذرون...خوش تیپ..خوش هیکل...پولدار....