۷ تکنیک ساده برای کاهش استرس

۷ تکنیک ساده برای کاهش استرس

میلاد

شکیب

1395/08/03

7907

بار بازدید شده
Techniques-Help-Reduce-Stress به‌رغم این‌که دنیای مدرن پیشرفت‌های تکنولوژی را برای ما به ارمغان آورده است، اما انسان‌ها امروز نسبت به گذشته استرس بیش‌تری دارند. با این ۷ تکنیک استرس را از خود دور کنید.
7907
۷ تکنیک ساده برای کاهش استرس
Vidoal
4.15
۷ تکنیک ساده برای کاهش استرس
به‌رغم این‌که دنیای مدرن پیشرفت‌های تکنولوژی را برای ما به ارمغان آورده است، اما انسان‌ها امروز نسبت به گذشته استرس بیش‌تری دارند. به همین دلیل نیاز به کاهش استرس اکنون بسیار مهم‌تر از گذشته شده است. ما باید مسئولیت فائق آمدن بر چالش‌های موجود در سبک زندگی شلوغ خود را بپذیریم؛ در غیر این صورت ممکن است از علائم استرس که روی میزان بازدهی و سلامت بدن ما اثر منفی می‌گذارد رنج ببریم. این علائم عبارتند از:
  • کمبود خواب.
  • خستگی.
  • اضطراب و عصبی بودن.
  • بی‌انگیزگی.
  • افسردگی.
 
خوش‌بختانه تکنیک‌های ساده اما موثر زیادی برای کاهش استرس وجود دارند که می‌توانیم در چند دقیقه آن‌ها را یاد بگیریم. این تکنیک‌ها را می‌توان در هر شرایطی انجام داد مثل بعد از بیدار شدن از خواب، پس از کار یا در طول استراحت‌های کوتاه. در مطلب « با این ۱۰ روش، از استرس رهایی پیدا کنید» (لینک) ۱۰ روش را با شما درمیان گذاشتیم که به شما در کاهش استرس کمک می‌کرد؛ در این مطلب به سراغ ۷ تکنیک ساده برای کم کردن استرس در زندگی روزمره رفته‌ایم.

۱- کمی یوگای سبک انجام دهید.
یوگا یک فعالیت جذاب است که در دل خود حرکات متعدد و حرکات کششی زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری و قدرت بدن خود را افزایش داده و بتوانید تمرکز ذهنی و روانی داشته باشید. با یاد گرفتن چند حرکت ساده یوگا و تمرین روزانه آن‌ها (بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه)، می‌توانید توامان با حفظ شفافیت و وضوح فکر، استرس خود را کاهش دهید.
 

۲- نفس عمیق بکشید.
البته تنفس عمیق ذاتا یک حرکت یوگاست. این کار سطح کورتیزول خون را کاهش داده و در نتیجه باعث کم شدن استرس می‌شود. نکته کلیدی در این زمینه این است که تنفس را آرام و از راه بینی انجام دهید و در عین حال سعی کنید مرکز ثقل بدن خود را در طول تنفس حفظ کنید.

۳- به طور منظم بخندید.
خنده باعث ترشح اندورفین در مغز شده که این موضوع به کم شدن استرس و کاهش خستگی بدن کمک زیادی می‌کند. پیشنهاد ما این است که با معاشرت با دوستان خود و لذت بردن از این موضوع خنده را در خود تقویت کنید یا روزانه، هر وقت فرصت شد، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه فیلم کمدی ببینید.

۴- هر روز چای سیاه بنوشید.
نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف چای سیاه تاثیر بسیار زیادی در کاهش سطح کورتیزول خون پس از استرس دارد و در عین حال، حس و حال شما را آرام و متمرکز می‌کند. خیلی ساده نوشیدن چای را تبدیل به عادت صبح و عصر خود کنید و از نتایج مثبت آن لذت ببرید.

۵- تصویرسازی و تجسم هدایت‌شده را امتحان کنید.
طبق گفته‌های دکتر مایکل بروس، متخصص خواب، تجسم هدایت‌شده تکنیکی است که به شما کمک می‌کند تا با انجام یک آرام‌سازی عضلانی در بدن، استرس خود را کاهش دهید. برای این کار، به پشت دراز بکشید یا روی صندلی بنشینید و در حالتی راحت به پشتی آن تکیه دهید و سپس یک صحنه آرامش‌بخش را که به زندگی شما مرتبط است تجسم و روی آن به‌دقت تمرکز کنید. اگر این عمل را همراه با تنفس کنترل‌شده انجام دهید، افکار منفی از ذهن شما خارج شده و تنش‌های موجود از بدن خارج می‌شود.
 

۶- به تکنیک تلقین نفس توجه کنید.
تکنیک‌های زیادی برای ایجاد حالات خود‌تلقینی وجود دارد که در مدیتیشن و استفاده از ضمیر ناخودآگاه برای کمک به کاهش استرس به کار می‌رود. برای این کار، در یک فضای آرام و بی‌صدا قرار بگیرید و سعی کنید به‌تدریج ذهن خود را از سر و صداها و افکار منفی خالی کنید.

۷- از کارهای خلاقانه خود لذت ببرید.
وقتی بخش خلاقانه مغز ما درگیر می‌شود، شروع می‌کنیم به تمرکز روی کاری سازنده. این کار افکار مزاحم را از ما دور کرده و تبدیل به شکلی از خوددرمان‌گری می‌شود. همچنین ثابت شده که انجام کارهای خلاقانه استرس را از ما دور می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم ابزار پر و بال گرفتن علایق و خواسته‌های خلاقانه خود را شناسایی کرده و آن‌ها را در قالب کاری مشخص، چند دقیقه کوتاه در روز انجام دهید.
 
منبع: lifehack
 
پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
5 راه برای رهایی از افسردگی (لینک)
چه افرادی بیش از همه در معرض ابتلا به افسردگی‌اند؟ (لینک)
با این ۳ نکته، با سناریوهای بد موجود در ذهن‌تان کنار بیایید (لینک)
ارزش شما چه‌قدر است؟ حکایتی کوتاه درباره اعتمادبه‌نفس (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
Farid.Kurd photo
Farid.Kurd سه شنبه، 13 آذر 1397
سلام چیزی که میخوام خارج از موضوعه اونم اینه که اگه بخوایم از قصر ذهن برای بیشتر شدن حافظه استفاده کنیم باید چیکار کنیم اگه میشه لطف کنیدو مطلبی درباره اش بنویسید اگرم هست لطفا لینکشو بفرستین سپاس
0
نرجس قادری
نرجس قادری شنبه، 14 بهمن 1396
من مورد آخر رو اگه استرس داشته باشم بخوام انجام بدم رسما از اون کار متنفر میشم
1
حسین محصل یزدی
حسین محصل یزدی دوشنبه، 13 دی 1395
برای من تاثیر گذار بود ایول داره
1
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
نفس عمیق و یوگا خیلی موثره
1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 26 آذر 1395
با موارد 2 و 5 و 7 موافقم. مورد 7 از جمله نكات خوبي هست كه بايد بيشتر بهش توجه كنيم
1
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی یکشنبه، 21 آذر 1395
توصیه های مفید و اموزنده،فقط احتمال انجام یوگا برای همه افراد وجود ندارد که حرکتهای کششی مداوم و نرمشهای مناسب،میتواند جایگزین خوبی باشد.... با سپاس فراوان
1
منیرسادات موسوی
منیرسادات موسوی سه شنبه، 11 آبان 1395
در مورد چای سیاه ،بعید میدونم شاید دمنوشهاس دیگر در کاهش استرس موثرتر باشن. در مورد نفس عمیق موافقم قبل از هر بحث وتعاملی وکار پر تنش بهتره نفس عمیق ومقداری آب نوشیده بشه یکی از عوامل دیگه‌اعتماد بخداوند وشنیدن صوت قران ویا یک موسیقی آرام مانند شنیدن صدای آب ویا دیدن برگهای سبز ویا حتی فرو رفتن به افکار ی ست که در ما خاطرات خوش بجا گذاشته
1
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 10 آبان 1395
با مورد آخر به شدت موافقم ممنون
1
فرزین اکبری
فرزین اکبری سه شنبه، 04 آبان 1395
🌳🌲تماشای درختان استرس را کاهش می‌دهد اگر دچار استرس هستید روشی ساده برای کاهش آن وجود دارد؛ شما با نگاه کردن به درختان حتی در مکان‌های شهری قادرید استرس خود را کاهش دهید. بر اساس نتایج تحقیقات جدید قدم زدن در بین درختان حتی در محیط‌های شهری تاثیر بسزایی در کاهش استرس دارد نتایج نشان داده است حتی میزان کمی قرار گرفتن در طبیعت موجب افزایش تقویت روحی خواهد شد. شما می‌توانید تصاویری از درختان را در محیط کار خود قرار دهید و تاثیر آن را مشاهده کنید. 🌐 نتایج این تحقیق در نشریه Environment and Behaviour منتشر شده است. لینک
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری سه شنبه، 04 آبان 1395
استرس اغلب به واسطه شغل‌های خسته‌کننده، عادات بد غذاخوردن و آلودگی هوا ایجاد می‌شود، اما روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توان استرس را با انجام آنها کاهش داد. داشتن خواب کافی: خواب کافی است خواب کافی به مدت هفت تا هشت ساعت در روز، منجر به استراحت ذهن می‌شود و در کاهش استرس موثر است. 🏃‍پیاده‌روی: پیاده‌روی بهترین و ساده‌ترین نوع ورزش در دسترس است که در تناسب اندام و سالم ماندن تاثیر بسیاری دارد. مدیتیشن: انجام مدیتیشن در روز به مدت 20 دقیقه برای کاهش استرس مفید است. مصرف آب میوه: مصرف آب میوه تاثیر بسیاری در سلامتی و کاهش استرس دارد، البته توصیه می‌شود که از آب میوه‌های طبیعی استفاده شود. با صدای بلند بخوانید: هر زمانی که احساس استرس کردید، برای رهایی از فشارهای روانی آواز بخوانید. این عمل به شما احساس شادی می‌دهد و در کاهش استرس هم نقش بسیاری دارد. لینک
0
مریم بهزادی photo
مریم بهزادی دوشنبه، 03 آبان 1395
تکنیک تلقین نفس یعنی چی؟ منظورتون تکنیک تلقین بوده احتمالا درسته؟ مورد دیگه این که من در مورد مضرات چای سیاه زیاد شنیدم اما در مقالات شما خیلی به فواید اشاره میشه در صورتی که برخی پزشکان مضرات چای سیاه رو نسبت به فوایدش خیلی بیشتر میدونن
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری سه شنبه، 04 آبان 1395
(پاسخ) منبع اطلاعات درباره چای سیاه بزارید. استفاده کنیم. اکه فقط شنیدید ، منبع درستی نیست و ممکنه شایعه باشه.