طالع‌بینی این هفته PMC را نَبینید!

طالع‌بینی این هفته PMC را نَبینید!

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/04/11

34674

بار بازدید شده
do-no-watch-pmc's-weekly-horoscope دهه‌ها، سده‌ها و شاید هزاره‌ها است، از کولی‌های دوره‌گردی که «فالت بگیرم» ورد زبانشان بوده تا افراد کت‌و‌شلواری اتو‌کشیده‌ای که در کنفرانس‌های «‌تاثیرات انرژی کائنات بر شما» از تاثیر...
34674
طالع‌بینی این هفته PMC را نَبینید!
Vidoal
4.53
طالع‌بینی این هفته PMC را نَبینید!

اگر شما کماکان پای تلویزیون می‌نشینید و برنامه‌ طالع‌بینی PMC روی شما تاثیرگذار است، متاسفانه باید به شما بگوییم که تحت‌تاثیر اثر «بارنوم»‌ یا اثر «فورر»‌ هستید.

دهه‌ها، سده‌ها و شاید هزاره‌ها است، از کولی‌های دوره‌گردی که «فالت بگیرم» ورد زبانشان بوده تا افراد کت‌و‌شلواری اتو‌کشیده‌ای که در کنفرانس‌های «‌تاثیرات انرژی کائنات بر شما» از تاثیر ستارگان و سیارات بر شخصیت شما می‌گویند. شبکه‌های ماهـ‌واره‌ای هم که در ویدئوهای پر‌زرق‌و‌برق چند دقیقه‌ای اخباری از آینده‌ی‌ قریب‌الوقوع به شما می‌دهند،  دیگر قوز بالا قوز شده‌اند. جالب است که همه‌و‌همه‌ی این موارد تلاش بر پیش‌گویی آینده و سعی بر راهگشایی مشکلات شما را دارند.

 با وجود پژوهش‌ها و روشنگری‌های متعدد در رد «تاثیر سیارات و کائنات بر شخصیت و خلق و خوی شما»، چرا هنوز عده‌ زیادی به این نوع طالع‌بینی‌ها و پیشگویی‌های پوچ علاقه نشان می‌دهند؟

اگر شما کماکان پای تلویزیون می‌نشینید و برنامه‌ طالع‌بینی پی ام سی (PMC) روی شما تاثیرگذار است؛ یا هنوز پس از شنیدن حرف‌های یک کولی دوره‌گرد پیش خود می‌گویید «راست می‌گه که…!»، متاسفانه باید به شما بگوییم که تحت‌تاثیر اثر «بارنوم»‌(‌Barnum effect‌) یا اثر «فورر»‌(Forer effect) هستید. اثر بارنوم از نام صاحب یک سیرک به نام پ.‌ت. بارنوم نامگذاری شده است. شایان ذکر است نمایش‌های بارنوم به داشتن «چیزی برای همه» مشهور بوده‌اند.

در سال ۱۹۴۸ یک پروفسور روان‌شناسی به نام برترام فورر در یک تست شخصیت‌شناسی از دانشجویانش خواست تا به سوالاتی پاسخ دهند. جدا از پاسخ دانشجویان، فورر در جواب به تست هر‌کدام از آن‌ها دقیقا همین‌ 3 جمله‌ را ارائه داد:

  • شما تمایل بالایی به انتقاد از شخصیت خودتان دارید.
  • شما نیاز بالایی به دریافت توجه و تحسین از دیگران دارید.
  • شما توانایی‌های بسیار زیادی دارید که تا‌کنون نتوانسته‌اید آن‌ها را به‌خوبی به‌کار گیرید.

چند روز بعد فورر از دانشجویان خواست که به تطابق و برابری این توضیحات و صفات، در مقایسه‌ی با شخصیت خود از ۱ تا ۵ نمره بدهند؛ ۱ کمترین و ۵ بیشترین شباهت. با جمع‌آوری نمرات و محاسبه‌ میانگین، فورر به عدد «۴.۲۶» رسید که به این معنا بود که اکثریت افراد، متن را برآوردی به‌شدت نزدیک به صفات شخصی خودشان می‌دانستند. نکته‌ جالب این بود که فورر این ۳ جمله را به‌صورت تصادفی و از روی قسمت طالع‌بینی یک مجله‌ی هفتگی برداشته بود و دقیقا همین سه جمله را به ‌شکل یکسان و برابر به تمامی افراد داده بود!

فورر دلیل باورپذیری این‌گونه طالع بینی‌ها را جدا از ماهیت گوینده و خود فال، بیشتر در ساده‌لوحی افراد فال‌گیرنده‌ می‌داند. او می‌گوید که افراد در طالع‌بینی و فال‌های این چنینی اغلب در جست‌و‌جوی آرزوها و امیال فرو‌خورده خود هستند تا خبر‌های جدیدِ نشنیده و نادانسته؛ پس در‌واقع افراد نمی‌خواهند از آینده چیزی بدانند؛ آن‌ها بیشتر منتظر شنیدن حرف‌هایی هستند که مرهمی بر سرکوب‌های تلخ گذشته‌شان باشد. برای نمونه، در آزمایش فورر جمله‌ «‌شما توانایی‌های بسیار زیادی دارید که تا‌کنون نتوانسته‌اید آن‌ها را به‌خوبی به کار بگیرید» بر همین مورد تاکید دارد. این‌که شما انسان با‌ استعدادی هستید، ولی شرایط سد راه شما بوده‌اند. وگر‌نه کار شما درست است!

این نوع نگرش و رویکرد افراد مهر تائیدی بر پدیده‌ روان‌شناختی «اصل پولیانا»(‌Pollyanna principle) است. سوگیری ذهن به شنیدن یا دریافت بازخورد مثبت و از طرف دیگر، فرار و نشنیده‌ گرفتن بازخورد‌های منفی. به‌طور مثال، ما اتفاقات زیبا و خوشایند زندگی خود را خیلی راحت به خاطر می‌سپاریم و برعکس اتفاقات بد روزمره و ناخوشایندِ کم‌شدت به‌سرعت در اعماق حافظه‌ ما محو می‌شوند.
 


در ادامه‌ مطلب شما را با ۱۰ روش آشنا می‌کنیم که هم در دام این‌گونه افراد نیفتید و هم این‌که اگر دنبال کار و بار جدید هستید، از این موارد استفاده کرده و به سرکیسه‌ کردن اطرافیانتان مشغول شوید!

۱. نکته‌ اول برای فال‌گیری و طالع‌بینی داشتن «اعتماد به‌نفس» بالا است. افرادی که بتوانند در مواردی با اعتماد به‌نفس بالا صحبت کنند، حتی اگر پشتوانه‌ علمی-نظری قابل‌توجهی در پس ادعاهایشان نباشد، لحن کلام ادعای آن‌ها را موجه جلوه می‌دهد.

۲. استفاده از پژوهش‌ها، آمار، ارقام، پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های آکادمیک و موجود در بانک‌های اطلاعاتی و مجلات. به‌وسیله‌ چنین اطلاعاتی به‌راحتی می‌توان تا حدودی وضعیت اقتصادی-اجتماعی طبقات مختلف اجتماعی را حدس زد و از این اطلاعات برای تاثیر بر گیرنده‌ فال استفاده کرد.

۳. طالع‌بین‌های حرفه‌ای معمولا روان‌شناسان خوبی هستند. آن‌ها با ادعاهای کوچک و کلی زمان می‌خرند و در حین مکالمه‌، مشخصه‌های خاصی را در بین حرف‌هایتان و از روی شخصیت و رفتارتان حدس می‌زنند.

۴. استفاده از گوی کریستالی، کارت‌های طالع‌بینی و حتی گرفتن دست‌ها در کف‌خوانی، فرصت کافی برای فکر و تحلیل شخصیت فرد مقابل را به فال‌گیرنده می‌دهد. به‌طور مثال، سرد شدن دست‌ها را شاید بتوان نشانی از عدم آسایش فرد نسبت به ادعای قبلی فال‌گیرنده دانست.

۵. آماده داشتن جملات و موارد کلی که با هر شخصیت و با هر پیشینه‌ای منطبق باشد و باعث دلگرمی و اعتماد به فال‌گیرنده شود.

۶. نگاه تیزبینانه؛ بسیاری از صفات اشخاص مختلف را می‌توان بر‌اساس نوع پوشش، چهره، آرایش، لوازم زینتی و موارد این چنینی دیگر به‌دست آورد.

۷. استفاده از تکنیک پهن‌کردن دام و ارائه ادعاها به‌شکل یک سوال. بسیاری از فال‌گیران با طرح سوال‌های جزئی سعی بر حدس و گمانه‌زنی موارد کلی‌تر دارند و بدون شک این موارد خالی از اشتباه نیست. اگر شما تا به‌حال تجربه‌ فال را داشته‌اید، به‌طور حتم متوجه شده‌اید که در بین ادعاهای موجود معمولا چند موردی هم ادعاهای اشتباه نیز وجود دارد. اما بر‌حسب اصل روان‌شناختی «‌سوگیری تائیدی‌»، ما بیشتر به مواردی که در تا‌ئید شخصیت و کاراکترمان هستند، تکیه می‌کنیم تا موارد اشتباه و منفی.

۸. دراماتیک کردن فال؛ بدون‌شک در یک جلسه‌ فال‌گیری، فال‌گیری که حرفه‌ای باشد، مواردی را از شخصیت شما حدس می‌زند. چنین افرادی برداشت خود را یک‌مرتبه برای شما تشریح نکرده و سعی می‌کنند که در کل روند فال‌گیری این موارد را به‌تدریج به شما بگویند تا اعتمادتان را در تمامی مدت یک مصاحبه در سطح بالایی نگه دارند.

۹. استفاده از دو پهلو‌گویی؛ یعنی بسیاری از جملات و ادعاها را می‌توان به‌شکلی ارائه داد تا شنونده بتواند از آن مورد چند معنی مختلف را برداشت کند. این تکنیک یکی از پرکاربردترین روش‌ها در فال‌گیری، طالع‌بینی و این‌ دسته‌ از کلاشی‌ها است.

۱۰. قانون آخر و قانون طلایی این است که به افراد همان چیزی را باید گفت که می‌خواهند بشنوند. آن‌ها برای نکوهش و تحقیر شدن نیامده‌اند و بیشتر مواقع جملات حمایتی و دلگرم‌‌کننده به مذاق چنین افراد ساده‌لوحی خوش می‌آید!

منابع: PsychologytodayPsych.Fullerton.eduApsychoserver.Psych.arizona.edu | Skepdic.com

سوالات و نظرات کاربران
0
پرنیا photo
پرنیا جمعه، 08 مهر 1401
سلام بله من هم کاملا این مطلب رو قبول دارم ولی طالع بینی ها جذاب هستند و اکثر شون هم درستند علم در این باره چه میگوید؟
0
علی photo
علی چهارشنبه، 14 آبان 1399
من خودم باچند نفر که از طریق تلگرام حرف زدم ، با اینکه اولین بار بود . احساسهامو بهشون گفتم که احتمااا چطورآدمی هستند و آن ها باورشان نمی شد که من از کجا میدانم ، فکر میکردند فالگیرم ، درحاای که من فقط احساس و برداشتمو از لحن حرف زدنشون رو گفته بودم همین
1
احمد خلفی
احمد خلفی شنبه، 29 تیر 1398
مفید بود ممنون
1
Amey photo
Amey چهارشنبه، 05 تیر 1398
بسیار خوب
-3
rastin photo
rastin جمعه، 24 اسفند 1397
من ب فال اعتقاد دارم..خرافات نی..البته نه هرفالی یا پیشگویی..این روانشناسایم شعلشون همین ک واس هرچیزی و هرکسی ی عیب و ایراد میگیرن یا میزارن..طبیعی.هرکسی ک برخلاف جامعه با بشر رفتار کنه یا فکر کنه سریع میان روش اسم ی بیمارو میزارن...
-5
 حسام photo
حسام پنج شنبه، 11 شهریور 1395
درود به شما . من هم باخرافات و جن و پری و موهومات شدیدا مخالفم و علم رو یگانه قاضی داوری کننده حقیقت میدانم . درخصوص تاثیر ستارگان و سیارات و ماههای تولد افرادکه شما منکر آن هستید سئوالی دارم پس چرا خصوصیات متولدین ماهها با درصد بالایی یکسان است و کتابها و مقالات زیادی از آن نوشته اند؟ علم چه پاسخی به آن میدهد؟ مثلا خودم متولد ماه تیر (برج سرطان) و سال 1348 (سال خروس) هستم . باور کنید 80 تا 90 درصد خصوصیاتی که برای متولدین این سال و این ماه ذکر میکنند در مورد من صدق مبکند. باور کنید اززمان نوجوانی تااکنون دهها تن را دیده ام که همگی بادهانی باز از اینکه خصوصیات رفتاری و شخصیتی آنها با بقول معروف فال ماه و سال تولدشان درست درآمده تعجب کرده اند . علم اینرا چگونه پاسخ میدهد؟؟؟ آیا باید تحقیقات سی ساله دانشمند بزرگی چون خانم لینداگودمن را براحتی حقه بازی و دروغ بدانیم ؟؟؟
6
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل شنبه، 13 شهریور 1395
(پاسخ) سلام، پر واضح است که حدود 7 میلیارد انسان ساکن در این کره خاکی خصوصیاتی دارند که در دسته‌بندی‌ 12 تایی ماه‌های سال نمیگنجن و این موضوع دلیل محکمی بر رد خصوصیات ماهیانه و طالع‌بینی است. البته برخی از خصوصیات ذکر شده در طالع‌بینی‌ها با خصوصیات واقعی افراد یکسان هستند و برخی دیگر بخشی از تلقین‌های فردی محسوب میشن. به طور کل علم بحث طالع‌بینی ماه‌های سال رو تایید نمیکنه و البته در هم نمیکنه ولی نتیجه‌گیری‌های فعلی نشون میدن که چنین چیزی واقعیت نداره.
0
Matin Taherzadeh
Matin Taherzadeh شنبه، 19 آبان 1397
(پاسخ) سلام دوست گرامی . دوست عزیز در قرآن هم آیات و احادیثی در مورد جن آورده شده . طبق گفته مورخان ، پیامبرانمان با جن و ارواح ارتباط برقرار می کردند . در تمامی ادیان ایم موضوع ذکر شده و اکثر مردم قبول دارند . حالا اصلا ملاک را اکثر مردم هم نمی گذاریم ولی در مجموع میخوام بگم وجود داره . بله در مورد توهمات کاملا صحیح می فرمایید ولی در مورد اجنه یه تجدید نظر و مطالعه بفرمایید .
0
Matin Taherzadeh
Matin Taherzadeh شنبه، 19 آبان 1397
سلام . با پیامتون موافقم . ولی بنده خودم کسی هستم که نسبت خانوادگی دوری با جنگیر احمدی نژاد (ملقب به ع.غ) دارم و خدا رو شکر میکنم که نسبت نزدیکی با این شیطان نداشتم چون تا اونجایی که من می دونم تمام نزدیکانش به طرز عجیبی ، زندگیشان ، نابود شد . این تفاسیری که نوشتید ، برای رمال ها و فالگیرهای سطحی و مبتدی ست . افرادی مانند ع.غ یا حتی حرفه ای تراش ، واقعا از نیروهای ماورالطبیعه که در قرآن و تمامی ادیان از آنها یاد شده ، استفاده می کنند . پیامبران و امامان هم پیشگویی می کردند . ستاره ها رازی در خود نهفته اند که دستیابی به علم دقیقش در ذهن انسان که موجودی کامل نیست ، نمی گنجد . حالا اولا تفسیر شما از اینگونه افراد و نیروهایشان چیست ؟ دوما آیا اگر انسان همان چیزی را که هست ، بپذیرد (بدون داشتن رویاپردازی) دیگر انگیزه ای برای پیشرفت دارد ؟ منظورم اینه به دل من بیشتر میشینه که فالی مثبت که به من انرژی می دهد ، گوش کنم تا اینکه گذشته نه چندان جالبم را بخوام به زور بپذیرم . بهش نمیگن گول زدن خودم . بهش میگن روحیه و انرژی مثبت دادن و داشتن . بعدم همه این فال ها همیشه مثبت نیستن . با تشکر .
0
Shahla Javid
Shahla Javid پنج شنبه، 25 مرداد 1397
با همه ی این گفته ها ک قبول دارم اما باز بیصبرانه منتظر فال جدید روزانه هفته ماه و سال هستم تا بخونم
1
Shahla photo
Shahla پنج شنبه، 25 مرداد 1397
باید بگم من کاملا با شما موافقم عالی بود
1
Sajjad Rezaie
Sajjad Rezaie شنبه، 02 تیر 1397
موافقم . فقط لحن بیان اون شخص و کاریزمای اون صدا، باعث میشه انسان توهم بزنه که درسته میگه .
-3
ناشناس  photo
ناشناس دوشنبه، 31 اردیبهشت 1397
شما این ها را گفتید درست ! اما من کسی را میشناسم که فقط با تاریخ تولد و بدون اینکه فرد را ببیند ، همه چیز را درست حدس میزند !!! نظرتون راجع به آن چیست ؟
5
ناصر امیری
ناصر امیری دوشنبه، 24 اردیبهشت 1397
به نظرم طالع بینی پی ام سی اگر ۱ ساعت بعد ماه افراد را با متون به صورت رندم جا بجا کند و اسمش را طالع بینی ۲ بگذارد باز هم مردم می گورند که دقیقا درست بود.
1
محمد جواد کیانی
محمد جواد کیانی سه شنبه، 21 فروردین 1397
عالی عالی عالی
-3
ali photo
ali یکشنبه، 19 آذر 1396
علم هیچ زمانی همه چیز را نمی دانسته و با پیشرفت بشر علم تکامل پیدا نموده و بنابراین علم موجودی ناقص هست و در حال رشد. علم بشر از کائنات یا از طریق فرشته وحی نازل نشده که بخواهد در برابر همه چیز بایستد یا پاسخی برای تمام مسائل داشته باشد. تا همین ده بیست سال پیش و تا وقتی ابزارآلات پیشرفت نکرده بودند تو کتب درسی کوچکترین ذره ماده را اتم معرفی می کرند و حالا فهمیدند از اتم کوچکتر هم هست و نانو پا به میدان گذاشته حالا بازم هی بگید علم علم .... حتی نمی دونن از نانو کوچکتر هم هست. تو بحث طالع بینی گذشته افراد مهم نیست که بیان بشه چون شخص خودش می دونه ولی آینده ای رو که قراره اتفاق بیافته مهمه و یک پای آینده تصمیمات خود فرد هست و اگر خبر از آینده داشته باشه بهتر می تونه تصمیم بگیره بنابراین علم به آینده مهمه و دانشمندان ندارن و دارن دنبالش می گردند که مثلا بدونن تو چند سال دیگه زمین نابود میشه یا زلزله ها کی اتفاق می افتن و یا مثلا راه درمان بیماری ایدز چیه. خلاصه اگر علم کامل بود منم طالع بینی را رو رد می کردم ولی علما هم دنبال اونن و میدونن واقعیت داره.
-7
جواد photo
جواد شنبه، 10 تیر 1396
من چندساله فال pmcرو دنبال میکنم،تا الان واسه من هرچی گفته کاملا درست بوده
0
ملک مولایی
ami gg پنج شنبه، 26 اسفند 1395
ولی با همه این تفاسیر من فکر میکنم یه چیز هایی بین علم نجوم و انسان ها هست
-1
حمیدرضا محمدی
حمیدرضا محمدی جمعه، 20 اسفند 1395
تاچه اندازه طالع بینی واقعیت داره وایا میشه روی اون حساب کرد .لطفا مطالب بیشتری در این زمینه بگذارید وبه ان بپردازید.با تشکر
-1
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی جمعه، 24 دی 1395
طالع فال بینی به نظرم همش خرافات که آدمهایی خرافاتی و زود باور سمتش میرن در کل مطالب هم بسیار عالی که دلیل علمیش بررسی شد
0
پرنیا لطفی
پرنیا لطفی جمعه، 08 مهر 1401
(پاسخ) بله من هم موافقم ولی چرا اکثرا درستند؟علم باید بررسی کند
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
کل روش فال بینی اورده شده بود. مهم اینکه فال گیر ها در حین صحبت خیلی چیزها رو در همون مدت کم متوجه میشن. و دوم اینکه همه ما دنبال تایید افکرا و خصوصیاتمون در فال ها هستیم و هرکدوم اینجوری باشن خیلی قبول می کنیم
-1
مهدی محمدزاده گیوه چی
مهدی محمدزاده گیوه چی چهارشنبه، 12 آبان 1395
جالبه نمیدمنستم
-2
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 10 آبان 1395
کاملا درسته و من هیچگونه اعتقادی به فال و طالع‌بینی و .... ندارم ولی با این دلایل علمی راهی برای متقاعد کردن دیگران پیدا کردم ممنون
0
پرنیا لطفی
پرنیا لطفی جمعه، 08 مهر 1401
(پاسخ) موافقم
5
سلمان ترابی گودرزی
سلمان ترابی گودرزی سه شنبه، 20 مهر 1395
افراد فالگیر معمولا انسانهای تنبلی هستن که به جای دنبال کردن یه شغل ابرومند به دنبال حرافی و سو استفاده از ساده لوحان هستند
1
شکیبا photo
شکیبا چهارشنبه، 16 تیر 1395
من هم برای چیزهایی که با علم در تضاد باشن ، ارزشی قائل نیستم. اما بطور اتفاقی با کسی آشنا شدم که تواناییش در این کار،جدا توجیه پذیر نبود،اون فرد دقیقا شخصی ترین رازهای زندگی منو با جزئیات بیان کرد، بدون اینکه حتی منو دیده باشه، همه پیشبینی هاش، دارن واسم یکی یکی اتفاق میفتن! و همه ی این اتفاق ها کاملا کاملا شخصی و متمایز بودن ( نه چیزهای نرمالی ک واسه اکثر مردم بشه رخ داد). این قضیه همچنان در تضاد با علمه،اما شاید علم امروز ما هنوز قادر به درک و توضیح این پدیده ها نباشه ، نظریه ای رو که امروزه با علم نمیشه توضیح داد، نمبشه ب کلی رد کرد، چرا که در آینده با افزایش علم ممکنه توضیحی پیدا بشه
0
حمید photo
حمید دوشنبه، 14 تیر 1395
لطفا مقالات و پژوهش ها در زمینه رد اثر سیارات روی شخصیت را در سایت قرار داده من یک محقق در این زمینه ام ممنون
0
سیروس photo
سیروس جمعه، 11 تیر 1395
مطلب مفیدی برای کسانی که اهل مطالعه و علاقه‌مند به یادگیری و ارتقاء خود هستند، اما کم و بیش کسانی که برنامه های فال و طالع‌بینی را میبینید عضو کانال شما نیستند تا پی ببرند که توجه به طالع‌بینی pmc موهوماتی بیش نیست و افرادی هم که استفاده کننده از برنامه‌های ویدوال هستند حداقل بخش طالع بینی pmc را توجه نمیکنند.موفق باشید
0
ویا photo
ویا جمعه، 11 تیر 1395
آفرین ...دستتون درد نکنه...بسیار آسیب زنندست این چرندیات..هیچ نیرویی جز خواست انسان درکار نیست
0
حسین photo
حسین جمعه، 11 تیر 1395
اغلب اوقات در دو طرف ماجرای فال بینی و مواردی از این دست، یک طرف یک فرد باهوش و در طرف دیگر فردی با آرزوهای دست نیافته حضور دارند . یکی برای پر کردن کیسه ی خالی و دیگری برای سرکیسه کردن همان کیسه با هم همکاری میکنن آنجا باعث تاسف است که حتی افرادی با تحصیلات بالا هم تن به چنین روشهایی برای حل مشکلات میکنند گویی خداوند آنها را عاری از اختیار ،عقل و توانایی آفریده ...
1
سعيده photo
سعيده جمعه، 11 تیر 1395
مثل هميشه عالي

نويسنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.

ویراستار

مرجان باقرنژاد
مرجان باقرنژاد

سال 1383 شروع فعالیت من در حرفه روزنامه نگاری و البته ویراستاری بود. همواره به دنبال ارتباط منطقی درون متنی، ثبات وهماهنگی، فارسی نویسی و همچنین صحت آن هستم.