بهترین زمان برای چُرت روزانه چه ساعتی است؟

بهترین زمان برای چُرت روزانه چه ساعتی است؟

میلاد

شکیب

1396/05/30

17671

بار بازدید شده
perfect-time-napping-during-day بهترین زمان برای چرت روزانه چه زمانی است؛ پاسخ روشن است: ساعت ۳ بعد از ظهر یا ۱۵ بهترین زمان برای این کار است.
17671
بهترین زمان برای چُرت روزانه چه ساعتی است؟
Vidoal
4.1
بهترین زمان برای چُرت روزانه چه ساعتی است؟
چرت روزانه یک موهبت الهی است که این روزها نصیب کم‌تر کسی می‌شود. بسیاری از ما نمی‌توانیم در میانه روز یک چرت نیم‌ساعته بزنیم. با این حال، برای برخی افراد این امکان فراهم است و چرت روزانه به آن‌ها کمک می‌کند سلامت، راندمان و قدرت ذهنی بیش‌تری پیدا کنند.

با این حال پرسشی که بیش‌تر مواقع در این زمینه مطرح می‌شود این است که بهترین زمان برای چرت روزانه چه زمانی است؛ پاسخ روشن است: ساعت ۳ بعد از ظهر یا ۱۵ بهترین زمان برای این کار است. دلیل این موضوع به ریتم شبانه‌روزی بدن انسان بازمی‌گردد که در ساعت ۱۵ از این نظر بهترین زمان برای چرت بعدازظهر است. بسیاری از مردم هم به دلیل این‌که بعد از ناهار احساس خواب‌آلودگی می‌کنند حدود ساعت ۱۵ به خواب می‌روند.

۲۰ تا ۳۰ دقیقه بهترین میزان چرت روزانه است و بیش‌تر از این میزان باعث می‌شود شما به خواب عمیق بروید و پس از بیدار شدن تا حدود یک ساعت احساس سستی و بی‌حالی کنید. به این پدیده اینرسی خواب می‌گویند. گرچه عدم خواب کافی در شب، ارزش چرت روزانه را بیش از حد می‌کند اما خواب زیاد در طول روز نیز ممکن است خواب شبانه شما را دچار مشکل کند.

طبق آخرین گزارش انجمن خواب بریتانیا، حدود سه‌چهارم مردم این کشور در شب کم‌تر از ۷ ساعت می‌خوابند. علاوه بر این، تعداد افرادی که کم‌تر از ۵ ساعت در شب می‌خوابند از ۷ درصد به ۱۲ درصد افزایش یافته است. راجکامور داسگوپتا، استادیار پزشکی بالینی در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «وقتی شما کمبود خواب دارید، برای خلق‌وخو، تمرکز، سلامت و سیستم ایمنی بدن شما اتفاقات بدی می‌افتد. کم‌خوابی اصلا چیز خوبی برای سلامت انسان نیست».

با این همه، به علت زندگی مدرن، تعداد افرادی که خواب شبانه ناکافی‌ای دارند روزبه‌روز افزایش یافته و از این جهت چرت روزانه ارزش بیش‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده است. نتایج مطالعه‌ها نشان می‌دهد چرت روزانه مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد و اثرات منفی کمبود خواب شب را کاهش می‌دهد.

پس از بیدار شدن از چرت روزانه، افراد هوشیاری بیش‌تری دارند، قوه خلاقیت‌شان افزایش می‌یابد، حافظه بهتری پیدا می‌کنند و قدرت یادگیری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در این حالت احتمال اشتباه و تصادف نیز کم‌تر می‌شود. و البته فراموش نکنیم که افراد وقتی از چرت روزانه بیدار می‌شوند سرحال‌تر و باانگیزه‌ترند. اگر در کمپانی‌های سرشناس و پرکاری مانند گوگل یا مایکروسافت کار نمی‌کنید، شاید بتوانید مدیران خود را قانع کنید که به کارکنان اجازه دهند روزانه حدود نیم‌ساعت پشت میز خود چرت بزنند.
سوالات و نظرات کاربران
3
امیر ابوالفضلی
امیر ابوالفضلی شنبه، 17 فروردین 1398
تو اسلام هم ازش به عنوان خواب قیلوله یاد شده. امام باقر(ع) فرموده‌اند: «خواب؛ اگر در اول روز باشد؛ فرسودگى است، هنگام ظهر نعمت، بعد از عصر حماقت و بین مغرب و عشاء، روزى را بر انسان حرام می‌کند» زمان: خواب قیلوله، تنها زمانی رخ می‌دهد که نزدیک ظهر باشد؛ اما نکته مورد نظر این‌جا است که برخلاف آنچه متبادر به ذهن است، این خواب لزوماً قبل از اذان ظهر نیست؛ بلکه تا ساعاتی بعد از اذان ظهر نیز خواب قیلوله صدق می‌کند
1
احمد خلفی
احمد خلفی شنبه، 10 فروردین 1398
بعضی افراد هم میگن ساعت قبل از ناهار برای چرت خوبه
1
سروش عباسی
سروش عباسی سه شنبه، 11 مهر 1396
من بخاطر یه لحظه چرت روزانه که به خاطر کار شرکت هم بود چون شب قبل تا نیمه های صبح درگیر رفع مشکلات کاری بودم در کمال ناباوری صبح فردا اخراج شدم .
0
Eli Mehr
Eli Mehr چهارشنبه، 10 مرداد 1397
(پاسخ) واقعا متاسفم مدیران ما هنوز درک ندارند 15 دقیقه استراحت راندمان را خیلی بالا می برد
4
محمد جواد کیانی
محمد جواد کیانی یکشنبه، 19 فروردین 1397
در این مورد شنیدم که یکی از مشاهیر گذشته( اسمش یادم نیست) وقتی تو ظهر چرت میزده یه دسته کلید می‌گرفته تو دستش و فقط تا زمانی که اون دسته کلید تو دستش بوده میتونسته بخوابه و با افتادن اون دسته کلید بیدار میشده. من خودم یه بار با مغز و استخون تاثیر این خواب رو تو دانشگاه تجربه کردم. واقعا انگار نیروزا مصرف کردین یجوری بهتون انرژی میده که بدجور تو کفش میمونید. اگر دوست دارید این مدل چرت زدن رو از نظر اسلامی هم بررسی کنید حتما در مورد خواب "قیلوله" تو اینترنت یه سرچ بکنید
2
ahmadreza h
ahmadreza h پنج شنبه، 20 مهر 1396
با سلام چرت نیم ساعتی در روز خیلی خوبه. ولی سخته که کنترلش کرد که فقط نیم ساعت باشه
0
محسن رکن الدینی
محسن رکن الدینی یکشنبه، 09 مهر 1396
این چرت زدن واقعا یه موهبت الهی هست.