تاثیرات مثبت بازی‌های کامپیوتری بر مغز

تاثیرات مثبت بازی‌های کامپیوتری بر مغز

میلاد

شکیب

1395/05/31

10322

بار بازدید شده
Playing-Video-Games-Is-Good-For-Your-Brain در دنیای امروز که فناوری‌های مختلف بر تمام وجوه زندگی افراد سایه افکنده‌اند، بررسی تاثیرات این فناوری‌ها یکی از اساسی‌ترین رویکردهای اجتماعی و فرهنگی جوامع است. یکی از این تاثیرات اثرات بازی‌های رایانه‌ای بر روان و ذهن افراد مختلف است.
10322
تاثیرات مثبت بازی‌های کامپیوتری بر مغز
Vidoal
4.61
تاثیرات مثبت بازی‌های کامپیوتری بر مغز
در دنیای امروز که فناوری‌های مختلف بر تمام وجوه زندگی افراد سایه افکنده‌اند، بررسی تاثیرات این فناوری‌ها یکی از اساسی‌ترین رویکردهای اجتماعی و فرهنگی جوامع است. تکنولوژی علاوه بر صنایع عظیم به جزئیات زندگی افراد نیز وارد شده است. یکی از این تاثیرات که به‌راستی جای تعمق و کاوش فراوان دارد، اثرات بازی‌های رایانه‌ای بر روان و ذهن افراد مختلف به‌ویژه کودکان و نوجوانان است.

همیشه این پرسش مطرح است که آیا این بازی‌ها می‌توانند اثرات سازنده‌ای نیز بر کارکرد روانی و ذهنی کودکان و نوجوانان داشته باشند یا خیر؟ به‌تازگی یک پژوهش علمی در این خصوص انجام شده که در بین هزاران خبر بد که همگی معرف تاثیرات مخرب بازی‌های کامپیوتری بر کودکان و نوجوانان‌اند، این یکی خبرهای خوشی را درباره اثرات مثبت این بازی‌ها متذکر شده است. نتایج این تحقیق اعلام می‌دارد که اثرات فیزیکی بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای از اثرات رفتاری آن‌ها بسیار بیش‌تر است. این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند، دارای کورتکس مغزی ضخیم‌تری هستند.

همچنین این تحقیق مشخص ساخته که بازی‌های ویدئویی می‌توانند بر جنبه شناختی فرایندهای مغزی تاثیر مثبت داشته باشند. کورتکس مغزی لایه نازک خاکستری پوشاننده سطح مغز است. این لایه از سلول‌های عصبی مغز تشکیل شده و ضخامت آن در نواحی مختلف مغز متفاوت است اما تقریبا در همه جا ضخامتی بین ۲ تا ۴ میلی‌متر دارد.
 

جامعه آماری این پژوهش ۱۵۲ نفر بودند که از بین دختران و پسران چهارده ساله‌ای که در هفته به طور میانگین ۱۲/۶ ساعت در هفته از وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کردند، انتخاب شدند. شاید تصور کنید که مردان زمان بیش‌تری را صرف بازی‌های کامپیوتری می‌کنند اما لااقل در تحقیق حاضر، زمان صرف‌شده برای انجام بازی بین زنان و مردان مساوی بود و همه آن یک زمان مشخص را برای بازی صرف می‌کردند. یکی از اهداف تیم تحقیقاتی این بود که دریابد آیا صرف زمان بیش‌تر برای بازی‌های رایانه‌ای با مغز و ساختار ذهنی افراد شرکت‌کننده در ارتباط است یا خیر؟

آن‌ها در طی این پژوهش دریافتند کورتکس مغزی نوجوانانی که بیش‌تر بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند در دو ناحیه از قشر مغز ضخیم‌تر از سایر بخش‌هاست. سمت چپ قشر خلفی جانبی به جلوی مغز (DLPFC) و میدان چشم فرونتال چپ (FEF). از قشر جلوی مغز (DLPFC) است که اغلب به‌عنوان مرکز فرماندهی و کنترل مغز ما یاد می‌شود. این قسمت جایی است که دستورهای مربوط به فکر کردن مانند اخذ تصمیم و خودکنترلی را مخابره و تفسیر می‌کند. 

تحقیقات پیشین نشان داده کهDLPFC  نقش موثری در نحوه پردازش تصمیم‌های پیچیده دارد، به‌ویژه تصمیم‌هایی که شامل ارزیابی و سنجش گزینه‌های مختلف برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت با تاثیرات درازمدت است. در ضمن این بخش جایی است که منبع حافظه ما در آن تعبیه شده، به‌خصوص منابع اطلاعاتی که ما برای تصمیم‌گیری عاجل و فوری نیاز به دسترسی سریع به آن‌ها داریم در این بخش ثبت و ضبط می‌شوند.
 

FEF یک منطقه مرکزی در مغز است که مسئول پردازش اطلاعات بصری – حرکتی است و در مورد چگونگی مدیریت رفتار محرک‌های خارجی تصمیم‌گیری می‌کند. این بخش همچنین در فرایند اخذ تصمیم نیز اهمیت دارد زیرا به ما اجازه می‌دهد به بهترین شکل مناسب‌ترین واکنش و پاسخ را نسبت به آنچه که در اطراف ما اتفاق می‌افتد، انجام دهیم. اصطلاح «هماهنگی دست و چشم» بخشی از این فرایند است.

DLPFC وFEF  با هم، بازیگران بسیار مهمی در سیستم تصمیم‌گیری اجرایی مغز ما هستند. ضخامت بیشتر قشر مغز در این نواحی (به عبارت دیگر، ارتباط بیش‌تر بین سلول‌های مغزی) نشان‌دهنده توانایی بیش‌تر مغز برای اخذ تصمیم‌گیری‌ در مورد متغیرهای کوتاه‌مدت با اثرات طولانی است.  

مطالعات مشابه دیگر حاکی از آن است که افرادی که بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند واکنش‌های مناسب‌تری نسبت به محرک‌های حسی دارند. همچنین نتایج این پژوهش‌‌ها نشان می‌دهد که افرادی که ۵۰ ساعت در هفته را صرف پشت ‌‌سر گذاشتن مراحل مختلف یک بازی می‌کنند، خیلی سریع‌تر به مهارت پاسخ و واکنش نشان دادن به محرک‌ها و متغیرهای حسی و محیطی دست می‌یابند. البته کارشناسان معتقدند باید در این زمینه تحققیات گسترده‌تر و دقیق‌تری صورت گیرد. در عین حال نباید کتمان کرد که این بازی‌های اثرات مخربی همچون ازدیاد خشونت بین نوجوانان، انزواطلبی، چاقی، بیماری‌های چشمی و از همه مهم‌تر اثرات مخرب اعتیاد به این بازی‌ها را نیز در پی دارند.
 
منابع: iflscience/ forbes/ smithsonianmag
سوالات و نظرات کاربران
-1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 14 دی 1395
بستگی به نوع بازی هم داره.بازی های اعتیاد آور بدون شک ضرری بیشتری دارند چون عمر آدم رو تلف می کنند.به نظرم هنوز تحقیقات در این زمینه ها کافی نیست و در حد تئوری می باشد.
1
داریوش پارسا
داریوش پارسا جمعه، 11 آبان 1397
(پاسخ) همچین می گین تلف می کنه انگار در طول عمرتون شما چندین بار در نقش نیچه و انیشتین و دکتر حسابی بودین! اتلاف وقت زمانی ی که روح و قلب و اندیشه ت در مسیر افسرگی و یاس و نا امیدی شناوره نه هنگامی که از لحظه هات لذت می بری
0
داریوش پارسا
داریوش پارسا جمعه، 11 آبان 1397
سپاس
0
مهدی نیک زادسمسکندی
مهدی نیک زادسمسکندی چهارشنبه، 09 فروردین 1396
مطلب زیبایی بود . بازی های کامپیوتری و موبایل که تو دسته بازی های فکری قرار دارند خیلی به هوش کدک کمک میکنن. ئنیا پیشرفت کرده پس نباید با طرز فکری مثل اینکه بچه فکرش خراب میشه جلوکودک را گرفت و نزاریم بازی کنند بلکه باید کودک را بیشتر با تکنولوژی آشنا کنیم تا از جامعه مدرن عقب نمونه
0
احسان جهانی
احسان جهانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
کودکان ونوجوانان شخصیت های بازی رو نسبت به شخصیت های واقعی بشتر سرلوحه ی زندگی قرار میدهند وگاه بیشتر رفتار خود ر شبیه به اون شخصیت میسازند که این نشان دهنده تاثیر سریع این بازی هاست
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
عالی بود
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
عالی بود
0
sepehr manafi
sepehr manafi یکشنبه، 08 اسفند 1395
افراط و تفریط در هرچیزی مضر هست؛مخصوصا وسایل الکترونیکی جدیدی که به بازار اومدن
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
هر چیزی که از حد بگذره مضر میشه. چه بازی کامپیوتری و چه مطالعه و تماشای فیلم و . . . . واسه همینه که دین اسلام هم همیشه تاکید داشته که درهر کار حد تعادل رو رعایت کنیم
0
معصومه موسوی
معصومه موسوی یکشنبه، 10 بهمن 1395
چه جالب یبارم تاثیرات خوب بازی های کامیپوتری رو خوندیم ... همیشه تاثیرات مضراین بازی هارومیخونیم
0
سمیرا دهقانی
سمیرا دهقانی دوشنبه، 04 بهمن 1395
اتفاقا من یه جا خوندم یا فکرکنم توی مطالب ویدوال خوندم ک گفته بود میشه بااستفاده بازی کامپیوتری ماشین.میشه رانندگی تمرین کرد درواقع ادم با بازی میتونه یاد بگیره روی روند رانندگیش تاثیرگذار
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی سه شنبه، 07 دی 1395
پس بازی کامپیوتری هم میتونه مفید باشه
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
برای فوتبالیست ها بازی مخصوصن بازی کامپیوتری فوتبال خیلی میتونه موثر باشه در عملکردشون تو زمین فوتبال
0
سجاد مظفري
سجاد مظفري چهارشنبه، 19 آبان 1395
هر چیزی به اندازش میتونه مفید باشه
0
علی محقق
علی محقق شنبه، 08 آبان 1395
ولی بنظرم تا حدودی هم نگ میکنن

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.