حافظه در کاهش افکار منفی به ما کمک می‌کند

حافظه در کاهش افکار منفی به ما کمک می‌کند

میلاد

شکیب

1395/12/28

6913

بار بازدید شده
How-Memory-Can-Help-Reduce-Negative-Thinking طبق نتایج پژوهشی که به‌تازگی انجام شده، حافظه کاری نقش بسیار مهمی در تعامل و برخورد انسان‌ها با اتفاقات منفی زندگی آن‌ها دارد.
6913
حافظه در کاهش افکار منفی به ما کمک می‌کند
Vidoal
4.81
حافظه در کاهش افکار منفی به ما کمک می‌کند
طبق نتایج پژوهشی که به‌تازگی انجام شده، حافظه کاری (working memory) نقش بسیار مهمی در تعامل و برخورد انسان‌ها با اتفاقات منفی زندگی آن‌ها دارد. حافظه کاری توانایی ما در پردازش اطلاعات در بخش خودآگاه ذهن است. برای مثال، اگر ما به شما ۱۰ عدد بگوییم و از شما بخواهیم عدد دوم و عدد چهارم را با هم جمع کنید، در این حالت شما از حافظه کاری خود استفاده می‌کنید. حافظه کاری همچنین به ما کمک می‌کند تا ذهن خود را از افکار منفی دور کنیم.

دکتر تریسی آلوی، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «پژوهش‌های زیادی انجام شده که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد حافظه کاری می‌تواند نقش مهمی در تنظیم عواطف و احساسات انسان بازی کند. ما به این نتیجه رسیدیم افرادی که از افسردگی بالینی رنج می‌برند در فرونشاندن اطلاعات منفی در ذهن خود ناتوان‌اند در حالی که انسان‌هایی که دارای حافظه کاری قوی‌‌اند می‌توانند این احساسات منفی را نادیده بگیرند. اما چیزی که ما به دنبال آن بودیم این موضوع بود که آیا الگوهای مشابه‌ای را می‌توان در بزرگ‌سالان سالم در طول زندگی پیدا کرد».

در این پژوهش بیش از ۲۰۰۰ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند که نتایج آن به شرح زیر است:
- جوانان بدبین‌ترین افراد در زندگی هستند و با افزایش سن، انسان‌ها خوش‌بین‌تر می‌شوند.
- هر چه فرد بدبین‌تر بود بیش‌تر در معرض افسردگی قرار داشت.
- حافظه کاری می‌تواند ذهن فرد را از افکار افسرده‌کننده منحرف کند.

رویدادهای منفی بیش از اتفاقات مثبت زندگی توجه ما را به خود جلب می‌کنند. همین مسئله ما را به سمت افکار منفی رهنمون می‌کند و آن‌قدر این مسیر ادامه پیدا می‌کند که ما وارد یک چرخه افسردگی می‌شویم. دکتر آلوی می‌گوید: «رفتار انسان هدف‌محور است و وقتی ما با یک مانع بر سر مسیر رسیدن به اهداف‌مان روبه‌رو می‌شویم، می‌توانیم هم با رویکرد خوش‌بینانه با آن برخورد کنیم و هم رویکرد بدبینانه. داشتن یک حافظه کاری قدرتمند به‌خوبی با رویکرد بدبینانه مقابله می‌کند. نتایج ما خبر بسیار خوبی به‌ویژه برای افراد جوان (نوجوانان و افرادی که در دهه سوم زندگی خود قرار دارند) است، چراکه این افراد بالاترین میزان بدبینی را دارند و حافظه کاری به آن‌ها در مقابله با این بدبینی کمک می‌کند».
  • ورود به آزمون
سوالات و نظرات کاربران
1
فاطمه پیری
فاطمه پیری جمعه، 01 اردیبهشت 1396
حافظه کاری رو نفهمیدم
2
hamid hashemzadeh
hamid hashemzadeh یکشنبه، 20 فروردین 1396
باید همیشه در زندگی مثبت فکر کنیم
2
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور جمعه، 04 فروردین 1396
فعالیت منفی مغز (ناشی از فكر منفی) باعث ضعف سیستم ایمنی می شود، جالب اینكه عكس این مطلب هم صادق است. افكار مثبت باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. افرادی كه افكار مثبت، روشن و خوش بینانه دارند بیشتر عمر می كنند و حتی متوسط عمر این افراد ۵/۷ سال بیشتر از افراد منفی نگر است كه دائم افسوس گذشته را می خورند.
2
فائزه photo
فائزه چهارشنبه، 02 فروردین 1396
منظور از کلمه "حافظه کاری" دقیقا چیه؟
1
zohre photo
zohre چهارشنبه، 02 فروردین 1396
حالا چه جوری باید از این حافظه کاری استفاده کنیم؟
1
Adel Deilami
Adel Deilami سه شنبه، 01 فروردین 1396
حالا برای تقویت حافظه کاری چه باید کرد?
-1
مهران امینی
مهران امینی یکشنبه، 29 اسفند 1395
واقعا امروزه نباید به هیچ چیزی شک داشت یه روز یه انسانم ادعا بال در آوردنم کرد نباید تعجب کرد واقعا داریم به جا ها میرسیم.