ویژگی‌های یک انسان تنها

ویژگی‌های یک انسان تنها

میلاد

شکیب

1395/04/23

26622

بار بازدید شده
is-it-solitude-or-loneliness چطور می‌توان دریافت که تنهایی و انزوای یک نفر شکل بیمارگونه و ناسالم دارد؟ به ۴ سوال زیر پاسخ دهید، پاسخ شما به این سوالات نوع تنهایی و انزوای شما را تعیین می‌کند.
26622
ویژگی‌های یک انسان تنها
Vidoal
4.17
ویژگی‌های یک انسان تنها
هر کسی در زندگی نیاز به حریم شخصی دارد. در ادیان و مذاهب مختلف نیز به کناره‌گیری گاه‌به‌گاه و خلوت‌نشینی متفکرانه تاکید شده است. تنهایی و خلوت با خود یک نیاز اساسی برای هر انسانی است اما اشکال خاصی از انزوا و تنهایی وجود دارند که ناسالم و مضر هستند.

تفاوت بسیار فاحش و بزرگی بین تنهایی جهت بازسازی و احیای روانی با تنهایی اجتناب‌کننده و هراس‌انگیز از حضور در جمع وجود دارد. چطور می‌توان دریافت که تنهایی و انزوای یک نفر شکل بیمارگونه و ناسالم دارد؟ به ۴ سوال زیر پاسخ دهید. پاسخ شما به این سوالات نوع تنهایی و انزوای شما را تعیین می‌کند.
 
۱) آیا با شنیدن صدای زنگ تلفن دچار استرس می‌شوید؟ آیا به هنگام دعوت به یک مهمانی ضربان قلب‌تان افزایش می‌یابد؟
به عبارت دیگر می‌توان این سوال را این‌گونه مطرح کرد که چطور بدن شما به تعاملات اجتماعی واکنش نشان می‌دهد. وقتی دعوت به همراهی با کسی می‌شوید یا به مهمانی دعوت می‌شوید، واکنش بدن‌تان را در همان لحظه ثبت کنید. اگر شما احساس ترس یا مقاومت و یا علائم فیزیکی نظیر افزایش ضربان قلب، تنفس کوتاه و تند و دل‌پیچه داشتید، شما از یک اضطراب اجتماعی رنج می‌برید. این اجتناب و ترس با قصد و غرض عمدی و خودخواسته متفاوت است. گاهی شما پاسخ تلفن را نمی‌دهید و اجازه می‌دهید فرد برای شما پیام صوتی بگذارد، چون در آن لحظه درگیر هستید، قطعا این بدان معنا نیست که شما از پاسخگویی به تلفن ترس دارید یا به قصد تنهایی از پاسخگویی اجتناب می‌کنید.
 

۲) وقتی تنهایید چه احساسی دارید؟
اگر پاسخ شما به این سوال شادابی، احساس رضایت، احساس سرزندگی و به طور کلی احساس‌ها و تمایلات مثبت است، پس می‌توان نتیجه گرفت شما انسان درون‌گرایی هستید. اما اگر جواب شما این است که: «نمی‌دانم چه بگویم، من در جمع و در مهمانی نیز احساس بدی ندارم». یا شاید پاسخ دهید که: «تنهایی بد نیست می‌توانم برای خودم باشم». اینجاست که درون‌گرا یا برون‌گرا بودن شما نیاز به تامل بیشتری دارد. تنهایی برای مدتی کوتاه معقول و قابل قبول است اما اجتناب از حضور در جمع آسیب‌رسان و نگران‌‌کننده است. این موضوع برای اعتماد به نفس شما مضر است و همیشه این استرس با شماست که در حضور جمع ممکن است اتفاق بدی برای شما رخ دهد.
 
۳) آیا می‌توانید خود را در کنار دیگران تصور کنید؟ اگر پاسخ شما منفی است، چه اتفاقی می‌افتد اگر دیگران خودِ واقعی شما را ببینند و درک کنند؟
اگر پاسخ شما منفی است، در این صورت شما برای همکاران، دوستان و شریک زندگی‌تان فرد مناسبی نیستید و باید در خود تغییراتی به وجود آورید. اگر شما فکر می‌کنید خودِ واقعی شما برای اشتراک‌گذاری با دنیای بیرون امن و مطمئن نیست، (شاید به این دلیل که شما حس می‌کنید شما دوست‌داشتنی، باارزش و قوی نیستید)، شاید زمان آن رسیده که با یک روانشناس مورد اعتماد و کاربلد مشورت کنید تا این احساس را از خود دور کنید. مشاوره با یک روانشناس موجب می‌شود تا اعتماد‌به‌نفس از‌دست‌رفته خود را بازیابید.
 
 
۴) و مهم‌ترین سوال این است که آیا زمانی را که تنهایی صرف می‌کنید شما را از یک زندگی شاد و فرح‌بخش دور می‌کند؟
تنهایی شما ممکن است مشکل‌ساز شود اگر شما انزواطلبی را به عنوان یک راه گریز و فرار از جامعه تلقی کنید. اما اگر تنهایی به منظور پیدا کردن مجدد خود، احیای روانی و بازسازی درون باشد، نه تنها بد نیست بلکه مفید هم هست، به شرط این که شما را از قرار گرفتن در جمع و همراهی با سایر افراد برای مدت طولانی دور نسازد. گاهی لازم است شما در را ببندید و به کارهای خود برسید. این بدان معنا نیست که با دنیا و جامعه قهر هستید (منابع: psychologytoday، quora، psychologytoday) .

گذران زمان در تنهایی و خلوت بسته به شخصیت و شرایط فرد متفاوت است بنابراین هر نوع تنهایی را نمی‌توان بیمارگونه تلقی کرد. پل تیلیش (Paul Tillich) فیلسوف و متکلم بزرگ آلمانی می‌گوید: «زبان واژه‌ای به نام تنهایی را به وجود آورد تا رنج انزوا و تنها بودن را بیان کند، و متقابلا واژه خلوت‌گزینی و عزلت را به وجود آورد تا معرف شکوه تنهایی و اعتزال باشد» (منبع).

منابع: psychologytoday / quora / psychologytoday / brainyquote
 
سوالات و نظرات کاربران
0
مین photo
مین دوشنبه، 15 خرداد 1402
من فقط میترسم جامعه و افراد دور و اطرافم قبولم نکنن و من سعی کردم ب جامعه برم و وارد رابطه بشم اما من احساس متفاوت بودن میکنم و حس میکنم اضافیم و وقتی مدت زیادی ت یک کلاس یا مدرسه میمونم میخوام فرار کنم و دوباره شروع کنم و نمیدونم چرا اینا برای تنهایی طولانی مدته یا افسردگی و اینکه تنهایی و افسردگی باهم مرتبطند یا نه؟
0
SiNgle boy photo
SiNgle boy دوشنبه، 30 آبان 1401
سلام و خسته نباشید... من همیشه تنها بودم حتی بیشتر وقت ها هم تو خلوتم گریه میکنم درسته شاید خندتون بگیره .. اما . بد دلم میگیره . خدایی بعضی وقتها دلم میخواد برم یه جایی دور که اصلا کسی نباشه و کلی گریه کنم . نمیدونم .. من کلی ارزو دارم اما متاسفانه به هیچ کدامش فعلا نرسیدم و همش حسرت آینده رو میخورم که قراره چه بشه .. 😞😞😞همیشه تنها بودم تا میام با کسی ارتباط برقرار کنم . هیچ کس نهایتا درکم نمیکنن .مجبور میشم تنها بشم . من میمونم این همه غضه و نگرانی ... دوستام که هیچی من و تا وقتی دوست داشتن که پول داشتم اما الان که تنها شدم با این همه دل شکسته ار همه کس و همه چیز .. موندم 😔💔💔 . باور کنید همین الانم که دارم تایپ میکنم اشکم داره شر شر می ریزه.. لطفا کمکم کنید چیکار کنم ..به خدا بد دلم گرفته 😭💔
0
ابوالفضل کلانتری photo
ابوالفضل کلانتری جمعه، 13 اسفند 1400
من همه این خصوصیات رو دارم ولی اینجوری که بعضی از نظرات هم میگن تنهایی خیلی بد نیست به نظرم تنهایی از ادم حفاظت میکنه
0
رادمان photo
رادمان چهارشنبه، 24 آبان 1396
متاسفانه این موارد رو من دارا هستم، حتی بطرز شدیدی خجالت میکشم این چیزارو ب خانوادم در میون بگزارم چه برسه به روانشناس.... امیدوارم تااخر عمرم بتونم باهاش سازش یا یجوری حلش کنم.ممنون از مطالب خوبتون
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری چهارشنبه، 13 بهمن 1395
سلام مطلبتون خوب بود من ادم درون گرایی نیستم و اصلا این ادمارو نمیتونم بفهمم تنهایی هیچ حس خوبی نیست حتی برای یک لحظه
0
Jamal Karimi
Jamal Karimi یکشنبه، 08 مرداد 1396
(پاسخ) اینکه شما این دسته از آدما رو نمیفهمید دلیل نمیشه که با قاطعیت بگید تنهایی و درون گرایی حس خوبی نیست اونم حتی برای یک لحظه من به شخصه با انتخاب خودم اکثر اوقات تنها هستم و وااااقعا از این تنهایی لذت میبرم و البته امیدوارم شما و همه دوستان شبیه به شما همیشه احساس خوبی داشته باشن
0
فرشته ایلخانی
فرشته ایلخانی شنبه، 23 بهمن 1395
پست باحالی بود...من بیشتر وقتم رو تنهام و مشغول کار و مطالعه هستم...اما یکی دو روز درهفته رو بادوستانم میگذرونم ...تنهایی خیلی هم چیزه بدی نیست بنظرم عالیه...
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 03 دی 1395
ممنون مطلب خوب بود و عکس های اول و دوم هم بسیار زیبا بودند
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 30 آذر 1395
تنهايي تا حدي لازمه ولي زيادش اصلا خوب نيست. گاهي تنهايي باعث ميشه به وضعيت حالمون تفكر كنيم و از روزمرگي خارج بشيم و به به خودمون بياييم. اما تنهايي بيش از حد هم در دينمون نهي شده.
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
انسان موجودی اجتماعیه و تنهایی براش خوب نیس که دچار انواع بیماری ها میشه در ادامه اش
0
فاطمه حسینی
فاطمه حسینی چهارشنبه، 17 آذر 1395
هوراااااا من اصلا تنها نیستم
0
مریم photo
مریم چهارشنبه، 19 آبان 1395
لطفا برای رفع انزواطلبی و رفتار اجتماع گریزی هم مطلب و یا ویدیو بگذارید.
0
سیم  photo
سیم سه شنبه، 26 مرداد 1395
در مورد درون گرایی ویدیو بزارید
0
عماد photo
عماد پنج شنبه، 14 مرداد 1395
سلام. خیلی ممنون بابت وبسایت و کانال عالی تون. مطالب کاربردی ، به حد نیاز ، علمی و بروز هستند و زحمت زیادی میکشید. در کنار خانوادتون سلامت و سرزنده باشید. یا علی
0
علیرضا photo
علیرضا چهارشنبه، 23 تیر 1395
با سپاس و درود فراوان واقعا بسیار فوق العاده است که مطالب مفید و کاربردی اینچنین خلاصه و جامع در اختیار مردم قرار میگیرد و قطعا کسی اگر طالب تغیر و یک زندگی بهتر باشد ، این مطالب که قطعا توسط کارشناسان و افراد علمی تنظیم شده ، متوانند بسیار اثر بخش باشند . با سپاس فراوان

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.