در هر سنی به چه میزان خواب نیاز داریم؟

در هر سنی به چه میزان خواب نیاز داریم؟

میلاد

شکیب

1395/12/28

23691

بار بازدید شده
How-much-sleep-people-need-depending-how-old-they-are بدن ما به میزان کافی خواب در طول روز نیاز دارد و بسیاری از ما کم‌تر از این میزان می‌خوابیم. با این حال اینکه چقدر بخوابیم به سن ما نیز بستگی دارد.
23691
در هر سنی به چه میزان خواب نیاز داریم؟
Vidoal
4.12
در هر سنی به چه میزان خواب نیاز داریم؟
بدن ما به میزان کافی خواب در طول روز نیاز دارد و بسیاری از ما کم‌تر از این میزان می‌خوابیم. به دلیل ساعات طولانی کار، بالا و پایین کردن صفحه‌های پست‌های جدید اینستاگرام  و بی‌خوابی‌های ناشی از استرس و چندین دلیل دیگر خوابیدن تبدیل به اولویت‌های آخر زندگی ما شده است.

پژوهش‌گران آمریکایی سال گذشته به این پدیده «بحران خواب» نام دادند. اوایل سال جاری میلادی، در گزارشی بیان شد که انگلیسی‌ها سالانه ۵۰ میلیارد دلار و ۶۰۴ هزار روز کاری به دلیل کمبود خواب از دست می‌دهند در حالی که این رقم در آمریکا ۴۱۱ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۱۴ تخمین زده شد که از هر ۱۰ نفر بریتانیایی ۶ نفر از کمبود خواب رنج می‌برند که دلیل اصلی آن استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند است.

با این همه شما به چه میزان خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارید؟ سال‌هاست این باور عمومی در جوامع مختلف وجود دارد که افراد مختلف مثل سران دولت‌ها، مدیر عامل‌ها و مدیران کسب‌وکارهای موفق ساعات کمی می‌خوابند و با این حال در تمام ساعات کاری با یک انرژی مشخص کار می‌کنند. با این حال، میزان خواب مورد نیاز ما به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سن ماست. آنا نوئیا (Ana Noia)، فیزیولوژیست ارشد بالینی در بیمارستان بوپا کرامول به وب‌سایت The Independent گفته در حالی که میزان خواب هر فرد با توجه به ویژگی‌های آن فرد متفاوت است، اما قانون استاندارد میزان مورد نیاز خواب هر فرد براساس سن او تغییر می‌کند.
 

طبق گفته‌های نوئیا:
- نوزادان به ۱۶ تا ۱۸ ساعت خواب نیاز دارند.
- کودکان دوساله معمولا به طور میانگین به ۱۱ تا ۱۳ خواب نیاز دارند.
- در ۵ سالگی، کودکان به ۱۰ تا ۱۲ سال خواب نیاز دارند.
- نوجوانان اکثرا به میزان کافی نمی‌خوابند و طبق قاعده باید ۸ تا ۱۰ ساعت در طول شبانه‌روز بخوابند.
- از ۲۰سالگی به بالا، ۷ تا ۹ ساعت خواب میزان نرمال و درستی است.
- وقتی سن شما از ۶۵ سال بیش‌تر شد، میزان خواب‌تان به ۵ تا ۷ ساعت در روز کاهش پیدا می‌کند. با این حال، نوئیا در مورد بزرگ‌سالان توصیه می‌کند که بین ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابند.

طبق گفته‌های نوئیا، دلیل این‌که میزان خواب ما در طول شبانه‌روز براساس سن‌مان تغییر می‌کند به تغییرات پیچیده مغز، ریتم شبانه‌روزی انسان، عوامل محیطی، شغل و نیازها و خواسته‌های اجتماعی در طول زندگی بازمی‌گردد. برای مثال، کودکان به خواب بسیار زیادی نیاز دارند و این موضوع به این دلیل است که هورمون ملاتونین که به خوابیدن کمک می‌کند، در سن ۷ تا ۸ سالگی به بالاترین حد خود در بدن می‌رسد. این هورمون از اوایل نوجوانی تا سن ۷۰ سالگی به‌مرور کم‌تر و کم‌تر می‌شود و هر چه میزان آن در بدن انسان کاهش یابد به همان میزان خواب هم کم‌تر می‌شود. علاوه بر این، افراد مسن از این مسئله گلایه دارند که کیفیت خواب آن‌ها در جوانی بسیار بهتر از سن کنونی‌شان بوده و خواب آن‌ها با افزایش سن بیش‌تر تکه‌تکه و کم‌تر عمیق شده است. نوئیا در این باره می‌گوید: «تغییر عمده و اساسی در سنین پیری روی می‌دهد. برای مثال خواب عمیق در این سنین دیگر وجود خارجی ندارد».
 

نوئیا می‌گوید که جمله «مثل یه نوزاد خوابیده» کاملا با این موضوع که نوزادان گاهی در طول شبانه‌روز فقط ۶ ساعت بیدارند مصداق پیدا می‌کند. دلیل این امر این موضوع است که خواب زیاد برای دست‌یابی و تقویت حافظه، یادگیری و رشد مغز برای آن‌ها ضروری است. او می‌گوید: «در طول خواب، هورمون‌هایی که باعث رشد و ترمیم و احیای سلول‌ها می‌شوند در بدن ترشح می‌شوند. به همین دلیل می‌توان درک کرد که چرا نوزادان خیلی می‌خوابند».

جدا از سن فرد، خوابیدن برای سلامتی و تندرستی ضروری است. کم‌خوابی باعث چاقی، افسردگی، ضعف حافظه، بیماری قلبی، انواع دیابت و فشار خون بالا می‌شود. برای آشنایی بیش‌تر با مضرات کم‌خوابی می‌توانید ویدئوی «اگه نخوابیم چی می‌شه؟» (لینک) را مشاهده کنید. با این حال، برای کسانی که خودشان از کمبود خواب‌شان آگاهی کامل دارند، باعث ضعف آن‌ها شده و مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند. نوئیا می‌گوید: «افرادی که سخت خواب‌شان می‌برد معمولا خوابیدن را جزو اولویت‌های اصلی زندگی خود قرار نمی‌دهند. آن‌ها برای هر کاری، دقیقه به دقیقه، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌کنند که همین امر باعث استرس آن‌ها شده و خواب آن‌ها را بی‌کیفیت می‌کند. نگرانی از نخوابیدن در زمان مشخص باعث می‌شود فرد در تخت‌خواب راحت نباشد و همین مسئله نخوابیدن سر وقت او را اذیت و نگران کند. افراد باید زمانی به تخت‌خواب بروند که واقعا خواب‌شان بیاید». اگر می‌خواهید بدانید که خواب کافی دارید یا خیر مطلب «یک آزمایش ساده برای این‌که بفهمیم کمبود خواب داریم یا خیر؟» (لینک) را مطالعه کنید و اگر خواب کافی ندارید و معمولا دچار بی‌خوابی هستید ویدئوی «با بی‌خوابی چه کنیم؟» (لینک) را مشاهده کنید.
  • ورود به آزمون
سوالات و نظرات کاربران
0
فاطمه پیری
فاطمه پیری جمعه، 01 اردیبهشت 1396
مطلب خیلی خوبی بود. مگه میشه خواب بد باشه اصن؟؟:))
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین پنج شنبه، 17 فروردین 1396
امیدوارم روزی بتونم زمان خوابیدنم رو با چیزی که باید باشه تطبیق بدم. خیلی خوبه آدم روز ها کاملا سرحال و هشیار باشه و به فعالیت های روزانه رسیدگی کنه، شب ها هم یک خواب آروم و بدون فکر و خیال های آزار دهنده داشته باشه. یک خواب نرمال و خوب باعث سلامتی بیشتر و زندگی بهتر میشه.
0
محبوبه نصرت ابادی
محبوبه نصرت ابادی جمعه، 11 فروردین 1396
خیلی جالب بود من همیشه دوست داشتم بدونم بدنم چقد خواب نیاز داره
1
سید مرتضی موسوی
سید مرتضی موسوی سه شنبه، 08 فروردین 1396
باسلام.. مطلب بسیار زیبایی بود ، بنظر من انسان در شبانه روز ب هشت ساعت خواب مفید احتیاج داره که باید این هشت ساعت در طول شب باشه ، البته بعضی از ماها عادت داریم بعداز ظهرها هم یک چرتی بزنیم ، اما هیچ خواب و استراحتی خواب شبانه نمیشه که متأسفانه در مورد بسیاری از ما صدق نمیکنه و با وجود اینترنت این هشت ساعت ب کمترین ساعتها و گاهی حتی بیخوابی در طول شبانه روز منجر میشه . باسپاس.
0
ادریس دانا
ادریس دانا شنبه، 05 فروردین 1396
ظهر حتما باید یه چرتی زد لازمه برا بدن
0
میریام جان
ماری جان یکشنبه، 29 اسفند 1395
میزان خواب به کاروفعالیت در طول روز هم بستگی دارد
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی شنبه، 28 اسفند 1395
مثل مقالات و ویدئوهای قبلی در مورد اهمیت خواب و راه حل های بی خوابی، از این مقاله هم بهره بردیم. با دوستانم که مشکل خواب دارن، به اشتراک میذارم!