زندگی در زیر پوست فرسوده شهر

زندگی در زیر پوست فرسوده شهر

میلاد

شکیب

1395/11/02

4752

بار بازدید شده
firefighter-plasco در میان انبوه حرف‌ها و سخن‌ها کم‌تر به وظایف آتش‌نشان‌ها، خطراتی که شغل آن‌ها در دل خود دارد و مشکلات این حرفه صحبت شده است. ما در ادامه می‌خواهیم کمی در این مورد صحبت کنیم.
4752
زندگی در زیر پوست فرسوده شهر
Vidoal
4.33
زندگی در زیر پوست فرسوده شهر
پنج‌شنبه احتمالا کفاش موتورسوار که موتورش را شبیه کفش پاشنه‌بلند قرمز زنانه درآورده از چهارراه استانبول رد نشده؛ پنج‌شنبه آدم‌هایی که به عشق شلوارهای لیوایز آخر هفته‌ها به بازارچه فردوسی سر می‌زنند حوصله نداشتند؛ عشق آل‌استارها هم حتما کاری به کار بازار کویتی‌ها نداشتند؛ پنج‌شنبه دلارفروش‌ها بساط‌شان را جمع کردند؛ بی‌شک بچه‌های منوچهری و جمهوری سخت گریستند؛ پنج‌شنبه هر چه بود آتش بود و مرگ. پنج‌شنبه ساختمان ۵۰ساله پلاسکو در آتش سوخت و سوخت تا کامل فروریخت.

ماجرا چه بود؟
روز پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ساعت ۷:۵۹ دقیقه صبح ساختمان پلاسکو آتش گرفت و آتش‌نشانان در قالب ۱۰ ایستگاه و به تعداد ۲۰۰ نفر عازم محل آتش‌سوزی شدند و موفق به مهار آتش شدند. اما حدود ساعت ۱۱:۴۵ صبح دوباره شعله‌های آتش زبانه زد و کل طبقات این ساختمان به طور عمودی فروریخت. در ساعات پایانی اطفای اولیه حریق، آتش‌نشانان مشغول خالی کردن ساختمان از کسبه و مردم بودند و به همین دلیل حین ریزش ساختمان فقط تعداد ۲۰ آتش‌نشان زیر آوارها ماندند که البته این عدد قطعی نیست و حتی احتمال زیر آوار ماندن مردم عادی هم وجود دارد. با توجه به حجم آوار سخنگوی آتش‌نشانی احتمال زنده ماندن افراد زیر آن را در حد صفر اعلام کرده است. ساختمانی که روزگاری نماد تهران مدرن بود، پس از ۵۰ سال به طور کامل تخریب شد و تمامی مغازه‌ها و واحدهای موجود در آن در آتش سوختند. پس از فروریختن ساختمان پلاسکو تاکنون، ماموران آتش‌نشانی مشغول آواربرداری‌اند اما به دلیل نوع سازه و حجم خرابی برای انجام کامل این فرایند چند روز زمان لازم است.

آن‌‌چه دردناک است از بین رفتن آتش‌نشانانی است که حین فروریختن ساختمان مشغول انجام وظیفه بودند و از پنج‌شنبه تاکنون تمامی شبکه‌های اجتماعی و تمامی رسانه‌ها و حتی آتش‌نشانان و ایستگاه‌های آتش‌نشانی کشورهای دیگر با ماموران ایرانی آتش‌نشانی همدردی کردند. با این همه اما در میان انبوه حرف‌ها و سخن‌ها کم‌تر به وظایف آتش‌نشان‌ها، خطراتی که شغل آن‌ها در دل خود دارد و مشکلات این حرفه صحبت شده است. ما در ادامه می‌خواهیم کمی در این مورد صحبت کنیم.
 

آتش‌نشانی
آتش‌نشانی یا اطفای حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش با خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. در همه کشورها سازمان آتش‌نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد. در ایران اولین سازمان آتش‌نشانی توسط روس‌ها در شهر تبریز ایجاد شد. آتش‌نشانی‌ها زیر نظر شهرداری کار می‌کنند.

گرچه آتش‌نشان‌ها بیش‌تر به‌عنوان کسانی که باید آتش را خاموش کنند شناسایی می‌شوند اما واقعیت این است که این افراد مسئولیت امداد و نجات افراد را نیز به عهده دارند. یعنی خیلی وقت‌ها در یک حادثه مسئله آتش‌سوزی مطرح نیست، بلکه برای مثال گیر کردن در چاه یا آسانسور نیز در حیطه وظایف این افراد قرار می‌گیرد.

آتش‌نشان‌ها در معرض چه خطراتی‌اند؟
همان‌طور که می‌دانید شغل آتش‌نشانی ذاتا با خطر همراه است. در نگاه اول حضور در حادثه مهم‌ترین خطری است که این افراد در معرض آن‌اند اما خطرات عمده دیگری بر سر راه این افراد وجود دارد. آتش‌نشان‌ها در هر ماموریت خود با خطرات زیادی همراه‌اند. از دست دادن جان، استشمام دودها و گازهای مضر حین آتش‌سوزی، عوارض شنیدن صدای بلند آژیر حین خواب، مشکلات جسمانی ناشی از قرار گرفتن در وضعیت‌های بغرنج و خطرناک، مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سمی و چندین و چند خطر دیگر، آتش‌نشانی را تبدیل به یکی از مشاغل خطرناک دنیا کرده که فقط افراد خاص از پس انجام آن برمی‌آیند. وجود همین خطرات و فداکاری‌های ناشی از آن است که باعث شده آتش‌نشانان در همه دنیا از احترام خاصی میان مردم برخوردار باشند و تمامی واکنش‌ها به رفتارهای انسان‌دوستانه و فراانسانی این افراد در ساعات اخیر گواه احترام این عزیزان در میان مردم ایران است.

البته خطرات ذکرشده فقط خطرات جسمانی‌ای هستند که آتش‌نشان‌ها در معرض آن‌اند. این شغل با روان آن‌ها هم سروکار دارد. دیدن صحنه‌های دل‌خراش که هر کسی تاب دیدن آن‌ها را ندارد، وجود استرس فراوان، از دست دادن همکاران در حین ماموریت، فشار ناشی از توقعات مردم و رسانه‌ها  و چندین مسئله دیگر باعث شده تا آتش‌نشان‌ها با عوارض روانی فراوانی هم مواجه باشند.
 

حقوق آتش‌نشان‌ها چقدر است؟
اطلاعاتی در مورد میزان حقوق دریافتی آتش‌نشان‌ها در ایران در دسترس نیست اما برای آشنایی بیش‌تر با این موضوع می‌توان حقوق سالانه آتش‌نشان‌ها را در نقاط دیگر جهان مرور کرد. در آمریکا آتش‌نشان‌ها با توجه به رتبه شغلی، سابقه، تحصیلات و عوامل دیگر سالانه بین ۲۶ هزار تا ۷۷ هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند. این رقم در ژاپن سالانه بین ۱۶ هزار دلار تا ۲۱ هزار دلار است. همچنین میزان حقوق سالانه آتش‌نشان‌ها در کشور انگلستان با توجه به رتبه، سابقه، تحصیلات و غیره بین ۲۲ هزار تا ۵۶ هزار پوند است. با توجه به این‌که متوسط درآمد ایرانی‌ها نسبت به متوسط جهانی کم‌تر است حتما درآمد آتش‌نشان‌های ایران از این ارقام بسیار پایین‌تر است. به همین دلیل، به نظر می‌رسد آتش‌نشان‌ها اهداف والاتری برای انجام این حرفه دارند چراکه با توجه به خطیر بودن شغل آن‌ها، این حقوق‌ها اصلا معقول و متناسب نیست.

ساختار آتش‌نشانی چگونه است؟
سازمان آتش‌نشانی در ایران دارای ایستگاه‌های مختلف در نقاط گوناگون شهرهای کشور است. این ایستگاه‌ها هر کدام دارای ساختار سازمانی یکسانی‌اند و در زمان وجود مشکل در شهر، با توجه به نزدیکی ایستگاه، یک ایستگاه آتش‌نشانی برای انجام ماموریت انتخاب می‌شود. بخش‌های اصلی ایستگاه‌های آتش‌نشانی به شرح زیر است:

الف- رئیس ایستگاه: نظارت و کنترل دقیق بر دفتر ثبت وقایع و امضا در حاشیه دفتر و دفاتر حضور و غیاب افراد و بررسی اشکالات و صدور دستورات لازم جهت رفع آن‌ها.
ب- فرمانده شیفت: تحویل ایستگاه، وسایل، تجهیزات، خودروها و دفتر ثبت وقایع به هنگام شروع و در پایان کار با فرماندهان شیفت‌های دیگر.
ج- راننده آتش‌نشان: اطمینان از آمادگی فنی وسایل و تجهیزات و سلامت کامل خودروهای آتش‌نشانی و هدایت آن‌ها به محل حریق یا حادثه.
د- آتش‌نشان: اجرای دستورات مافوق، بخش‌نامه‌های اداری و ضوابط اجرایی واحد مربوطه.


آتش‌نشانی در ایران
همان‌طور که گفتیم آتش‌نشانی در سراسر دنیا شغلی سخت و پرخطر است. با این همه در کشور ما به دلیل مشکلات زیرساختی و مسائلی که از روی سهل‌انگاری، عدم مدیریت صحیح و ... به وجود می‌آید، حوزه آتش‌نشانی با مشکلات بیش‌تری همراه است. عدم رعایت دستورالعمل‌های ایمنی ساخت سازه‌های مختلف، ایمن نبودن ساختمان‌های قدیمی، وجود بافت‌های فرسوده، عدم آموزش‌های لازم به مردم و چندین و چند عامل دیگر باعث شده تا آتش‌نشان‌ها در ایران علاوه بر مشکلات ذاتی شغل خود، با مسائل عمده دیگری دست و پنجه نرم کنند. حادثه ساختمان پلاسکو گواه همین موضوع است.

منابع: iranianpath/ donyayekar/ fire/ payscale/ yahoo/ prospects/ tmmr
سوالات و نظرات کاربران
0
farinazi720 H
farinazi720 H دوشنبه، 22 خرداد 1396
روحشون شاد
0
مهران امینی
مهران امینی یکشنبه، 29 اسفند 1395
واقعا کسایی که میرن آتش نشان بشن به حقوقش کاری ندارن برا مردم و عشق به کارشونه یادشون ماندگار
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
خیلی دردناکه، روحشان شادمان یادشان جاودان
0
علیرضا علیزاده
علیرضا علیزاده دوشنبه، 23 اسفند 1395
اتش نشان ها همیشه در یادمان جای خواهند داشت حتی اگر جسدشونم پیدا نشه.
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده یکشنبه، 22 اسفند 1395
آتش نشانی شغل نیست عشقه ! روح همشون شاد و باقی مانده عمر باقی آتش نشان ها باشد !
0
مریم مدیررحمتی
مریم مدیررحمتی شنبه، 21 اسفند 1395
روحشون شاد
0
علی دهقانی
علی دهقانی سه شنبه، 17 اسفند 1395
امیدوارم که بعضیا از شهادت این مردان رشید درس بگیرن و بیشتر متوجه کارهای خودشون بشن
0
sepehr manafi
sepehr manafi شنبه، 07 اسفند 1395
واقعا باید یه قدردانی خوبی از آتش نشان ها بشه. در قبال نجات جان انسان ها حقوق کمی میگیرن و در جامعه هم زیاد ازشون اسم برده نمیشه.
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی شنبه، 07 اسفند 1395
شغل سختی دارن اما متاسفانه در مقابلش حقوق ناچیزی . روحشون شاد
0
اسامه شمس
اسامه شمس سه شنبه، 03 اسفند 1395
روحتان شاد
0
محمد سمائی انور
محمد سمائی پنج شنبه، 28 بهمن 1395
بعد از حادثه پلاسکو به این نتیجه رسیدم که اوج انسانیت توی کلمه «آتش نشان» خلاصه میشه با اینکه می دونی با اینکه میدونی توی این عملیات احتمال شهادت خیلیه، ولی هرگز دریغ نمیکنی آفرین به این آدما
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور یکشنبه، 24 بهمن 1395
قطعا کمتر کسی مثل آتشنشانها شجاعت انجام این کارها رو داره.اینکه هرروز که از خونه میای بیرون ممکنه شب برنگردی دل شیر میخاد.هرچقدر هم که حقوق بگیرن قابل قیاس با عشق اونا به کارشون نیست
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی شنبه، 02 بهمن 1395
برای آتش نشانان باید کلاه از سر برداشت و تشویق کرد البته نه به صورت مقطعی بلکه باید همواره قدردان آن ها باشیم و مشمول مرور زمان نشود تقدیر از شجاعت بی بدیلشان...
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 05 بهمن 1395
در نگاه یک مقاله نویس خارجی به دست اوردن حقوق آتشنشانان ایرانی کار آسانی نیست ولی با توجه به اینکه زحمت گردآوری مطلب رو خود سایت ویدوال کشیده بهتر بود حقوق دقیق این قشر زحمت کش هم آورده میشد.به نظرم بیشتر از 2 میلیون تومان دریافت نمی کند در این شغل بسیار پرخطر .
0
گل نوش ایوبی پور
گل نوش ایوبی پور شنبه، 02 بهمن 1395
خیلی شغل سختی دارن،جونشونو میزارن کف دستشون و به مقابله باخطر اقدام میکنن،ان ک شاا...خدانگهدارشون باشه و روح تمامی آتش نشانهای شهید هم قرین در آرامش
0
Analyst chemist
Analyst chemist شنبه، 02 بهمن 1395
بهترین پیغامی که توی شبکه های اجتماعی دیدم این بود: بیایید بابت عرض خسته نباشید به عزیزان آتش نشان و به احترام شهدای حادثه پلاسکو، تحریم مواد منفجره روز چهارشنبه سوری امسال را اجرا کنیم . بگذاریم انها به جای آماده باش در خیابانها در کنار خانواده باشند . بوته ای روشن کنیم و شمع و گل و مراسم سنتی خودمان را.
0
Eli Mehr
Eli Mehr شنبه، 02 بهمن 1395
هیچ اطلاعات مفیدی در این مطلب نبود!!! حقوق انسان هارو حتی تخمین همه تردید خب ننویسید وقتی اطلاعات ندارید