ساخت یک چانه مصنوعی با استفاده از چاپ‌گر سه‌بعدی

ساخت یک چانه مصنوعی با استفاده از چاپ‌گر سه‌بعدی

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/04/13

4625

بار بازدید شده
3d-printed-artificial-jaw جراحان از تکنیک چاپ سه‌بعدی به‌منظور ساخت یک چانه مصنوعی برای یک بیمار مبتلا به سرطان استفاده کردند.
4625
ساخت یک چانه مصنوعی با استفاده از چاپ‌گر سه‌بعدی
Vidoal
4.42
ساخت یک چانه مصنوعی با استفاده از چاپ‌گر سه‌بعدی
جراحان از تکنیک چاپ سه‌بعدی به‌منظور ساخت یک چانه مصنوعی برای یک بیمار مبتلا به سرطان استفاده کردند.

تراویس بلیچی (Travis Bellicchi)، رزیدنت دانشکده دندان‌پزشکی ایندیانا در آمریکا اولین کسی است که از این تکنولوژی استفاده کرده است؛ تکنولوژی‌ای که زندگی شیرلی اندرسون را دگرگون کرد.
آقای اندرسون در سال ۱۹۹۸ مبتلا به سرطان زبان شد و تحت جراحی رادیکال و پرتودرمانی قرار گرفت. در طی دوران درمان او چانه خود را از دست داد و دکترها تصمیم گرفتند تا راه چاره‌ای برای جبران این مشکل پیدا کنند. در ابتدا دکترها عضلات سینه اندرسون را درآورند تا با استفاده از آن‌ها، بخش پایینی صورت او را بازسازی کنند که این ایده ناموفق بود. پس از آن دکتر بلیچی سعی کرد تا با استفاده از گِل یک چانه مصنوعی برای اندرسون بسازد که این ایده هم به دلیل بزرگ و سنگین بودن بیش از حد این چانه مصنوعی موفقیت‌آمیز نبود. در این دوران آقای اندرسون از ماسک جراحی استفاده می‌کرد و قادر نبود غذای جامد بخورد.

دکتر بلیچی به‌دنبال ماده‌ای سبک‌تر بود و در نهایت به سیلیکون رسید. تیم او با استفاده از چاپگر سه‌بعدی قالب صورت اندرسون را ساختند و که از آن برای ساخت چانه مصنوعی استفاده شد. بعد از این مرحله چانه مصنوعی رنگ شد تا با رنگ صورت اندرسون هماهنگی داشته باشد.
 
 

دکتر بلیچی در این مورد می‌گوید: «فرایند سنتی مجسمه‌سازی، درست کردن قالب و کاراکتر سازی کاری دشوار و پرزحمت است. به همین دلیل می‌دانستم که باید از راه‌حل‌های دیجیتال برای حل این مسئله استفاده کرد».

نه تنها قالب سه‌بعدی چاپ‌شده سبک‌تر است، بلکه تنفس با آن و استفاده از آن راحت‌تر است و در نتیجه آقای اندرسون می‌تواند این چانه مصنوعی را برای مدت بسیار زیادی روی صورت خود بگذارد. گفتنی است این شیوه روی ۶ بیمار دیگر مورد استفاده قرار گرفته که در یکی از آن‌ها یک بیمار تنها در ۶ هفته صاحب یک گوش مصنوعی جدید شده است.

منبع: Telegraph
سوالات و نظرات کاربران
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني شنبه، 25 دی 1395
روی کاغذی که پیرمد بیمار دستش گرفته چی نوشته؟ آیا پیام خاصی هست؟
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل یکشنبه، 26 دی 1395
(پاسخ) سلام، نوشته That would look good in a picture frame (توی قاب عکس خوب به نظر میاد)
1
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور دوشنبه، 07 فروردین 1396
براي چاپ اين فك ابتدا مدل ديجيتالي از صورت بيمار ايجاد شد تا جزئيات دقيق اين استخوان به دست بيايد تا پزشكان بتوانند موادي سبك‌تر را در ساخت اين فك مصنوعي به كار بگيرند. براي ساخت اين اندام مصنوعي پزشكان از تكنيكي جديد به نام شرلي استفاده كردند كه تلفيقي از تكنيك‌هاي مدرن و سنتي است. ابتدا قالب صورت بيمار با استفاده از چاپگر سه‌بعدي ايجاد شد و از فضاي ميان چانه و فك بيمار براي ساخت فكي واقع‌گرايانه و سبك استفاده شد.
1
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی جمعه، 06 اسفند 1395
چاپگرهای سه بعدی بسیاری از سوالات محققان رو جواب خواهد داد
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
مطلب جالبی بود فقط جنس این چانه مصنوعی سیلیکونه ایا باعث خرابی و ضربه خوردن وخراب شدن هم میشه؟
1
امیر قربانی
امیر قربانی سه شنبه، 16 آذر 1395
خیلی حرکت جالبی بود چانه!!! چانه مصنوعی!!!