چگونه از اعتیاد به گوشی هوشمند خود رهایی پیدا کنیم؟

چگونه از اعتیاد به گوشی هوشمند خود رهایی پیدا کنیم؟

میلاد

شکیب

1396/03/17

6379

بار بازدید شده
how-fight-with-smartphone-addiction آیا می‌توانید یک هفته بدون گوشی‌های هوشمند خود زندگی کنید؟ یک روز چطور یا حتی یک‌ ساعت؟ اگر چنین عادتی دارید اصلا نگران نباشید، شما تنها نیستید.
6379
چگونه از اعتیاد به گوشی هوشمند خود رهایی پیدا کنیم؟
Vidoal
4.2
چگونه از اعتیاد به گوشی هوشمند خود رهایی پیدا کنیم؟
آیا می‌توانید یک هفته بدون گوشی‌های هوشمند خود زندگی کنید؟ یک روز چطور یا حتی یک‌ ساعت؟ اگر چنین عادتی دارید اصلا نگران نباشید، شما تنها نیستید.

تعداد افرادی که هر روز بیش از گذشته توانایی زندگی بدون گوشی‌های هوشمند خود از دست می‌دهند رو به افزایش است و طبق آمارها چنین افرادی در روز ۱۵۰ بار گوشی‌های خود را چک می‌کنند. اما مشکل این‌جاست که این کار کاملا اعتیادآور است. لایک کردن و به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه‌های اجتماعی باعث ترشح هورمون دوپامین در مغز ما می‌شود و به همین دلیل هم است که چنین کاری برای ما لذت‌بخش است و آن‌ها را دائما انجام می‌دهیم.

در حقیقت، طبق آمارها حدود یک‌پنجم افراد به طور منظم گوشی‌های‌شان را با خود به داخل توالت می‌برند و حدود ۲۰ درصد اذعان کرده‌اند که هنگام گپ و گفت با دوستان‌شان از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. اگر اولین کاری که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید چک کردن گوشی‌تان است و یا وقتی باتری گوشی‌تان در حال تمام شدن است ناراحت و نگران می‌شوید، بدانید که شما به گوشی هوشمند خود معتاد شده‌اید.

گرچه هنوز این نوع اعتیاد به صورت رسمی در لیست تشخیص اختلال‌های دنیای مدرن قرار نگرفته اما دکتر دیوید گرینفیلد، موسس مرکز اعتیاد به اینترنت و تکنولوژی، بیان می‌کند که تعداد گسترده‌ای از مردم علائم این نوع رفتارها و استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهند. گرینفیلد می‌گوید: «وقتی رفتاری روند عادی زندگی شما یا کیفیت آن را دستخوش تغییر می‌کند، باید گفت که این رفتار مسئله‌ساز است. راحتی دسترسی به گوشی هوشمند به انسان یک رضایت آنی می‌دهد و این عادت به‌خودی‌خود در انسان از بین نمی‌رود».

خوش‌بختانه راه‌هایی برای برخورد با این اعتیاد وجود دارد و گرینفیلد بیان می‌کند که بهترین راه برای حل این مسئله وضع قوانینی برای خود پیرامون استفاده از گوشی هوشمند و البته رعایت این قوانین است. او می‌گوید که برای خود تعیین کنید که چه زمانی می‌توانید از گوشی هوشمند استفاده کنید و چه زمانی نمی‌توانید. برای مثال با خود بگویید که آیا در رستوران می‌توانید این کار را بکنید یا خیر؟ همچنین گرینفیلد معتقد است خیلی مهم است که بدانید دقیقا چه زمانی و به چه دلیلی گوشی خود را چک می‌کنید. این کار باعث می‌شود تا آگاهانه از میزان زمانی که بیهوده صرف چک کردن شبکه‌های اجتماعی می‌کنید مطلع باشید. در نهایت، متخصصان بیان می‌کنند که خاموش کردن نوتیفیکیشن‌های غیرضروری می‌تواند کمک زیادی به عدم استفاده بیهوده از گوشی هوشمند کند. وقتی پیغامی به سمت شما نیاید، شما سراغ گوشی هوشمند خود نمی‌روید.
سوالات و نظرات کاربران
1
bond photo
bond پنج شنبه، 15 تیر 1396
به گوشی نیستش که وگرنه من روزی 100 دفعه ایفون داشتم چک می کردم بعد اینکه اتفاقی گوشیم سوخت 4 ماهه الان با یه نوکیا 1100 هستم هیچ مشکلی هم ندارم ولی هر روز یه سر به اینترنت با کامپیوتر میزنم خیلی وقتا ادم این حجم از اطلاعات وسیع تو هر زمینه ای رو که میتونه راحت و ساده از اینترنت دریافت کنه شیفته میشه ولی اکثرا معتاد به همون شبکه های اجتماعی هستند
1
عـــــلـــــــی photo
عـــــلـــــــی دوشنبه، 12 تیر 1396
یه برنامه هست به اسم Quality Time زمان استفاده از برنامه ها و تعداد روشن کردن گوشی رو در طول روز تا 14 روز نشون میده و مینویسه در کل چند ساعت از هفته رو با گوشی کار کردین. فکر میکنم بتونه تو ترک این اعتیاد کمک کنه! البته مهمترین عامل واسه ترک اعتیاد بنظرم "نداشتن دلیل" واسه سر زدن به شبکه های اجتماعیه! اینکه واست زیاد مهم نباشه کی چه کامنتی گذاشته یا الان تو مسنجر چی واست نوشته... سخته ولی با جایگزین کردن کارای دیگه و اهمیت بندی، میشه حداقل زمان کمتری رو "معتاد" بود :)
2
نفیسه سجادیان
نفیسه سجادیان پنج شنبه، 25 خرداد 1396
باید اول کمک کم از گروههایی که احتیاجی به حضورمون نیست بیایم بیرون و بعد هم زمان استفاده رو محدود کنیم.
3
امیرحسین فرخ زاده
امیرحسین فرخ زاده چهارشنبه، 24 خرداد 1396
من امتحانش کردم خیلی مفیده واقعن خیلی از روانشناسا نه فقط برای گوشی بلکه برای ترک خیلی از اعتیاد به اشیا توصیه کردن سعی کنین تو اوقاتی که قبلاا توش با گوشی کار میکردین رو با یه کار پر کنین بعد یه مدت درمانین
3
Behbood photo
Behbood شنبه، 20 خرداد 1396
من تست کردم جواب میده از کانالا یا گروه های بیخودی بیرون برید . زیاد شلوغش نکنید حالا هرچی باشه کم کم میبینی تاثیر داره.
2
نیوشا  photo
نیوشا پنج شنبه، 18 خرداد 1396
اتفاقا من همین دیشب اینستاگرامم رو بستم تا قدمی در راه ترک اعتیاد برداشته باشم اما من نوتیفیکیشن هم که نیاد هی گوشیمو چک میکنم خودم...
0
alisina nazari
alisina nazari پنج شنبه، 18 خرداد 1396
اتفاقأ مشکل اینجاست که وضع قانون برای خود و اجرای آن خیلی مشکل هست