سفینه فضایی جونو متعلق به ناسا به سیاره مشتری رسید

سفینه فضایی جونو متعلق به ناسا به سیاره مشتری رسید

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/04/15

8042

بار بازدید شده
nasa-juno-mission-to-jupiter سفینه فضایی جونو روز گذشته با موفقیت وارد مدار سیاره مشتری (ژوپیتر) شد. این سفینه که با انرژی خورشید کار می‌کند، ۲۰ ماه را در این سیاره برای مطالعه تاریخچه و ترکیب‌بندی آن سپری خواهد کرد. 
8042
سفینه فضایی جونو متعلق به ناسا به سیاره مشتری رسید
Vidoal
4.76
سفینه فضایی جونو متعلق به ناسا به سیاره مشتری رسید
سفینه فضایی جونو روز گذشته با موفقیت وارد مدار سیاره مشتری (ژوپیتر) شد. این سفینه که با انرژی خورشید کار می‌کند، ۲۰ ماه را در این سیاره برای مطالعه تاریخچه و ترکیب‌بندی آن سپری خواهد کرد و بعد در جو مشتری بر اثر گرما از بین خواهد رفت. 
 
یک سفر ۵ ساله
دو سال طول کشید تا جونو از بخش درونی منظومه شمسی گذر کند. بعد از آن با گذر از زمین و از بین رفتن نیروی گرانش، به سرعت مناسب برای سفر طولانی‌اش به سیاره مشتری رسید.
 
 
رسیدن به مشتری
سرعت جونو به دلیل نیروی گرانش سیاره مشتری افزایش یافت و دیروز پس از  ۳۵ دقیقه سوختن موتور اصلی این سفینه و در نتیجه کم شدن سرعتش، وارد مدار پیرامون مشتری شد.
 

مدارهای دو‌هفته‌ای
جونو پس از گذر از دو مدار بسیار طولانی که گذر از هر کدام ۲ ماه طول می‌کشد، وارد مدارهای فشرده‌تری می‌شود که هر ۱۴ روز یک‌بار در طول مسیرش در داخل این مدارها از سیاره مشتری رد می‌شود. جونو سرانجام در اوایل سال ۲۰۱۸ به آخرین مدار می‌رسد و در همان جا از بین خواهد رفت.
 


یک سفینه فضایی در حال چرخش
جونو دورترین سفینه‌ در فضاست که با انرژی خورشید کار می‌کند. جونو دارای یک بدنه شش‌ضلعی در حال چرخش است که سه بال که هر کدام دارای پنل‌های خورشیدی‌اند به آن وصل شده‌اند. این پنل‌های خورشیدی نور کم بخش بیرونی منظومه شمسی را جذب می‌کند. وسایل و ادوات سفینه بین پنل‌های خورشیدی نصب شده‌اند تا میدان دید وسیعی ایجاد شود.
 

قطب تا قطب
جونو از نزدیکی سطح سیاره مشتری گذر خواهد کرد تا از نوارهای مضر تشعشعات پیرامون سیاره در امان باشد. مدارها به‌گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا سیاره مشتری را از یک قطب تا قطب دیگر اسکن کنند. تصویر زیر این نوارها را از سمت قطب شمالی سیاره مشتری نشان می‌دهد.
 

منبع: Nytimes
 
سوالات و نظرات کاربران
0
Milad Pro photo
Milad Pro یکشنبه، 19 خرداد 1398
آیا اطلاعاتی هم از مشتری کسب کرده است؟
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور جمعه، 01 اردیبهشت 1396
جونو دومین فضاپیمایی است که مدار مشتری را دور می‌زند؛ پس از فضاپیمای گالیله که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد.
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
چگونه به ببرسی سیاره مشتری می پردازه؟با حرکت بر روی مدار و اسکن تصاویر گرفته شد؟نمونه برداری هم انجام میشه؟
0
Ali Seyyedalangi photo
Ali Seyyedalangi سه شنبه، 15 تیر 1395
منظور از "نوارهای مضر تشعشعات" چیست؟
0
Ali Seyyedalangi photo
Ali Seyyedalangi سه شنبه، 15 تیر 1395
متن جالب و مفیدی بود. ممنون