همه چیز درباره سینوزیت و راه‌های پیشگیری و درمان آن

همه چیز درباره سینوزیت و راه‌های پیشگیری و درمان آن

میلاد

شکیب

1395/09/30

15008

بار بازدید شده
sinusitis-and-sinus-infection در این مطلب در مورد انواع سینوزیت صحبت می‌کنیم و راه‌های درمان و پیشگیری از این بیماری را به شما معرفی می‌کنیم.
15008
همه چیز درباره سینوزیت و راه‌های پیشگیری و درمان آن
Vidoal
4.86
همه چیز درباره سینوزیت و راه‌های پیشگیری و درمان آن
برای این که درک درستی از بیماری سینوزیت داشته باشیم باید ابتدا دریابیم سینوس‌ها چه هستند. سینوس‌ها در واقع حفره‌هایی در میان استخوان جمجمه و صورت‌اند که درون آن پر از هواست. حال به هر دلیلی این حفره‌ها با موکوس و چرک پر شوند و دچار گرفتگی شوند، سینوزیت اتفاق می‌افتد. در حقیقت سینوزیت التهاب حفره‌های سینوسی است. متاسفانه سینوزیت بیماری شایع و آزاردهنده‌ای است که بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا شده‌اند و در نقطه مقابل گروهی هم هستند که هر نوع سردردی را که با گرفتگی بینی همراه است به چرک‌آلود شدن و گرفتگی سینوس‌ها مرتبط می‌دانند.

علل و نشانه‌های بیماری
شایع‌ترین علل بروز سینوزیت سرماخوردگی، آلرژی، ویروس‌ها و باکتری‌ها، عفونت‌های قارچی، پولیپ و انحراف تیغه بینی و گاهی عفونت‌های دهان و لثه و قرار گرفتن در معرض دود به‌ویژه دود دخانیات است. شدت و ضعف علائم بیماری بستگی به نوع و شدت بیماری دارد اما به طور کلی علائم سینوزیت عبارتند از: درد در ناحیه پیشانی که در زمان لمس درد به فک و گونه‌ها نیز سرایت می‌کند، تب، اختلال در حس بویایی، گرفتگی بینی، ترشحات بینی و حلق، بوی بد دهان، گلودرد، خستگی و بی‌حالی و احساس پر بودن گوش.

انواع بیماری سینوزیت
دو نوع دسته‌بندی برای این بیماری وجود دارد؛ یکی دسته‌بندی برای مبنای شدت و طول دوره بیماری و دیگری بر اساس موقعیت و محل وقوع.

دسته‌بندی بیماری سینوزیت براساس طول بروز بیماری و دوره آن
سینوزیت حاد
همان‌طور که گفته شد سینوس‌ها حفره‌هایی‌اند که روی سلول‌های آن‌ها را لایه‌ای مخاط فراگرفته است. روی این سلول‌ها مژک‌های ریزی وجود دارند که با حرکات منظم و ضربان‌دار خود مانند یک جارو میکروب‌ها، ذرات محرک، گرد و غبار و مواد آلرژن را به دام انداخته و به سمت سوراخ‌های بینی و یا پشت حلق و معده هدایت می‌کنند. حال به هر دلیلی در عمل‌کرد این مژک‌ها اختلال ایجاد شود با تجمع مواد موجود در این حفره‌ها عفونت رخ می‌دهد. علائم بروز سینوزیت حاد ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ از بینی یا پشت حلق، احتقان یا انسداد بینی که موجب مشکل در تنفس از طریق بینی می‌شود، درد، حساسیت به لمس، تورم یا احساس فشار در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها، بینی یا پیشانی، درد در فک فوقانی و دندان‌ها، کاهش حس بویایی و چشایی، سرفه که ممکن است شب‌ها بدتر شود.



سینوزیت مزمن
هر نوع بیماری را که مدت زمان طولانی دوام داشته باشد بیماری مزمن می‌گویند. در مورد بیماری سینوزیت نیز اگر این بیماری بیش از سه ماه طول بکشد به آن مزمن می‌گویند. علل بروز سینوزیت مزمن متنوع‌تر و درمان آن نیز دشوارتر است. علائم آن شباهت زیادی به نوع حاد دارد و عمده بیماران از گرفتگی بینی و عدم تنفس از راه مجاری بینی و نداشتن حس بویایی، درد، خستگی، کسالت، بی‌حوصلگی و جمع‌شدن ترشحات پشت حلق و بینی شکایت دارند. سینوزیت مزمن ممکن است به دلیل درمان نشدن سینوزیت حاد بروز کند. نقص در سیستم تنفسی، ورود مواد آلرژی‌زا مانند قارچ‌ها و گردها و یا پولیپ بینی می‌تواند منجر به بروز سینوزیت مزمن شود.

دسته‌بندی بیماری سینوزیت براساس موقعیت و محل وقوع آن
در هر طرف صورت ۴ عدد سینوس وجود دارد که هر کدام می‌توانند به دلیلی دچار آلودگی و التهاب شوند. براساس نوع سینوسی که دچار التهاب شده‌ این بیماری نام‌گذاری می‌شود.
۱) سینوس فکی: این حفره در زیر چشم و در استخوان گونه قرار دارد. سینوزیت فکی باعث ایجاد درد و احساس فشار در گونه‌ها می‌شود. دندان‌درد و سردرد از علائم این نوع سینوزیت هستند.
۲) سینوس پیشانی: حفره‌ای که در بالای چشم و در استخوان پیشانی واقع شده است. سینوزیت پیشانی باعث ایجاد درد و احساس فشار در بالای چشم‌ها می‌شود و متعاقبا سردرد را به همراه دارد.
۳) سینوس پرویزنی: جایگاه این حفره بین چشم، بینی و استخوان پرویزنی است. سینوزیت این ناحیه منجر به ایجاد درد و احساس فشار بین بینی و چشم‌ها می‌شود. سردرد از علائم این بیماری است.
۴) سینوس شب‌پره‌ای: این سینوس در پشت سینوس پرویزنی و چشم و در مرکز استخوان جمجمه، زیر غده هیپوفیز واقع شده است. سینوزیت شب‌پره‌ای باعث ایجاد درد و احساس فشار پشت چشم‌ها می‌شود.



راه‌های درمان و پیشگیری سینوزیت
از آن‌جا که شایع‌ترین علت بروز بیماری جای‌گیری ویروس‌ها در سینوس‌ها به هنگام سرماخوردگی است، نیاز به درمان دارویی احساس نمی‌شود. ساده‌ترین راه برای درمان و پیشگیری (در افرادی که سابقه سینوزیت دارند) شست‌وشوی مرتب سینوس‌ها با سرم است. درمان‌های دارویی شامل تجویز مسکن، ضدالتهاب‌ها و قطره‌های بینی (داروهای ضد احتقان و گرفتگی بینی)، آنتی‌بیوتیک (در صورتی که عفوت باکتریال مشاهده شود) و اسپری‌های ضدالتهاب استروئیدی است. بخور با آب داغ نیز به کاهش التهاب و تورم و همچنین تخلیه ترشحات کمک می‌کند. کمپرس آب گرم صورت به‌ویژه در نواحی گونه‌ها و اطراف چشم‌ها موجب کاهش درد در بیماران خواهد شد.

استراحت کافی، بالا نگه داشتن سر به هنگام خواب و مصرف زیاد مایعات نیز در کاهش علائم بیماری موثرند. خوردن غذاهای تند مانند فلفل قرمز، خردل، کاری و ترب کوهی نیز به تخلیه سینوس‌ها کمک می‌کند. بیش‌تر افراد معتقدند که سرما به‌خصوص باد سرد باعث بروز این بیماری می‌شود، بنابراین یک روش پیشگیری ساده گرم نگاه داشتن محل سینوس‌ها (با استفاده از کلاه، هدبند و ماسک) است. خالی کردن مرتب و کامل ترشحات بینی نیز به‌ویژه به هنگام دچار شدن به زکام، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. دوری جستن از مواد آلرژی‌زا، گرد و غبار، نکشیدن سیگار، مرطوب نگه داشتن محیط زندگی به خصوص در فصل سرما، رعایت بهداشت فردی، شنا نکردن در آب‌های آلوده و یا مشکوک می‌تواند در پیشگیری از بروز سینوزیت بسیار موثر باشد.

منابع: health/ webmd/ webmd/ medicinenet/ healthline/ everydayhealth
سوالات و نظرات کاربران
1
یاشار photo
یاشار پنج شنبه، 26 بهمن 1396
سلام منم سینوزیت دارم.. خوب میشه؟ یا هیچوقت خوب نمیشه
1
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
من به شخصه مرتب دچار این بیماری میشم. ممنونم بابت مقاله ی مفیدتون
1
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور سه شنبه، 08 فروردین 1396
سینوزیت حاد با یك سرماخوردگی شروع می شود كه عامل آن یك ویروس است. این سرماخوردگی های ویروسی علائم سینوزیت را به وجود نمی آورند، اما حتماً سینوس ها را ملتهب می كنند. هم سرماخوردگی و هم التهاب سینوس ها معمولاً در مدت دو هفته بدون درمان بهبود پیدا می كنند، اما وجود التهاب می تواند توضیح دهد كه چرا ابتلا به سرماخوردگی احتمال ابتلا به سینوزیت حاد را افزایش می دهد.
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
روح الله حسین پور بوئینی
روح الله حسین پور بوئینی پنج شنبه، 07 بهمن 1395
خیلی بیماری بدیه من تجربش کردم
0
محمدمهدی رحیم پور
محمدمهدی رحیم پور دوشنبه، 27 دی 1395
ممنون مطالب پر باری و موثری بود و بسیار استفاده کردم ولی ۱ سوال دارم اینکه ایا میشه سینوزیت رو به یک باره ریشه کن کرد؟ مثلا با عمل سینوس ها امکان پذیر هستش؟
0
احمدرضا بهرامیان
احمدرضا بهرامیان یکشنبه، 19 دی 1395
اگه سینوزیت باکتریایی باشه دود "بریزه بن" دردشو آروم میکنه. بریزه رو روی زغال دود میکنن. بریزه شیره غلیظ درختی به نام “بنه” (درخت پسته وحشی) است که معمولا از تنه این درخت در فصل پاییز به طور طبیعی، یا با دادن شکاف و زخم در ساقه آن، خارج می شه.
0
نازنین عزیزی
نازنین عزیزی دوشنبه، 06 دی 1395
موقع سرماخوردگی درد ول کن نیست
0
alireza rahimi
alireza rahimi شنبه، 04 دی 1395
مطلب جالبی بود ...... مخصوصا اون یه تیکه ای که سینوزیت رو به چهار دسته تقسیم کرده بود .... نمیدونستم ...ممنون
0
مصطفی .
مصطفی ک جمعه، 03 دی 1395
بوخور آب داغ زیر پارچه یا پتو خیلی کمک میکنه به بهبود البته مصرف دارو هم لازمه
0
امیر قربانی
امیر قربانی چهارشنبه، 01 دی 1395
خدا رو شکر ما این بیماری رو نداریم و انشاا.. خدا همه بیماران رو شفا بدهد
0
تیزهوش باهوش آبادی
تیزهوش باهوش آبادی سه شنبه، 30 آذر 1395
واقعا" خوب بو چون یکی از دوستان من هم به این بیماری دچار بود امّا الآن حالش بهتره