چرا تماشای بیش از حد تلویزیون برای سلامتی مضر است؟

چرا تماشای بیش از حد تلویزیون برای سلامتی مضر است؟

میلاد

شکیب

1395/10/06

10665

بار بازدید شده
Why-Watching-TV-Excessively-Is-Bad-Your-Health ما در این مطلب تصمیم‌ گرفته‌ایم تا ۶ خطر عمده‌ای را که تماشای تلویزیون به بار می‌آورد به شما معرفی کنیم.
10665
چرا تماشای بیش از حد تلویزیون برای سلامتی مضر است؟
Vidoal
4.58
چرا تماشای بیش از حد تلویزیون برای سلامتی مضر است؟
دنیا پر شده از معتادان به تماشای تلویزیون؛ آدم‌هایی که ساعت‌ها جلوی تلویزیون نشسته و به تماشای برنامه‌های آن مشغول می‌شوند. احتمالا ما هم تا اندازه‌ای به این پدیده قرن بیستم اعتیاد داریم. با این همه اما تماشای بیش از اندازه تلویزیون خطراتی هم برای سلامتی ما دارد. ما در این مطلب تصمیم‌ گرفته‌ایم تا ۶ خطر عمده‌ای را که تماشای تلویزیون به بار می‌آورد به شما معرفی کنیم.

۱-اعتیاد به تماشای تلویزیون خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد.
نتایج مطالعه‌ای دقیق روی افرادی که ساعاتی زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند نشان داد که این افراد هله‌هوله و غذاهای کم‌ارزش زیاد می‌خورند. در این حالت فرد چربی زیادی دریافت می‌کند و این امر برای سلامتی مضر است. شما به‌ندرت یک فرد معتاد به تلویزیون را می‌بینید که زمان کافی برای آماده کردن غذا داشته باشد. این این زمان را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهد و در نتیجه اصلا زمانی هم برای وزرش ندارد.

این جور افراد معمولا غذاهای پرچرب زیادی می‌خورند و هیچ برنامه‌ای برای سوزاندن چربی‌های اضافه ندارند و در نتیجه بیش از افراد عادی در معرض ابتلا به چاقی قرار می‌گیرند. در نتیجه ترکیب این دو عادت یعنی خوردن غذاهای پرچرب و هله‌هوله و عدم تمرینات ورزشی خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده نشان می‌دهد که هر ۴ ساعتی که شما به تماشای تلویزیون مشغول می‌شوید، خطر ابتلا به دیابت ۳/۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین آندری کریسکا، اپیدمیولوژیست، مطالعه‌ای را روی افرادی انجام داد که ساعات زیادی روبه‌روی تلویزیون به تماشای برنامه‌های آن می‌نشینند. البته در پژوهش او این‌که افراد چه برنامه‌ای تماشا می‌کردند مهم نبود و فقط زمان تلویزیون دیدن اهمیت داشت. نتایج مطالعه او نشان داد که هر چه فرد بیش‌تر تلویزیون تماشا کند، بیش‌تر در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌گیرد.

۲-اعتیاد به تماشای تلویزیون باعث مرگ زودرس می‌شود.
نتایج مطالعه‌ای روی افراد جوان انجام شد نشان داد که تماشای بیش از اندازه تلویزیون باعث مرگ زودرس می‌شود. در این پژوهش که مقاله آن در نشریه انجمن قلب آمریکا منتشر شده، بیان می‌شود افرادی که روزانه بیش از ۳ ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند، نسبت به دیگران بیش‌تر در معرض خطر مرگ زودرس هستند. افرادی که روزانه کم‌تر از یک‌ساعت تلویزیون می‌بینید نسبت به دیگران بیش‌تر عمر می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای داشتن عمر بیش‌تر، کم‌تر تلویزیون تماشا کنید.
 

۳-اعتیاد به تماشای تلویزیون در خواب اختلال ایجاد می‌کند.
بدن انسان به خواب و استراحت کافی نیاز دارد. تمرکز بیش از اندازه روی تلویزیون باعث می‌شود بدن شما نتواند استراحت کافی و باکیفیتی در زمان خواب شما داشته باشد. این مسئله باعث می‌شود شما احساس خستگی و استرس در طول روز داشته باشید. در واقع، توصیه می‌شود تلویزیون را از اتاق خواب خود خارج کنید. همچنین شما باید یک نظم مناسب برای زمان خواب خود ایجاد کنید. با این کار سلامت بدن شما تضمین می‌شود.

۴-اعتیاد به تماشای تلویزیون پرخاش‌گری را زیاد می‌کند.
کودکان همیشه تمام چیزهایی را که در تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری می‌بینند درونی می‌کنند. یک ارتباط نزدیک بین پرخاش‌گری، تماشای برنامه‌های خشن و حساسیت‌زدایی نسبت به خشونت وجود دارد. در معرض خشونت قرار گرفتن به شیوه‌های گوناگون روی کودکان اثر می‌گذارد. کودکان از خشونت موجود در برنامه‌های مختلف در رسانه‌های گوناگون اثر می‌پذیرند. در نتیجه کودکان با این خشونت بزرگ شده و تبدیل به بزرگ‌سالان عصبی و پرخاش‌گر شده که برای جامعه مفید نیستند.
 

۵-اعتیاد به تماشای تلویزیون باعث افسردگی می‌شود.
تنهایی و انزوا فراوانی از تماشای زیاد تلویزیون منتج می‌شود. تماشای تلویزیون برای مدت طولانی آسیب‌زاست و منجر به افسردگی می‌شود. گرچه برنامه‌های طنز و مفرح زیادی در تلویزیون پخش می‌شوند که ممکن است حال و هوای شما را عوض کند، اما افسردگی ناشی از تماشای بیش از حد تلویزیون امری کلی و عمومی است. پیشنهاد ما این است برای کاهش استرس‌های زندگی و افسردگی ناشی از تماشای بیش از اندازه تلویزیون، زمان بیش‌تری را با افرادی که دوست‌شان دارید، سپری کنید.

۶-تلویزیون روی فرایند زبان‌باز کردن و تکلم کودک شما تاثیر منفی می‌گذارد.
تلویزیون و تکنولوژی‌های مدرن مانند گوشی‌های هوشمند اثرات به‌شدت مخربی روی کودکان شما دارند. تلویزیون دیدن کودک شما، قبل از این‌که به سن ۲ سالگی برسد، روی تکلم و پیشرفت او در حرف زدن تاثیر منفی می‌گذارد. طبق گفته‌های دیوید هیل، والدین نباید سر کودکان خود را با برنامه‌های تلویزیون گرم کنند.

تاثیرات مخرب تماشای بیش از اندازه تلویزیون روی سلامت انسان امری ثابت‌شده است. توصیه می‌شود میزان ساعاتی را که به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهید، کاهش دهید تا زندگی سالم‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید.

منبع: lifehack

پیشنهاد می‌کنیم مطالب و ویدئوهای زیر را نیز مشاهده کنید:
تاثیر نواختن موسیقی بر مغز (ویدئو)
تاثیرات مثبت بازی‌های کامپیوتری بر مغز (مطلب)
گوشی‌های هوشمند چه چیزی را در مورد شما لو می‌دهند؟ (مطلب)
تاثیر پیام کوتاه و چت روی رابطه افراد (مطلب)
سوالات و نظرات کاربران
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
من هیچ علاقه ای به تلویزیون ندارم اما موبایل جای تلویزیون رو پر کرده
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
نسل امروز کلا معتادن، معتاد به تلویزیون ، اینترنت و و و... مثل خود من 😁
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
مریم مدیررحمتی
مریم مدیررحمتی شنبه، 21 اسفند 1395
ما همه خودمون معتادیم/معتاد اینترنت و فضای مجازی
0
حسام  شمرانی
نیره کاشفی نجار جمعه، 13 اسفند 1395
استفاده هر چیز یه طور مکرر برای بدن زيان آور
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی شنبه، 07 اسفند 1395
الان دیگه تلویزیون از مد افتاده . از بس مردم دارن با گوشی و لپ تاپ کار میکنند .
0
روح الله حسین پور بوئینی
روح الله حسین پور بوئینی پنج شنبه، 07 بهمن 1395
بدترین اختراع قرن همین تلویزیون بوده که وقت هممونو تلف کرده
0
محمدمهدی رحیم پور
محمدمهدی رحیم پور دوشنبه، 27 دی 1395
در مورد اول ذکر شده که نوع برنامه مد نظر نبود ولی در مورد چهارم نوع برنامه از لحاظ خشن و ... مد نظر می باشد که این دو باهم تناقض دارند !
0
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی پنج شنبه، 23 دی 1395
اعتیاد به هر چیزی مضر هست حالا تماشا تلویزیون هم علاوه بر تاثیر منفی و بسیاری از بیماریها از لحاظ جسمی وارد میکند چاقی و دیابت و کم خوابی و .... رو روابط ما با دنیایی واقعی و روحیه ما تاثیر پذیر دارد که خود جنبه های منفی مخصوصا در کودکان دارد
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني پنج شنبه، 23 دی 1395
مورد 6 کمی عجیب به نظر می رسد.چون به نظرم هرچی کودکان نوپا و خردسال بیشتر تلوزیون تماشا کنند تحت تاثیر این رسانه جمعی زودتر زبان باز می کنند و قادر به تکلم میشوند ولی این مقاله میگوید برعکس است
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
این مبحث مال چند سال پیش بوده!!الان با وجود اینترنت و وسایل ارتباطی خانواده های از فرزندان خواهش میکنن که تلوزیون نگاه کنن!
0
سايا صفري
سايا صفري پنج شنبه، 16 دی 1395
مورد اول رو ميشه با يه فكر ساده حل كرد درسته كه اكثرا چاق ميشن و اين به خاطر بي تحركيه ولي مي تونن يخچال خونه رو با سبزيجات و ميوه تازه پر كنن و حين تماشاي فيلم از اين مواد استفاده كنن و اين كه غذا هاي چرب زياد مصرف ميشه مربوط به طرز اموزش و سطح اطلاعات راجب مواد غذايي و در دسترس نبودن مواد سالمه
0
Sina Rajaei
Sina Rajaei چهارشنبه، 15 دی 1395
به نظر من استفاده ی زیاد از هرچیزی باعث اسیب دیدن میشه...
0
مصطفی .
م کهن یکشنبه، 12 دی 1395
اعتیاد به هرچی بده و عواقب بدی داره، معتادان به فضای مجازی و اینترنت هم مثل اونایی که تلویزیون میبینن آسیب میبینن و ضرر داره براشون
0
فرزاد بزازان
Farzad Bazazan سه شنبه، 07 دی 1395
جملیه (این این زمان را ) در واقع بنظر من یک این اضافی می باشد . بند اول مقاله باید تصحیح شود؟!
0
sadeq 195
sadeq 195 سه شنبه، 07 دی 1395
بچه ها بیاید ی کمپین را بندازیم برای مقابله با تماشای تلوزیون. با شعار " مطالعه نه تماشا". :D
0
Sina Rajaei
Sina Rajaei دوشنبه، 06 دی 1395
چقدر تلوزیون خطرناک بود و ما خبر نداشتیم!!!.