سرانجام راز داشتن یک خواب آرام شبانه کشف شد

سرانجام راز داشتن یک خواب آرام شبانه کشف شد

میلاد

شکیب

1396/04/19

8272

بار بازدید شده
The-secret-a-good-nights-sleep-has-finally-been-found دانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که داشتن هدف در زندگی باعث می‌شود افراد اختلالات کم‌تری در خواب داشته باشند و در نتیجه این امر، کیفیت خواب آن بهبود می‌یابد.
8272
سرانجام راز داشتن یک خواب آرام شبانه کشف شد
Vidoal
4.86
سرانجام راز داشتن یک خواب آرام شبانه کشف شد
بسیاری معتقدند برای داشتن یک خواب آرام و راحت باید تخت‌خوابی خوب و بالشی نرم داشت، اما طبق نتایج مطالعه جدیدی که در این زمینه صورت گرفته، راز یک خواب آرام شبانه، به اهداف شما در روزهای بعد بستگی دارد و در نتیجه خواب خوب، به عوامل خارج از تخت‌خواب شما وابسته است.

در اولین پژوهشی که از این نوع انجام شده، دانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که داشتن هدف در زندگی باعث می‌شود افراد اختلالات کم‌تری در خواب داشته باشند و در نتیجه این امر، کیفیت خواب آن بهبود می‌یابد. گرچه همه اعضای شرکت‌کننده در این پژوهش، مسن بودند، اما محققان معتقدند یافته‌های این مطالعه را می‌توان به هر فردی در هر سن‌وسالی تعمیم داد. بنابرین، بنا بر یافته‌های این پژوهش، کیفیت خواب شما پیش از آن‌که وارد تخت‌خواب شوید تعیین می‌شود.

همچنین بی‌خوابی و اختلالات مربوط به خواب باعث بروز بیماری‌های دیگری مانند آلزایمر، اضافه وزن، مشکلات قلبی، دیابت و حتی سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود، در نتیجه داشتن خواب خوب و باکیفیت به سلامت عمومی شما نیز کمک فراوانی می‌کند.

جیسون اونگ (Jason Ong)، نویسنده ارشد این پژوهش و استادیار عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی فینبرگ در دانشگاه نورث‌وسترن در ایلینویز، می‌گوید: «کمک کردن به افراد در زمینه هدف‌گذاری در زندگی استراتژی‌ای موثر و غیردارویی برای بهبود کیفیت خواب است، به‌ویژه برای افرادی که با مسئله بی‌خوابی روبه‌رو هستند. داشتن هدف در زندگی امری دست‌یافتنی است و می‌توان با استفاده از شیوه‌های درمانی آن را در زندگی افراد جاری کرد».

به طور کلی، افراد بزرگ‌سال به ۷ تا ۹ ساعت خواب در طول شب نیاز دارند اما میزان دقیق خواب در شب از فردی به فردی دیگر بسته به سن، سبک زندگی و ژنتیک متفاوت است. طبق گزارش شورای خواب انگلستان، بیش از یک‌سوم از جمعیت این کشور به دلیل مشکلات زندگی مدرن کم‌تر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند. آلودگی نوری و خیره شدن به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها که تولیدکننده نور روزند باعث اختلال در ترشح هورمون ملاتونین، هورمون مربوط به استراحت، شده و الگوی خواب ما را دستخوش تغییر می‌کند.
 

مشکلات مربوط به سلامتی و سبک زندگی روی کیفیت خواب هم تاثیر می‌گذارند که شامل مشکلاتی نظیر اضافه وزن، مصرف بیش از حد الکل و نوشیدنی‌های شکردار، سیگار کشیدن، نداشتن فعالیت جسمانی، مشکلات مربوط به سلامت روانی، استرس در محل کار، تغییر شغل، دغدغه‌های مالی و رفت‌وآمد زیاد است.

در یک مطالعه جدید، از یک گروه ۸۲۳نفره شرکت‌کننده که بین ۶۰ تا ۱۰۰ سال سن داشتند ۱۰ پرسش در مورد داشتن هدف در زندگی و ۳۲ سوال در مورد خواب پرسیده شد. آن‌هایی که حس می‌کردند زندگی‌شان دارای معناست ۶۳ درصد کم‌تر از دیگران در معرض توقف تنفس در حین خواب و ۵۲ درصد کم‌تر در معرض سندروم پای بی‌قرار بودند. آن‌ها همچنین کیفیت خواب بهتری داشتند.

توقف تنفس در خواب یک اختلال رایج است که با افزایش سن بیش‌تر شده و در آن فرد در طول یک ساعت خواب چندین بار با مشکل در تنفس یا توقف در تنفس مواجه می‌شود. سندروم پای بی‌قرار نیز باعث احساس ناراحتی در پاها و میل به تکان دادن آن‌ها می‌شود.

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان خواسته شد به درستی این جمله در زندگی خود امتیاز دهند: «وقتی به کارهایی که در گذشته انجام داده‌ام فکر می‌کنم احساس خوبی به من دست می‌دهد و به کارهایی که قرار است در آینده انجام دهم امیدوارم». تخمین زده می‌شود که خواب ناکافی در جمعیت شاغل انگلیسی به اقتصاد این کشور سالانه حدود ۴۰ میلیارد پوند ضرر می‌زند و در نتیجه فعالیت روی این موضوعات و تلاش برای ارتقای کیفیت خواب انسان‌ها کمک زیادی به اقتصاد یک کشور می‌کند. گفتنی است نتایج این پژوهش در ژورنال Sleep, Science and Practice به چاپ رسیده است.
سوالات و نظرات کاربران
0
ساسان جم
ساسان جم شنبه، 31 تیر 1396
به سلامتی رار خواب راخت هم کشف شد پس چرا هنوز خوابام نامنظمه؟؟؟
0
Zahra photo
Zahra جمعه، 30 تیر 1396
علاوه بر هدف داشتن،برنامه ریزی کردن برای روزهای آینده در کیفیت خواب تاثیر داره