سیگاری‌ها در سال ۱۵۰ جهش اضافی را در ریه خود تجربه می‌کنند

سیگاری‌ها در سال ۱۵۰ جهش اضافی را در ریه خود تجربه می‌کنند

میلاد

شکیب

1395/08/18

5734

بار بازدید شده
Smoking-pack-day-causes-150-mutations-lung-cells دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که به ازای هر سال سیگار کشیدن و یک بسته در روز، سیگاری‌ها ۱۵۰ جهش اضافه‌تر در سلول‌های ریه خود دارند.
5734
سیگاری‌ها در سال ۱۵۰ جهش اضافی را در ریه خود تجربه می‌کنند
Vidoal
4.62
سیگاری‌ها در سال ۱۵۰ جهش اضافی را در ریه خود تجربه می‌کنند
دانشمندان تاثیر مخرب ژنتیکی سیگار کشیدن را در ارگان‌های مختلف بدن اندازه‌گیری کرده‌اند و چندین مکانیسم‌ مختلف را شناسایی کرده‌اند که در آن‌ها استعمال تنباکو باعث جهش در DNA می‌شود. محققان در موسسه ولکام تراست سنگر (Wellcome Trust Sanger) و آزمایشگاه ملی لوس آلاموس (Los Alamos National Laboratory) به این نتیجه رسیده‌اند که به ازای هر سال سیگار کشیدن و یک بسته در روز، سیگاری‌ها ۱۵۰ جهش اضافه‌تر در سلول‌های ریه خود دارند.
   
این مطالعه ارتباط مستقیمی بین تعداد سیگارهایی که افراد در طول زندگی خود می‌کشند و تعداد جهش‌ها در DNA تومور آن‌ها پیدا کرده است. بیش‌ترین میزان جهش در سرطان‌های ریه دیده شده اما تومورهای موجود در دیگر بخش‌های بدن نیز دارای این جهش‌های مرتبط با سیگار کشیدن بوده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده تاثیرات سیگار کشیدن روی انواع مختلف سرطان است.
 
استعمال تنباکو سالانه حداقل جان ۶ میلیون نفر را می‌گیرد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی در قرن حاضر بیش از یک میلیارد نفر جان خود را در اثر کشیدن سیگار از دست خواهند داد. سیگار کشیدن از نظر اپیدمولوژی در ابتلا به حداقل ۱۷ نوع سرطان موثر است، اما تاکنون هیچ‌کس روی مکانیسم‌هایی که منجر به سرطان گرفتن افراد سیگاری می‌شود کار نکرده بود. اگر می‌خواهید درباره این موضوع بیش‌تر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن روی می‌دهد» (لینک) را مطالعه کنید.
 
 
سرطان به دلیل جهش در DNA یک سلول به وجود می‌آید. در اولین تحلیل و بررسی جامع DNAهای سرطان‌هایی که به سیگار کشیدن مرتبط است، محققان بالغ بر ۵۰۰۰ تومور را بررسی کردند و سرطان‌های افراد سیگاری را با سرطان‌های افراد غیرسیگاری مقایسه کردند. آن‌ها اثر انگشت مولکولی تخریب DNA- که به آن امضای جهش (mutational signature) می‌گویند- را در DNA افراد سیگاری پیدا کردند و تعداد این جهش‌های مشخص را در تومورهای مختلف ارزیابی کردند.
 
محققان به این نتیجه رسیدند که سالانه هر فرد سیگاری که روزی یک بسته سیگار می‌کشد به طور متوسط ۱۵۰ جهش اضافی در سلول ریه خود تجربه می‌کند. این جهش‌ها در واقع نقطه شروع آسیب ژنتیکی‌اند که در نهایت تبدیل به سرطان می‌شوند. تعداد جهش‌ها در هر سرطان در هر فرد متفاوت است اما آن‌چه مهم است این موضوع است که تنباکو دلیل جهش‌های اضافی در سلول است.
 
نتایج این مطالعه همچنین بیان‌گر تاثیر سیگار کشیدن در دیگر ارگان‌های بدن است، به‌طوری که یک بسته در روز به‌طور میانگین در هر سال باعث ۹۷ جهش در هر سلول حنجره، ۳۹ جهش در حلق، ۲۳ جهش در دهان، ۱۸ جهش در مثانه و ۶ جهش در دیگر سلول‌های فرد می‌شود. تاکنون تاثیرات سیگار کشیدن در افزایش خطر ابتلا به سرطان به طور کامل درک نشده بود. با این وجود، این مطالعه مکانیسم‌های مختلفی را ارزیابی کرده که در آن‌ها استعمال تنباکو، بسته به قسمتی از بدن که تحت تاثیر قرار می‌گیرد، باعث این جهش‌ها می‌شود.
 
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که سیگار کشیدن باعث حداقل ۵ فرایند متمایز می‌شود که در آن‌ها DNA آسیب می‌بیند. شایع‌ترین فرایند آسیب DNA یک امضای جهش است که هم‌اکنون در همه سرطان‌ها دیده می‌شود. در این مورد، به نظر می‌رسد استعمال تنباکو سرعت ساعت مولکولی را افزایش داده که باعث جهش در DNA قبل از زمان مقرر می‌شود. اگر سیگاری هستید و با خواندن این خبر نگران سلامتی خود شدید پیشنهاد می‌کنیم مطلب «چگونه سیگار کشیدن را برای همیشه ترک کنیم؟» (لینک) را مطالعه کنید.
 
منبع: sciencedaily

پیشنهاد می‌کنیم مطالب و ویدئوهای زیر را نیز مشاهده کنید:
ژن‌درمانی چیست؟ (مطلب)
تشخیص زودهنگام سرطان با استفاده از نمونه خون (مطلب)
آیا می‌دانستید که همه انسان‌ها ژن سرطان‌زا دارند؟ (ویدئو)
سوالات و نظرات کاربران
0
Eli Mehr
Eli Mehr چهارشنبه، 08 دی 1395
سیگار نکشید سرطان نگیرید. کلا هیچ حرکتی نکنید وگرنه سرطان میگیرید .
0
68arashatefi photo
68arashatefi پنج شنبه، 02 دی 1395
پس کوله بار سفر آخرتم رو ببندم چون اینجوری که شما گفتی بوی الرحمانم بلند شده !!
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 22 آذر 1395
خیلی ضرر داره و منجر به سرطان و مریضی میشه از جامعه طرد شدن رو داره و همچنین بوی دهان سیگاری. شنیدم تو کشورهای اروپایی قیمت سیگار چندبرابر ایرانه متاسفانه تو ایران خیلی ارزونه و باعث سوق و مصرف بیشتر اون میشه
0
علی کریمی
علی کریمی سه شنبه، 16 آذر 1395
کاش تولید این ماده سمی هرچه زودتر متوقف شه
0
احسان قاضی عسکر
احسان قاضی عسکر شنبه، 22 آبان 1395
ممنون ، مطلب ساده و روشن بیان شده بود
0
Photoclip Channel
سجاد علیزاده چهارشنبه، 19 آبان 1395
مساله اینه که هرچقدر اینا رو به سیگاریا بگی گوششون بدهکار نیست. حوصله شنیدن نصیحتو هم ندارن.
0
سهیل  کریمی
سهیل کریمی سه شنبه، 18 آبان 1395
یک گروه برای تخمین و اندازه گیری هرچه دقیق تر مضرات سیگار تشکیل میشه و هزینه میکنه و یه گروه برای تولید و فروش سیگار....
0
Mohammad photo
Mohammad سه شنبه، 18 آبان 1395
من سيگارى هستم، ولى با خوندن اين مطلب نگران نشدم!! اين خيلى بده؟؟ :|
0
سهیل  کریمی
سهیل کریمی سه شنبه، 18 آبان 1395
(پاسخ) احتمالا نگران شدی، نشون نمیدی...
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی سه شنبه، 18 آبان 1395
چه جالب...فکر نمی کردم اینقد خطرناک باشه...
0
Yaser rashidi photo
Yaser rashidi سه شنبه، 18 آبان 1395
سلام و خسته نباشید خدمت جناب شکیب و همه زحمتکشان این وب سایت. تشکر میکنم از بابت اشتراک و گذاشتن تمامی مطالب و نظریات این سایت آموزنده و علمی......