مصرف شکلات بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

مصرف شکلات بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

میلاد

شکیب

1396/03/07

3001

بار بازدید شده
chocolate-is-good-for-the-heart نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف شیرینی‌جات برای قلب مفید است و این نتیجه خبر بسیار خوبی برای شکلات‌دوستان در سراسر دنیاست.
3001
مصرف شکلات بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد
Vidoal
4.18
مصرف شکلات بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد
نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف شیرینی‌جات برای قلب مفید است و این نتیجه خبر بسیار خوبی برای شکلات‌دوستان در سراسر دنیاست.

نتایج مطالعه جدیدی که در نشریه British Medical Journal: Heart به چاپ رسیده نشان می‌دهد که مصرف متوسط شکلات تاثیر بسیار مثبتی روی کاهش خطر شرایط آریتمی قلب با نام فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial Fibrillation) می‌گذارد. فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که تحریک الکتریکی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی‌کند. فیبریلاسیون دهلیزی هنگامی رخ می‌دهد که در دهلیزها موج الکتریکی تحریک جهت مشخصی نداشته باشد یعنی سلول‌های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و درنتیجه منقبض می‌شوند. در نتیجه انقباض منظم دهلیز وجود ندارد پس دهلیزها نمی‌توانند خون را به صورت کامل به بطن‌ها پمپ کنند و نیز ضربان‌های بطن از دهلیز پیروی نکرده و بطن بدون نظم طبیعی و بدون پیروی و انتظار دهلیز منقبض می‌شود.

حدود ۸/۸ میلیون نفر از مردم اتحادیه اروپا از این وضعیت قلبی رنج می‌برند که ممکن است باعث افزایش خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی، زوال شناختی و زوال عقل شود. این پژوهش بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ روی ۵۵ هزار نفر بین سنین ۵۰ تا ۶۴ سال در کشور دانمارک انجام شده است. پژوهش‌گران با استفاده از پرسش‌نامه بسامد خوراک (food frequency questionnaire) اطلاعاتی نظیر مواد بیولوژیکی مصرفی، رژیم غذایی و سبک زندگی را از شرکت‌کنندگان گردآوری کردند. این پرسش‌نامه شامل ۱۹۲ مورد بود و شرکت‌کنندگان آن را به صورت روزانه و براساس مصرف مواد غذایی شامل شکلات پر می‌کردند.

وضعیت سلامتی شرکت‌کنندگان نیز با پیگیری پژوهش‌گران ثبت می‌شد و در نهایت ۳۳۴۶ مورد فیبریلاسیون دهلیزی در میان شرکت‌کنندگان گزارش شد؛ این موارد در یک دوره پیگیری ۱۳ سال و نیم به‌دست آمده بود. پژوهش‌گران با بررسی داده‌ها به این نتیجه رسیدند که شرکت‌کنندگانی که ۲ تا ۶ وعده غذایی در هفته، یک وعده غذایی در هفته و یا ۳ وعده غذایی در ماه شکلات مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که کم‌تر از یک قطعه شکلات در ماه مصرف می‌کردند کم‌تر در معرض خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بودند. همچنین گرچه شرکت‌کنندگانی که میزان زیادی شکلات مصرف کرده بودند، کالری زیادی را وارد بدن خود کرده بودند، اما طبق گزارش، دستاوردهای تحصیلی بیش‌تری نسبت به دیگران داشتند. البته پژوهش‌گران بیان می‌کنند که احتمالا عوامل دیگری نیز در این نتایج دخیل هستند که برای بررسی آن‌ها نیاز به پژوهش‌های بعدی است.