چرا به محض این‌که وارد تخت‌خواب می‌شویم خواب‌مان می‌پرد

چرا به محض این‌که وارد تخت‌خواب می‌شویم خواب‌مان می‌پرد

میلاد

شکیب

1395/12/24

6989

بار بازدید شده
Why-do-you-stop-feeling-tired-the-second-you-get-bed این اتفاق برای همه ما روی داده است. شما تمام روز را کار کرده‌اید، دائما خمیازه کشیده‌اید و آن‌قدر قهوه خورده‌اید تا بتوانید طول روز را بیدار بمانید، اما به محض این‌که به خانه و بعد به رخت‌خواب یا تخت‌خواب می‌روید خواب‌تان می‌پرد. دلیل این امر چیست؟
6989
چرا به محض این‌که وارد تخت‌خواب می‌شویم خواب‌مان می‌پرد
Vidoal
4.54
چرا به محض این‌که وارد تخت‌خواب می‌شویم خواب‌مان می‌پرد
این اتفاق برای همه ما روی داده است. شما تمام روز را کار کرده‌اید، دائما خمیازه کشیده‌اید و آن‌قدر قهوه خورده‌اید تا بتوانید طول روز را بیدار بمانید و در طول این ماجرا تنها چیزی که برای‌تان مهم بوده تمام شدن روز و استراحت کردن بوده است. اما به محض این‌که به خانه و بعد به رخت‌خواب یا تخت‌خواب می‌روید خواب‌تان می‌پرد و در عین خستگی دیگر نمی‌توانید بخوابید.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این‌که خسته‌ایم اما خواب‌مان نمی‌برد اختلالی است که به آن انگیختگی شرطی یا آموزش‌دیده می‌گویند و به‌عنوان یکی از رایج‌ترین اختلال‌های مربوط به خواب شناخته می‌شود. اما چرا این مسئله روی می‌دهد؟ طبق گفته‌های فیلیپ گهرمن، متخصص پزشکی خواب و استاد روان‌پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا، این اختلال روی می‌دهد چون چیزی در محیط خواب ما به مغزمان این پیغام را می‌دهد که رفتن به تخت‌خواب باید شما را بیدا و هوشیار کند تا این‌که باعث خواب شما شود. گهرمن می‌گوید: «اگر فردی انسان خوش‌خوابی باشد و مشکلی در خوابیدن نداشته باشد، هر وقت به تخت‌خواب می‌رود به سادگی خوابش می‌برد. در واقع او وقتی وارد تخت‌خواب می‌شود مغز پیغام خوابیدن را ارسال می‌کند. اما اگر شما شب‌ها دائما از این پهلو به آن پهلو می‌شوید و نمی‌توانید بخوابید، در واقع این محیط خواب شما به‌ویژه تخت‌خواب است که باعث می‌شود مغز پیغام نخوابیدن را صادر کند».
 

به دلیل حضور گسترده گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها در زندگی ما، در تخت‌خواب پهلو به پهلو شدن و سخت به خواب رفتن تبدیل به امری عادی در زندگی انسان مدرن شده است گرچه عوامل دیگری مانند فکر کار یا نگرانی نیز می‌تواند خواب شما را مختل کند. بدیهی‌ترین راه برای حل این مسئله عدم نگاه کردن به صفحه نمایش یا نورهای روشن پیش از رفتن به تخت‌خواب است. در این حالت نور، به‌ویژه نور آبی‌ای که از صفحه نمایش ابزارهای دیجیتال ساطع می‌شود، میزان تولید ملاتونین را در بدن کاهش می‌دهد. ملاتونین در واقع ماده‌ای است که به بدن شما برای خوابیدن کمک می‌کند و کاهش سطح آن در بدن خواب شما را دچار اختلال می‌کند.

همین‌طور متخصصان وب‌سایت Psychology Today توصیه می‌کنند برای بهتر به خواب رفتن روزانه زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید، از مصرف کافئین، الکل و تنباکو خودداری کنید و تلاش نکنید به زور بخوابید. در عوض اگر در خوابیدن مشکل دارید، از تخت‌خواب جدا شوید و کاری انجام دهید تا بدن‌تان آرامش پیدا کند و به محض این‌که احساس خواب‌آلودگی کردید به خواب روید. اگر تمام راه حل‌های بالا جواب نداد و همچنان مشکل شما پابرجا بود باید از درمان‌های رفتارشناختی یا CBT-I استفاده کنید که در فرایند آن طی ملاقات‌های مختلف با درمان‌گرها، مشکلات خواب شما شناسایی شده و عادات بد شما مشخص می‌شود.
  • ورود به آزمون
سوالات و نظرات کاربران
0
فاتح زارع فر
فاتح زارع فر سه شنبه، 05 اردیبهشت 1396
در کنار تمامی این ها یکی از مشکلات بزرگ دغدغه فکریه که خیلی وقت ها هر چقدر هم سعی کنی بهش فکر نکنی نمیشه
0
نسیم زندی
نسیم زندی پنج شنبه، 31 فروردین 1396
تغذیه و نوع فعالیت فیزیکی قبل از خواب هم خیلی موثره در به خواب رفتن
1
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
درسته که موبایل ها نظم خواب طبیعی رو برهم می زنند اما اگر نباشن با این زندگی پر دغدغه و ماشینی همه افسردگی می گیرن
1
سارا قیصری
سارا قیصری پنج شنبه، 17 فروردین 1396
من به شخصه همیشه این مشکل و دارم و اونم مطمئنا بخاطر موبایله ولی نمیتونم کنار بزارم متاسفانه
1
یاسمن نوری
یاسمن نوری شنبه، 12 فروردین 1396
موافقم. قدیما که موبایل نبود مردم کمتر مشکل بی خوابی یا بدخوابی داشتن.
-1
نیلوفر خالقی
نیلوفر خالقی جمعه، 04 فروردین 1396
مشکل همیشگی!!
0
محدثه صدقی
محدثه صدقی شنبه، 28 اسفند 1395
این اصل اون چیزی هست که اعصاب من را گاهی به هم میریزه و هیچ کارش نمیتونم بکنم.
0
Non photo
Non جمعه، 27 اسفند 1395
چون نیاز هامون تو موبایل نهفته است !!
-1
محمدحسین photo
محمدحسین پنج شنبه، 26 اسفند 1395
مرسی از موضوع جالبتون خط 4 ام رو درست کنید خوب مان --> خوابمان
-1
امید اصیل دانا
امید اصیل دانا چهارشنبه، 25 اسفند 1395
با سلام.یکی از بزرگترین مشکلات خودم همین بود که راه حلش هم این بود که جای خواب مناسب٬رختخواب مناسب انتخاب کنم وسراغ کار کردن با گوشی وقت خواب نرم.من هم رعایت کردم وشرایط بهتر وبهتر شد اما هنوز با این مشکل تا حدودی دست و پنجه نرم میکردم تا اینکه به پیشنهاد یکی از پزشکان درزمینه بیهوشی این مشکل کاملا حل شد پیشنهاد این بود که بعد از رعایت شرایط بالا حدودا یک دقیقه پشت سرهم پلک بزنم تا پلکم احساس خستگی کنه .بعد از این کار خواب کامل به وجود میومد.دوهفته این کارو کردم والان دیگه مشکلی تو خوابیدن ندارم
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی چهارشنبه، 25 اسفند 1395
این موضوع به یه معضل واقعی توی جامعه تبدیل شده؛ و بیشتر مردم از بیماری بی خوابی یا اینسومنیا رنج میبرن.
0
علی خوش نیت
علی خوش نیت چهارشنبه، 25 اسفند 1395
واقعا بد دردیه خودمن یک ماهی دچارش شده بودم ولی الان دیگه مشکلی ندارم. ممنون
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور چهارشنبه، 25 اسفند 1395
متاسفانه ایجاد عادتهای بد تو زندگی امروزی مثل استفاده بد ونابجا از تکنولوژی ،تغذیه وخیلی چیزای دیگه فقط به ضرر انسان تموم میشه. کلا نیم ساعت قبل از خواب نباید به گوشی ،تلویزیون ،کامپیوترو...نگاه کرد.
0
مرضیه نجفی
مرضیه نجفی سه شنبه، 24 اسفند 1395
واقعا بد مشکلی هست خوش به حال کسانی که سر نگذاشته به بالشت به خواب میرن
1
شهاب الدین حاج بابایی
شهاب الدین حاج بابایی سه شنبه، 24 اسفند 1395
درسته در زمانی که بعضی از شب ها قلیان استفاده میکنم نمیتونم بخوابم و حالت سردرد و استراس دارم
1
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
مرسی از مطلب مفید .عالی بود