۷ ویژگی برجسته افراد قهرمان

۷ ویژگی برجسته افراد قهرمان

میلاد

شکیب

1395/06/01

16595

بار بازدید شده
characteristics-of-heroism همه ما در زندگی خود قهرمانان زیادی را می‌شناسیم. افرادی که با داشتن ویژگی‌های خاص، رفتاری از خود بروز داده‌اند که ما به آن‌ها صفت قهرمان را اطلاق کرده‌ایم. در این مطلب ۷ ویژگی بارز افراد قهرمان را به شما معرفی می‌کنیم.
16595
۷ ویژگی برجسته افراد قهرمان
Vidoal
4.53
۷ ویژگی برجسته افراد قهرمان
همه ما در زندگی خود قهرمانان زیادی را می‌شناسیم. افرادی که با داشتن ویژگی‌های خاص، رفتاری از خود بروز داده‌اند که ما به آن‌ها صفت قهرمان را اطلاق کرده‌ایم. در این مطلب ۷ ویژگی بارز افراد قهرمان را به شما معرفی می‌کنیم.

چه ویژگی‌ها یا کیفیت‌هایی یک نفر را تبدیل به قهرمان می‌کند؟ آیا قهرمان بودن ژن مخصوص به خودش را دارد؟ در این‌جا خیلی مهم است که اول ببینیم منظورمان از قهرمان بودن چیست. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که یک‌بار در موقعیتی خاص (مانند وارد شدن به ساختمانی که دچار حریق شده یا خارج کردن فردی که در مسیر حرکت قطار قرار دارد) رفتاری شجاعانه از خود بروز بدهند، لزوما با افراد غیرقهرمان تفاوتی ندارند.

در عوض، افرادی که اعمال قهرمانانه را برای تمام عمر انجام می‌دهند (مانند پرستاران حرفه‌ای که دائما به دیگران کمک می‌کنند)، دارای تعداد زیادی ویژگی‌های شخصیتی مهم مانند شفقت، غم‌خواری، دانش و زندگی براساس چارچوب‌های اخلاقی مشخص هستند. در واقع، پژوهش‌گران معتقدند قهرمانان دارای یک سری ویژگی‌های اخلاقی متمایزند و آدم‌های معمولی می‌توانند این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهند. در ادامه ۷ ویژگی برجسته و بارز افراد قهرمان را به شما معرفی می‌کنیم.
 
۱- افرادی که تبدیل به قهرمان می‌شوند، به سلامتی و خوشی دیگران اهمیت می‌دهند.
طبق مطالعات پژوهش‌گران، فهمیدن و غم‌خواری دیگران دو ویژگی افرادی است که رفتارهای قهرمانانه دارند. افرادی که در مواقع خطر و سختی به کمک دیگران می‌آیند، به سلامتی و خوشی آن‌ها اهمیت می‌دهند. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که تمایلات قهرمانانه دارند، بیش‌ از افراد معمولی غم دیگران را می‌خورند. افرادی که اعمال قهرمانانه انجام می‌دهند، نگران دیگران هستند و به افراد پیرامون خود اهمیت می‌دهند و هنگام نیاز به کمک آن‌ها می‌روند.
 
۲- قهرمانان خوب بلدند از دریچه نگاه دیگران به دنیا نگاه کنند.
محققان معتقدند قهرمانان فقط غم‌خوار و نگران دیگران نیستند، بلکه آن‌ها این توانایی را دارند تا دنیا را از دریچه نگاه دیگران تماشا کنند. این افراد به‌خوبی این مصرع شعر مولانا یعنی «در دیده من اندرآ وز چشم من بنگر مرا» را در زندگی خود عملی می‌کنند. آن‌ها وقتی کسی را در مواجهه با موقعیتی می‌بینند که در آن موقعیت خاص نیاز به کمک دارد، به‌سرعت خود را جای آن فرد در آن موقعیت می‌گذارند و کارهای مورد نظر برای کمک به فرد را انجام می‌دهند.
 
 
۳- قهرمانان افرادی شایسته‌اند و به توانایی‌های خود اطمینان دارند.
افرادی که به کمک دیگران می‌روند باید هم توانایی داشته باشند و هم اعتماد به نفس. پژوهش‌گران معتقدند کسانی که اعمال قهرمانانه انجام می‌دهند به خود و توانمندی‌های‌شان اطمینان دارند. این افراد دارای یک باور درونی‌اند که در مواقع بحران می‌توانند چالش را مدیریت کنند و به موفقیت دست یابند. این توانمندی از مهارت‌ها و قابلیت‌های بالای آن‌ها در مدیریت استرس نشئت می‌گیرد.
 
۴- قهرمانان یک قطب‌نمای اخلاقی قدرتمند دارند.
طبق مطالعات پژوهش‌گران، قهرمانان دارای دو کیفیت حیاتی‌اند که آن‌ها را از افراد غیرقهرمان متمایز می‌کند: آن‌ها طبق ارزش‌های‌شان در زندگی رفتار می‌کنند و برای حفظ این ارزش‌ها خطرهای زیادی را متحمل می‌شوند. ارزش‌ها و باورهای شخصی افراد قهرمان به آن‌ها این شجاعت را می‌دهد تا در زندگی ریسک‌های زیادی کنند و برای حفاظت از اصول خود خطرهای زیادی را بپذیرند.
 
۵- افراد قهرمان قابلیت‌های مناسب دارند و آموزش‌های درستی دیده‌اند.
روشن است که آموزش درست دیدن و داشتن توانایی‌های جسمانی در مواقع بحران، بسیار اثربخش است و این همان ویژگی‌‌ای است که قهرمانان را از افراد غیرقهرمان متمایز می‌کند. در مواقع سختی و بحران‌ها، افرادی که از قابلیت‌های جسمانی و دانش کمی برخوردارند، نمی‌توانند اثربخش باشند و یا راه‌های مناسب و موثری برای حل موضوع پیدا کنند. افراد قهرمان در مواقع سختی وارد عمل شده و با دانش و توانایی جسمانی خود به‌خوبی از حل مسئله برمی‌آیند.
 
 
۶- افراد قهرمان حتی در مواجهه با موقعیت‌های ترسناک به راه خود ادامه می‌دهند.
کسی که در آتش‌سوزی برای نجات جان فردی دیگر وارد ساختمان می‌شود، نه تنها دارای شجاعتی مثال‌زدنی و فوق‌العاده است، بلکه این قابلیت را دارد تا بر ترس خود غلبه کند. محققان معتقدند افرادی که دارای ویژگی‌های قهرمانانه‌اند، ذاتا انسان‌های مثبت‌اندیشی‌اند که به آن‌ها این قابلیت را می‌دهد تا در موقعیت‌های خطرناک وارد عمل شده و با نگاه خوش‌بینانه خود بر مشکلات غلبه کنند. در بسیاری از موارد، این افراد تحمل و ظرفیت بیش‌تری برای خطر کردن دارند. افراد مهربان که به دیگران می‌اندیشند، ممکن است در مواقع خطر پا پس بکشند، اما کسانی که به‌سرعت و بدون ترس وارد عمل می‌شوند، قادرند در جنبه‌های مختلف زندگی خود، خطرات بیش‌تری را بپذیرند.  
 
۷- قهرمانان حتی پس از شکست‌های متعدد، باز هم برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند.
دوام و ایستادگی در برابر مشکلات یکی دیگر از ویژگی‌های افراد قهرمان است. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که دارای ویژگی‌های قهرمانانه‌اند، قادرند در موقعیت‌های ناامیدکننده نیمه پر لیوان را ببینند. این افراد وقتی با یک بیماری جان‌کاه روبه‌رو می‌شوند، بیش‌تر به جنبه مثبت ماجرا نگاه می‌کنند؛ جنبه‌هایی مثل درک تازه‌ای از زندگی یا نزدیکی بیش‌تر به کسی که دوستش دارند.
 
منبع: verywell
سوالات و نظرات کاربران
0
Tofiq Mansori
Tofiq Mansori سه شنبه، 28 فروردین 1397
عالی
0
محمد شهبازی
محمد شهبازی پنج شنبه، 13 مهر 1396
قهرمانان مثبت اندیش و نمونه هستند
0
احسان صادقی
احسان صادقی جمعه، 13 اسفند 1395
ویژگی 1 و 2 انسان دوستانه بود
1
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
یه ویژگی دیگه که هر آدم چه قهرامان و چه یه فرد عادی باید داشته باشد، توکل به خدا است. به نظرم این مورد هم باشد اضافه کنید
1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 14 دی 1395
به نظرم این مشخصات بیشتر شایسته و برازنده واژه پهلوان است نه قهرمان. در دل واژه قهرمان، یک خودخواهی پنهان نهفته است و در دل واژه پهلوان، غم خواری و دیگر خواهی مستتر شده
1
مسعود photo
مسعود سه شنبه، 06 مهر 1395
خسته نباشید و تشکر ویژه به خاطر رسانه خوب و پر محتوای ویدوال
1
حسینی photo
حسینی جمعه، 26 شهریور 1395
عالی بود
1
نازنین عزیزی
نازنین عزیزی دوشنبه، 06 دی 1395
قهرمانان نمی میرند
1
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
اصطلاح قهرمان برای کسی که یک جایی مقام اورده باشه اطلاق میشه و اصطلاح پهلوان همونایی هست که شما اینجا اوردید.به نظرم پهلوان بهتره.چون دارای خصوصیات های مروت و اخلاقی هم هست