خواب ناکافی باعث چاقی می‌شود

خواب ناکافی باعث چاقی می‌شود

میلاد

شکیب

1396/05/08

5024

بار بازدید شده
-Sleeping-badly-could-increase-weight- طبق یافته‌های پژوهشی جدید خواب ناکافی باعث افزایش وزن می‌شود. پژوهش‌گران با بررسی گروهی از افراد، به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که ۶ ساعت در شب می‌خوابند نسبت به افرادی که ۹ ساعت می‌خوابند دور کمر بزرگ‌تری دارند.
5024
خواب ناکافی باعث چاقی می‌شود
Vidoal
4.48
خواب ناکافی باعث چاقی می‌شود
طبق یافته‌های پژوهشی جدید خواب ناکافی باعث افزایش وزن می‌شود. پژوهش‌گران با بررسی گروهی از افراد، به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که ۶ ساعت در شب می‌خوابند نسبت به افرادی که ۹ ساعت می‌خوابند دور کمر بزرگ‌تری دارند.

همچنین نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که خواب ناکافی باعث افزایش بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت می‌شود. در این مطالعه که توسط مححقان دانشگاه لیدز در بریتانیا انجام شده، ۱۶۱۵ فرد بزرگ‌سال میزان خواب و میزان غذای مصرفی خود را گزارش کردند. در این پژوهش همچنین شاخص‌های دیگر متابولیسمی نظیر فشار خون، کلسترول خون، قند خون، عمل‌کرد تیروئید و همچنین دور کمر و وزن اندازه‌گیری و ثبت شد.

طبق یافته‌های این پژوهش، دور کمر افرادی که در شب ۶ ساعت یا کم‌تر می‌خوابند ۳ سانتی‌متر بیش‌تر از افرادی است که ۹ ساعت در شب می‌خوابند. همچنین خواب کم و ناکافی با کاهش سطح کلسترول مثبت خون ارتباط داشت. کلسترول مثبت خون به از بین رفتن چربی از بدن و محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

دکتر گرگ پاتر (Greg Potter)، پژوهش‌گر حوزه متابولیسم در دانشگاه لیدز، می‌گوید: «تعداد افراد دارای اضافه وزن و چاقی در جهان نسبت به سال ۱۹۸۰ دوبرابر شده است. چاقی باعث افزایش بیماری‌های بسیاری از جمله دیابت نوع ۲ می‌شود. درک این‌که چرا افراد وزن اضافه می‌کنند، کمک زیادی به بهبود سلامت عمومی می‌کند».

همچنین دانشمندان دریافتند ارتباطی بین خواب کم و رژیم غذایی ناسالم وجود ندارد و این موضوع محققان را شگفت‌زده کرد. نتایج مطالعات دیگر نشان می‌دهد که خواب ناکافی باعث رژیم غذایی کم‌تر سالم می‌شود. اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد خواب ناکافی به‌خودی‌خود باعث افزایش وزن می‌شود.

دکتر لورا هاردی، از افراد حاضر در این پژوهش، می‌گوید: «از آن‌جایی شرکت‌کنندگانی که خواب کم‌تری نسبت به دیگران داشتند به همان نسبت چاق‌تر بودند، مطالعات ما نشان از اهمیت خواب کافی دارد. میزان کافی خواب در افراد مختلف متغیر است، اما اجماع عمومی بر این است که برای بزرگ‌سالان ۷ تا ۹ ساعت مناسب‌ترین میزان است».

نتایج این پژوهش، مهر تاییدی بر یافته‌های پژوهش‌های دیگر مبنی بر اهمیت زیاد خواب خوب و کافی شب بر سلامت بدن است.
سوالات و نظرات کاربران
0
علی photo
علی چهارشنبه، 05 تیر 1398
سلام - این مطلب خیلی برام جالب توجه شد من آدمی هستم که واقعا خواب بسیار کمی دارم حدودا سه الی چهار ساعت در شبانه روز می خوابم خخخ ولی خیلی لاغر و استخونی ام هیچ اثری از افزایش وزن و چاقی در من وجود نداره بعد چطور ممکنه که کم خوابی باعث چاقی بشه ؟ :(