ازدواج در چه سنی مناسب است؟

ازدواج در چه سنی مناسب است؟

میلاد

شکیب

1395/08/25

53846

بار بازدید شده
What-is-the-right-age-get-married آیا تا به حال فکر کرده‌اید چه سنی برای ازدواج مناسب است؟ سنین پایین یا سنین بالا؟ در این مطلب می‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم.
53846
ازدواج در چه سنی مناسب است؟
Vidoal
4.64
ازدواج در چه سنی مناسب است؟
امر ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی هر شخصی محسوب می‌شود. تقریبا نیمی از زندگی هر فردی در کنار همسرش سپری می‌شود، پس علاوه بر انتخاب مناسب همسر، تصمیم‌گیری در مورد زمان مناسب ازدواج نیز امری بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. این که ازدواج در چه سنی مناسب است ممکن است صدها پاسخ داشته باشد و قطعا نمی‌توان برای چنین پدیده‌ای که عوامل بسیاری در آن دخیل‌اند، فرمول مشخص و معینی ارائه کرد.

برای تعیین سن ازدواج شاخص‌های زیادی را باید در نظر گرفت که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: اعتقادات مذهبی، نوع زیست‌بوم افراد، طبقه و گروه اجتماعی. گروهی معتقدند برای تعیین سن مناسب ازدواج باید فاکتورهای آمادگی فیزیولوژیكی، روانی، فرهنگی و اقتصادی را نیز در نظر گرفت. فرهنگ جوامع مختلف در تعیین سن ازدواج بسیار مهم است در حالی که یک دختر روستایی باید قبل از ۲۰ سالگی ازدواج کند، ممکن است یک دختر شهری در سن ۳۰ سالگی هم هنوز به فکر ازدواج نباشد.
 

مسلم است که ازدواج در سن نامناسب تبعات مخرب فردی و اجتماعی زیان‌باری خواهد داشت. شاید همه ما در ابتدا به فکر ازدواج‌های دیرهنگام بیافتیم اما ازدواج‌های زودهنگام هم اثرات منفی خود را دارند. با طرح دو مثال می‌توان به عمق این مسئله پی برد؛ فرض کنید پسری در سنین پایین مثلا ۱۷ یا ۱۸ سالگی ازدواج کند. گرچه شاید از نظر بزرگ‌ترها زودتر آب دیده می‌شود و در سر و شکل دادن به زندگی‌اش موفق‌تر خواهد بود اما همین فرد ممکن است با قرار گرفتن در جمع هم‌سالانش که هنوز ازدواج نکرده‌اند، دچار افسردگی و ناامیدی شود و تصور کند در بند خانواده اسیر شده و امکان تفریحات مجردی که دوستانش از آن‌ها لذت می‌برند برای او مهیا نیست.

از طرفی دختری را در نظر بگیرید که در سن بالا مثلا ۴۰ سالگی ازدواج می‌کند. در چنین شرایطی با توجه به شرایط سنی‌ای که دارد خیلی زود به فکر بچه‌دار شدن خواهد افتاد و هنوز لذتی از زندگی دونفره نبرده نفر سومی به جمع آن‌ها افزوده می‌شود. در چنین اوضاعی او حتی فرصت نکرده تا با همسرش برای آینده برنامه‌ریزی کند. این دو نمونه، تنها مثال هستند و قطعا استثنائاتی نیز در این بین وجود دارد؛ مثلا ممکن است این خانم اصلا قصد بچه‌دار شدن نداشته باشد یا پسر جوان ۱۷ یا ۱۸ساله مثال ما شاید به دلیل این که زودتر از بقیه توانسته تشکیل خانواده دهد احساس غرور می‌کند اما در این جا هدف کلیت مسئله است.
 

طبق آمار و مطالعات انجام شده فاصله بین ۲۰ تا ۳۰سالگی (به ویژه ۲۲ تا ۲۵ سالگی) زمان مناسبی برای همسر اختیار کردن است. جامعه‌شناسان و روان‌شناسان معتقدند که بهتر است تفاوت سنی بین ۶ تا ۷ سال بین زوج‌ها باشد، یعنی مرد ۶ تا ۷ سال از زن بزرگ‌تر باشد. علت این امر نیز بلوغ زودتر جسمی، ذهنی و روانی زنان نسبت به مردان عنوان می‌شود. همان‌طور که گفته شد سن ازدواج به عواملی همچون‌ عوامل فیزیولوژی و اجتماعی از جمله رشد جسمی، جنسی، عقلی، روانی، موقعیت مناسب کار، هدف‌گذاری تحصیلی و مسائل حاکم بر اجتماع بستگی دارد. افراد می‌توانند برای انتخاب زمان مناسب ازدواج با مشاوران و والدین خود مشورت کنند. این سن می‌تواند طیف بسیار متغیری داشته باشد چراکه تفاوت‌های فردی و اجتماعی اشخاص با یکدیگر بسیار متفاوت است.

طبق یک تحقیق انجام‌شده در آمریکا ازدواج زیر سن ۳۰ سالگی سبب می‌شود فرد از زندگی مشترک خود رضایت بیش‌تری داشته باشد و در زندگی مشترک شادتر باشد. در این تحقیق عنوان شده که ازدواج تا سن ۳۰سالگی به دلیل شرایط مناسب جسمانی می‌تواند لذت‌بخش‌تر و امیدوارکننده‌تر باشد. افراد در این سن نشاط و شادابی دارند که این سرخوشی می‌تواند به زندگی مشترک‌شان نیز وارد شود.

بی‌شک مناسب‌ترین سن برای ازدواج را خود شخص می‌تواند تشخیص دهد. لازمه این کار داشتن صداقت است. با خود روراست باشید. یک چک لیست از توقعات خود از زندگی مشترک تهیه کنید؛ چه خواسته‌هايی از همسر آینده خود دارید؟ حالا همین خواسته‌ها را در نظر بگیرید و صادقانه ارزیابی کنید که شما می‌توانید برای همسر خود به چند درصد از این خواسته‌ها پاسخ دهید. آیا وضعیت تحصیلی و شغلی شما در شرایطی هست که بتوانید وظایف همسری را نیز به آن بیافزایید و از پس همه این مسئولیت‌ها برآیید؟ نظر شما چیست؟ به نظر شما چه سنی برای ازدواج مناسب است؟ عقاید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید؟ از تجربیات خود و اطرافیان‌تان برای ما بنویسید؟
 
منابع:​ huffingtonpost/ wikihow/ quora/ relevantmagazine

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
این ۴ ویژگی نشان می‌دهد که نیمه گمشده‌تان را پیدا کرده‌اید (لینک)
اگر رابطه‌تان عادی و کسل‌کننده شده، این مطلب را بخوانید (لینک)
انسان‌ها به این ۷ دلیل از عاشق شدن می‌ترسند (لینک)
کدام موفق‌تر است: خانواده‌ سنتی یا خانواده مدرن؟ (لینک)
آیا هر انسانی نیمه گمشده‌ای دارد؟ (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
آرش  photo
آرش شنبه، 19 فروردین 1402
به نظر من سن مناسب برای ازدواج 18تا 25 خیلی خوبه
0
امیر هاشمی  photo
امیر هاشمی پنج شنبه، 18 اسفند 1401
بنظر من تفاوت سنی یه پسر با دختر ۲ الی ۳ یال باشه خیلی خوبه و برای دختر خانوما ازدواج ۱۹ الی ۲۰ خیلی سند خوبیه پسراهم ۲۱ الی ۲۲ خودشونو واس ازدواج حاضر کنند
0
سجاد  photo
سجاد سه شنبه، 14 تیر 1401
سلام به نظر من دخترا از سن 19،18 سالگی باید تو فکر ازدواج باشن پسرا هم از سن 20 سالگی تا 25
0
عسل photo
عسل جمعه، 06 خرداد 1401
به نظر من مهم نیست تو چه سنی ازدواج میکنی مهم اینه که زنی که چه کوچکتر از مرد باشه چه بزرگ‌تر انقدر مرد باشه که خوشبخت کنه .نه اینکه با مسایل پیش پا افتاده و بزرگ‌تری و گوچکتری و بچه همه چی خراب کنه مرد باید مرد باشه
0
یاسر  photo
یاسر پنج شنبه، 18 فروردین 1401
۳۲ سالگی برای مرد ها زیاد نیست؟! چون بعد از ۳۲ سال آدم توقع اش بالا می ره و انگیزشو از دست میده
0
ققنوس  photo
ققنوس پنج شنبه، 28 بهمن 1400
من عاشق شدم ۱۵ سالمه واون شخص دختر خاله ام است نمیدونم اون عاشقم است یا نه راهنمایی کنید
3
محمد photo
محمد سه شنبه، 16 مرداد 1397
من محمدم ۱۷سالمه الان ازدواج کردم خیلی بهتره ادم از گناه دور میمونه سریع ازدواج کنید کیف کنید
2
Ahmad Baghaei
Ahmad Baghaei سه شنبه، 22 مرداد 1398
(پاسخ) خوشبحالت محمد منم ۱۷ سالمه خیلی دوست دارم ازدواج کنم ولی پول ندارم بعدشم بابام میگه زوده برات منم میترسم به نیاز فکری جسمی که دارم باعث بشه به گناه کشیده بشم ولی متاسفانه پول ندارم الآنم که پول ندار هیچ دختری حاضر نمیشه با من ازدواج بکنه 😔
0
میثم جلالی  photo
میثم جلالی یکشنبه، 01 مهر 1397
اگر شخص به میزان کافی درامد و خونه و وسیله نقلیه داشته باشه چرا که بتونه نیاز هاش دو برطرف کنه ولی کسی که نداره وقتی خودش چیزی رو که دلش میخواد رو نمیتونه تهیه کنه یکی دیگرم میاره تو زندگیش اونم بیچاره میکنه در کل بیش تر بستگی به پول و شرایط داره نه به سن البته نظره من ۳۰ سالگی هست تا اون زمان باز ادم یه تکونی میتونه بخوره و در ضمن تا انسان دارای اندامی به نا مغز و قدرت فهم درک و شعور هست اگه بخواد میتونه گناه بکنه نخواد هم نمیکنه این بستگی به خوده شخص و محیط زندگی شخص بستگی داره هر فردی تنهاست لزوما به این معنا نیست که میخواد دست به کاری کثیف بزنه تا روح انسان پاک باشه و خودش نخواد کاره گناهی انجام نمیده و نحواهد داد و ربطیم به ازدواج نداره این همه قاچاقچی هست تدوریست هست همشونم ۱۰ تا ۱۰ تا زن گرفتن
0
میثم  photo
میثم یکشنبه، 01 مهر 1397
به نظره من سن مناسب ۳۰ سالگی هست چه برای مرد چه زن
0
narges Tajali
narges Tajali سه شنبه، 15 فروردین 1396
من با 2 سال موافقم
2
آرش لقمانی
آرش لقمانی پنج شنبه، 03 فروردین 1396
ده مورد همسانی در ازدواج موفق: 1-همجواری(بومی بودن) 2-تناسب سنی 3-هماهنگی ظاهری 4-همسانی هوش 5 -مذهب و اعتقادات مشترك 6-سطوح نزديك تحصيلات 7-هم طبقه اجتماعی-اقتصادی 8-خلق و عواطف مكمل هم 9-هم افقی شخصيت و منش 10-توافق و جور بودن خانواده های طرفين. پیشنهاد میشود در انتخاب خود حداقل 7 مورد از 10 مورد بالا را مد نظر قرار دهید.
-1
سید مرتضی موسوی
سید مرتضی موسوی دوشنبه، 16 اسفند 1395
باسلام بنظر من اگر امر ازدواج در سن جوانی بین بیست تا سی سال اتفاق بیافته بسیار منطقی هست و انسان در انفوان جوانی از زندگی متأهلی لذت میبره و در سنی بسیار خوب صاحب فرزند میشه و حوصله بیشتری برای زندگی و خانوادش داره ، متأسفانه هر چه قدر سن بیشتر بشه ، مشغلهای کاری و فکری بیشتر بانسان فشار میاره و حوصله و وقت کمتری برای استفاده از یک زندگی خوب رو از انسان میگیره.. سپاس
2
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی شنبه، 07 اسفند 1395
ربطی به سن نداره باید فرد آمادگی مادی و معنوی رو داشته باشه و این مورد در افراد متفاوته
1
عاطفه میری
عاطفه میری یکشنبه، 26 دی 1395
توی هر سنی که طرف امادگی تشکیل یک زندگی رو داشته باشه باید ازدواج کنه و به تاخیر انداختنش باعث بروز مشکلات اخلاقی و جـ‌نـ‌سیتی میشه
0
محمد علی photo
محمد علی پنج شنبه، 23 دی 1395
بنظرم هر کس که احساس کنه می تونه ازدواج کنه و از پس مسولیت ها بر بیاد توی هرسنی ، می تونه ازدواج کنه(17تا ۲۰).مسلما دیر ازدواج کردن خیلی بده چون ممکنه انسان رو به سمت گناه بکشه یا کارایی کنه که حتی دست خودش نباشه مثل افسردگی یا اعتیاد به خودارضایی که امروزه خیلیا گرفتارشن. از نظر اسلام و قرآن زود ازدواج کردن بسیار خوب هستش حالا اگر میگن طلاق ها زیاد شده اون مونده به خد شخص خیلیا هستن که تو کمترین سن ازدواج کردن و الان خوشبختن.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني پنج شنبه، 23 دی 1395
این تحقیق که در فرهنگ غربی به دست آمده نشون میده بهترین سن ازدواج از 20 تا 30 سالگی و در بهترین حالت بین 22 تا 25 سالگی هست. کاری ندارم در مغرب زمین هم به این توصیه عمل میشه یا نه ولی جایی که حتی بعضی تحقیقات در بستر جوامع لائیک هم نشون می ده سن بالا چندان مناسب ازدواج نیست، برای ما جای سواله که چرا عده ای دنبال بالابردن سن ازدواج هستن
0
علی منصوری
علی منصوری سه شنبه، 21 دی 1395
فکر کنم همون تفاوت 6_7 سالگی کافیه
0
javad zandih
javad zandih سه شنبه، 21 دی 1395
ازدواج محدودیتی هایی داره کسی که ازدواج میکنه باید قید لذت های مجردی رو بزنه چون مسوئلیت داره
1
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 03 دی 1395
البته در اسلام گفته شده است که اکر کسی حس کند که اگر ازدواج نکند به گناه می افتد پس باید ازواج کند
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی دوشنبه، 20 دی 1395
(پاسخ) به نظرم این حدیث باید کامل بررسی شه و گفته شه وگرنه سر تا پا غلطه! انگار که ما بگیم تا حس کردی نیاز جنسی و عاطفی داری بدون در نظر گرفتن هیچ مورد دیگری ازدواج کن و واضح است که این کار از بیخ و بن اشتباه و حماقت محض است!
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی دوشنبه، 20 دی 1395
قطعا سن ازدواج در هر کشور و حتی هر شهری با شهر دیگر تفاوت زیادی داره و وابستگی غیر قابل اغماصی با شرایط اقتصادی و فرهنگی داره.اگر بخوایم واقع بینانه در این مورد صحبت کنیم بهترین سن ازدواج زمانی هست که فرد را پول در آوردن رو بلد باشه و بتونه تو هر شرایطی کسب درآمد کنه و زندگی رو از بحران نجات بده.دوم این که فرد باید یه مدت استقلال مالی داشته باشه و بدون کمک خانواده تونسته باشه زندگیش رو اداره کنه و از همه مهم تر فرد از نظر مغزی به بلوغ کامل فکری و عاطفی رسیده باشه.حالا این سن برای بعضی ها 20ساله و برای بعضی های دیگر 50سال!
0
سینا دوشیری
سینا دوشیری چهارشنبه، 15 دی 1395
شاید بشه گفت ازدواج یکی از بهترین اتفاقات زندگی باشه. اما من اعتقاد دارم که باید بالای 30 سال ازدواج کرد. زودتر اشتباست.
0
شاهین کارگر
شاهین کارگر شنبه، 11 دی 1395
ازدواج در جامعه ی کنونی بسیار سخت شده،شرایط بداقتصادی از نظر من یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی جوانان است.
1
نازنین عزیزی
نازنین عزیزی دوشنبه، 06 دی 1395
شرط اول بلوغ عقلی است
0
مصطفی .
مصطفی کهن شنبه، 27 آذر 1395
شرایط نباشه خیلیا واقعن از ازدواج گریزونن. شرایط مالی،شک و تردید، از مهمترین عاملاش هستن که به تاخیر میندازن ازدواج رو
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی شنبه، 20 آذر 1395
با سپاس...
0
Mohsen Mm
Mohsen Nemati شنبه، 29 آبان 1395
خوبه بیشتر در مورد انتخاب هم بگید
0
امیر photo
امیر جمعه، 28 آبان 1395
مطلب شما را مطالعه کردم. از شما ممنونم بابت گسترش علم در جامعه و مهم تر از ان زدودن خرافه .
0
محسن حسینی رنجبر
محسن حسینی رنجبر چهارشنبه، 26 آبان 1395
برای اینکه ببینید آماده ازدواج هستید یا نه، از خودتان بپرسید (یا از خواستگارتان، تا ببینید آمادگی ازدواج دارد و آمده خواستگاری؟): اول: اگر با همسرم به مشکل بربخورم، آیا مشاوره اولین گزینه من هست؟ (بلوغ عقلی و اجتماعی) دوم: اگر خواستم مشاوره بروم، آیا پولش را دارم؟ (آمادگی اقتصادی) اگر فکر می کنید (یا فکر می کند) که خودتان از پس همه مسایل تان بر می آیید (یا فکر می کند بر می آید) ازدواج نکنید. اگر حتی پول مشاوره رفتن را ندارید (یا ندارد)، هرگز ازدواج نکنید.
0
زنده یاد افشین ذریه
زنده یاد افشین ذریه چهارشنبه، 26 آبان 1395
(پاسخ) نوشته شما عالی بود. ممنون
0
محسن حسینی رنجبر
محسن حسینی رنجبر پنج شنبه، 27 آبان 1395
(پاسخ) لطف دارید
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی چهارشنبه، 26 آبان 1395
به نظر بنده مقاله خوبی بود...اگه بتونید مقالاتی اینچنینی رو در وب سایتتون بیشتر کنید قطعاً تاثیرات خیلی خوبی در ارتقاء اطلاعات مخاطباتون داره به ویژه وبسایت شما که اکثر مخاطباش قشر جوان جامعه هستن
0
میلاد پیری
میلاد پیری چهارشنبه، 26 آبان 1395
مطلب خوب بود اما ای کاش می گفتی زمان اصلی ازدواج وقتی هستش که فرد بلوغ عقلی و مخصوصا تا حدودی بلوغ اقتصادی داشته باشه. بعد مطمئن باش نمبره دنبال کسی که هم از لحاظ فرهنگی متناسب باهاشه و هم اعتقادی و اجتماعی میخوام بگم که عامل اصلی واقعا شرایط مالیه ، شرایط مالی تعیین میکنه ک تو دسته گل بخری و بری خواستگاری ، من نمیخوام واقعا نقش پول رو خیلیییییییییییییییییییییییی بزرگ کنم ولی خودتون میدونین که عامل اصلی واسه پسر شرایط مالیه ک باید خوب و نرمال باشه نمیگم بالا واقعا نرمال باشه. ببخشید اگه طولانی شد
-1
افشین یوسفوند
افشین یوسفوند چهارشنبه، 26 آبان 1395
به نظرم پسر 28 دختر 25 یا 26
0
منیرسادات موسوی
منیرسادات موسوی چهارشنبه، 26 آبان 1395
بله منم در مورد ازدواج ،موافق با شرایط اولیه برای هر خانواده و جوان هستم و سن مشخصی رو نمیتونم تعیین کنم. اما رنج آن همون که در مقاله ذکر شده بصورت میانگین خوبه حدود ۲۵ برای دختر و۳۰ برای پسر اما در هر حال بچه ها باید خودشون از این نظر پخته باشند وکاملا مستقل. اگه به این مرحله رسیده باشند اقدام به انتخاب نمایند.
0
هادی photo
هادی چهارشنبه، 26 آبان 1395
لطفا در مورد خیانت هم مطلب بنویسید. چون به تازگی فردی بهم خیانت کرد و با یکی دیگه ازدواج کرد و بعد از اون اتفاق من حس چرکینی به ازدواج و جنس مخالف پیدا کردم پیدا کردم.
0
بی نام photo
بی نام چهارشنبه، 26 آبان 1395
6-7 سال اختلاف سنی به نظرم زیاده چون اون وقت زوج از دو نسل متفاوتن و ارزش هاشون تا مقدار قابل توجهی به هم متفائته ... من مقاله دیگه ای رو دیده بودم که تفاوت 2 تا 5 سال رو مطرح کرده بود که به نظرم منتطقی تره... ولی کل همیشه استثا هست و به قول همین مقاله ایی که اینجا گزاشتید کل داستان بر میگرده به خود طرفین ماجرا...
1
سروش عباسی
سروش عباسی چهارشنبه، 26 آبان 1395
با آخرین پاراگراف کاملا موافقم اما برای آدمهای با رشد ذهنی مناسب( که اصلا ارتباطی به سن نداره البته به نظر بنده ) . این آدمها بهترین زمان رو برای شروع زندگی مشترک به خوبی تشخیص میدن.ممنون