تاثیر عجیب شیر مادر در رشد نوزادان زودرس

تاثیر عجیب شیر مادر در رشد نوزادان زودرس

میلاد

شکیب

1395/05/11

4748

بار بازدید شده
Preterm-infants-fed-breast-milk نوزادان زودرسی که در 28 روز اول زندگی خود شیر مادر بیشتری نسبت به دیگر نوزدان بخورند، حجم ماده خاکستری بافت عصبی بزرگ‌تر، هوش بیشتر، دستاوردهای تحصیلی بیشتر، حافظه بهتر و عملکرد حرکتی بهتری در سن 7 سالگی خواهند داشت.
4748
تاثیر عجیب شیر مادر در رشد نوزادان زودرس
Vidoal
4.91
تاثیر عجیب شیر مادر در رشد نوزادان زودرس
مطالعه‌ای که توسط بیمارستان Brigham and Women در بوستون آمریکا روی 180 نوزاد زودرس، از لحظه تولد تا 7 سالگی شده، انجام شده، نشان می‌دهد که نوزادان زودرسی که در 28 روز اول زندگی خود شیر مادر بیشتری نسبت به دیگر نوزادان بخورند، حجم ماده خاکستری بافت عصبی بزرگ‌تر، هوش بیشتر، دستاوردهای تحصیلی بیشتر، حافظه بهتر و عملکرد حرکتی بهتری در سن 7 سالگی خواهند داشت.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در آمریکا، نرخ شیر دادن توسط مادران در آمریکا افزایش یافته به طوری در سال 2011، 79 درصد نوزادان از شیر مادر تغذیه کرده‌اند. با این حال، در 6 ماه اول تولد، 49 درصد همچنان از شیر مادر تغذیه می‌کردند و در 12 ماه اول فقط 27 درصد که این اعداد پایین‌تر از میزان پیشنهاد‌شده و مناسب است.

برای بررسی تاثیر شیر مادر روی نوزادان زودرس، راون بلفورت و گروهش داده‌های مربوط به 180 نوزاد زودرس را که پیش از هفته 30اُم بارداری بین سال‌های 2001 تا 2003 در آمریکا به دنیا آمده بودند بررسی کردند. آن‌ها روی 28 روز اول تولد این نوزادان تمرکز کردند و این موضوع را بررسی کردند که در این دوران چند روز این نوزادان بیش از 50 درصد غذای اصلی خود را از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

سپس این مقادیر با میزانی که نوزادانی که به موقع به دنیا آمده‌اند به آن نیاز دارند مقایسه شد. این بررسی‌ها از لحظه تولد تا 7 سالگی انجام شد. سپس مغز این نوزادان در طول این دوران MRI شد تا محققان میزان افزایش حجم ماده خاکستری و سفید مغز نوزادان را در تمامی مناطق مهم مغز آن‌ها ارزیابی کنند. نتایج نشان داد نوزادانی که بیش از دیگران از شیر مادر خود تغذیه کرده‌اند، حجم ماده خاکستری بافت عصبی آن‌ها افزایش یافته، هوش بیشتری داشتند، در تحصیل موفق‌تر بودند، حافظه بهتری داشتند و عملکرد حرکتی آن‌ها بهتر و باکیفیت‌تر بوده است.

منبع: medicalnewstoday
سوالات و نظرات کاربران
0
الهام سادات خاندل
الهام سادات خاندل یکشنبه، 22 اسفند 1395
شیر مادر واقعا جایگزینی نداره. هم یک مکمل غذایی هست و هم مثل آنتی بیوتیک عمل میکنه. حتی اگه مادر سرما بخوره بچه ش که از شیرش میخوره مریض نمیشه
0
علیرضا علیزاده
علیرضا علیزاده پنج شنبه، 19 اسفند 1395
اصلا کسانی که شیره خشک کردن در بزرگسالی هم معلوم میشه چون پوکی استخوان و کلیه درد و.... میاد سراغشون.
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی شنبه، 07 اسفند 1395
تاثیر شیر مادر رو واقعا نمیشه نادیده گرفت؛ مطلبی که عنوان شد یکی از چندین فواید مهم تغذیه انحصاری با شیر مادر بود؛ و لارمه روزبه روز اموزش مزایای تغذیه با شیر به والدین و به خصوص مادران داده بشه...
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
اونایی که دوسال کامل شیر خوردن هوش بیشتر و دندان های سالم تر و استخوان های محکم تری دارند
0
امیر قربانی
امیر قربانی شنبه، 20 آذر 1395
خیلی خوب بود من هم تا ۲ سالگی شیر میخوردم ای کاش در همین مطلب به این اشاره میکردید که بجه باید تا قدر وقت شیر بخوره تا چه سنی
0
احسان photo
احسان چهارشنبه، 13 مرداد 1395
بازم مثل هميشه عالي بود ممنون☺️☺️