زنان بهتر رانندگی می‌کنند یا مردان؟

زنان بهتر رانندگی می‌کنند یا مردان؟

میلاد

شکیب

1395/10/26

9684

بار بازدید شده
women-and-men-which-one-is-better-driver ما در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم نگاهی بیاندازیم به پژوهش‌های علمی‌ای که در این زمینه صورت گرفته و مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم تا بتوانیم به پرسش «زنان راننده‌های بهتری‌اند یا مردان؟» پاسخ دهیم.
9684
زنان بهتر رانندگی می‌کنند یا مردان؟
Vidoal
4.95
زنان بهتر رانندگی می‌کنند یا مردان؟
بحثی قدیمی در میان مردان و زنان وجود دارد که کدام‌یک رانندگان بهتری‌اند؟ احتمالا شما هم در بحث‌های خانوادگی یا جدل‌های بین دوستان در این گفت‌وگو شرکت کرده‌اید و احتمالا مردان با قاطعیت بیش‌تری نسبت به زنان خود را رانندگان بهتری می‌دانستند. این بحث مربوط به ایران هم نیست و در سراسر جهان این جدال بین زنان و مردان وجود دارد. اما بهترین راه برای بررسی این موضوع نگاه به پژوهش‌های علمی در این زمینه است. ما در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم نگاهی بیاندازیم به پژوهش‌های علمی‌ای که در این زمینه صورت گرفته و مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم تا بتوانیم به پرسش «زنان راننده‌های بهتری‌اند یا مردان؟» پاسخ دهیم. البته بدیهی است که اکثر پژوهش‌ها در این زمینه در جوامع غربی صورت گرفته و عوامل متعددی نظیر مسائل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و غیره در آن دخیل است.

آمارها دروغ نمی‌گویند
مطالعه‌ای سال گذشته از سوی بیمه پریویلیج (Privilege Insurance) انجام شد و نتایج آن را وب‌سایت تلگراف منتشر کرد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که فقط ۲۸ درصد زنان معتقدند که از مردان رانندگان بهتری‌اند در حالی که ۱۳ درصد مردان فکر می‌کنند زنان از آن‌ها بهتر رانندگی می‌کنند.

در این مطالعه ۵۰ راننده از درون خودرو در حال رانندگی و ۲۰۰ راننده از بیرون در تقاطع هاید پارک ارزیابی شدند. به این راننده‌ها در ۱۴ جنبه گوناگون آزمون رانندگی امتیاز داده شد که زنان ۲۳/۶ و مردان ۱۹/۸ امتیاز از ۳۰ نمره ممکن را از آن خود کردند. در بخش حفظ فاصله مناسب با خودروی جلویی، ۴ درصد زنان و ۲۷ درصد مردان در فاصله بسیار نزدیک و غیرقانونی با خودروی جلویی خود رانندگی می‌کردند. نگاه این راننده‌ها به رانندگی خود کاملا با توانایی‌های واقعی‌شان متفاوت بود. برای مثال وقتی از آن‌ها درباره با سرعت مناسب راندن در شرایط مختلف پرسیده شد، ۸۴ درصد از مردان تایید کردند که این کار را انجام می‌دهند در حالی که نتایج حاکی از این بود که فقط ۶۴ درصد مردان با سرعت مناسب رانندگی می‌کنند.

تقریبا نیمی از مردان با سرعت زیاد در موقعیت‌های خطرناک رانندگی می‌کردند که این رقم در مورد ۲۵ درصد زنان اتفاق می‌افتد. همچنین بیش از نیمی از مردان چراغ زرد را رد می‌کردند که این عدد در مورد زنان ۱۴ درصد بود. فقط یک درصد زنان اما ۱۴ درصد مردان ترافیک را با رفتاری مخاطره‌آمیز قطع می‌کردند. ۲۴ درصد مردان بیان کردند که هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنند که این رقم در مورد زنان ۱۶ درصد بود. نیل بیسون، مربی آموزش رانندگی و کسی که آزمون‌های رانندگی بیمه پریویلیج را برگزار می‌کند، می‌گوید: «من واقعا از نتایج این پژوهش شگفت‌زده شدم چون به‌تجربه مردان نسبت به زنان موضوعات رانندگی را بهتر یاد می‌گیرند و معمولا در آزمون‌ها هم بهتر عمل می‌کنند. با این وجود، به نظر می‌رسد زنان این اطلاعات را بهتر در ذهن خود حفظ می‌کنند. چیزی که نتایج این مطالعه نشان می‌دهد این است که مردان هنگام رانندگی باید حق و حقوق زنان را رعایت کنند. آمارها دروغ نمی‌گویند».
 

زنان در آمارها به مردان می‌رسند؟
مطالعه دیگری توسط مجله «خودرو و سفر» انجام شده که نتایج آن در چند بخش دسته‌بندی شده است:

مردان بیش از زنان خطر می‌کنند: مردان به طور کلی در رانندگی کم‌تر احتیاط می‌کنند مثلا آ‌ن‌ها با سرعت بیش‌تری رانندگی می‌کنند، با فاصله نزدیک‌تری نسبت به خودروهای جلویی حرکت می‌کنند، کم‌تر از زنان کمربند ایمنی می‌بندند و بیش‌تر از زنان در حالت مستی رانندگی می‌کنند. مردان همچنین چرخش‌های پرخطرتری با خودروی خود انجام می‌دهند و نسبت به زنان در زمان کم‌تری پارک می‌کنند.

این‌که فردی چگونه رانندگی می‌کند لزوما به معنی میزان خوبی یا بدی توانایی او در رانندگی نیست: برخی فعالیت‌های مربوط به رانندگی را مردان نسبت به زنان با مهارت بیش‌تری انجام می‌دهد اما این توانایی اصلا به این معنی نیست که آن‌ها در آزمون‌ها و تست‌های رانندگی نمرات بهتری کسب می‌کنند. انواع تصادف‌هایی که مردان در آن‌ها نقش دارند بیش‌تر نتیجه رفتارهای مخاطره‌آمیز آن‌هاست. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مردان سه برابر زنان در معرض «رانندگی عصبی» قرار می‌گیرند و بیش از ۲۵ درصد در تصادف‌ها مقصر اصلی‌اند.

ادراک و دریافت نقشی حیاتی بازی می‌کند: روان‌شناسان معتقدند تشخیص این‌که آیا زنان رانندگان بهتری‌اند یا مردان کار دشواری است. درک عمومی جامعه بر این است که مردان از زنان بهتر رانندگی می‌کنند و در نتیجه مردان از نظر روانی هنگام رانندگی اعتمادبه‌نفس و مهارت بیش‌تری به خرج می‌دهند. همچنین، کلیشه‌های ذهنی در جامعه بیان می‌کند که زنان رانندگان ضعیف‌تری‌اند و این مسئله هنگام رانندگی در عمل‌کرد آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

زنان در آمارها به مردان می‌رسند و این اصلا خبر خوبی نیست: مردان بیش‌تر از زنان مسئول تصادف‌های رانندگی‌اند اما این امر روز‌به‌روز به نفع مردان و ضرر زنان تغییر می‌کند. این روزها، زنان بیش‌تر از گذشته رانندگی می‌کنند و این افزایش پیامدهایی روی با سرعت راندن، رانندگی عصبی و تصادف‌های مرگ‌بار در زنان دارد.
 

زنان کم‌تر از مردان تصادف می‌کنند
در فوریه سال ۲۰۱۶، حدود یک‌سال پیش، موسسه بیمه ایمنی بزرگ‌راه (IIHS) گزارشی را در مورد مرگ‌ومیر زنان و مردان در آمریکا منتشر کرد و در آن اعلام کرد که «هر سال مردان بیش‌تری نسبت به زنان در تصادفات رانندگی از دنیا می‌روند». این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد کما این‌که مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته و در آن‌ها مطرح می‌شود چون به طور معمول مردان تمایل بیش‌تری به حرکات پرخطر در رانندگی دارند، احتمال تصادف آن‌ها بسیار بیش‌تر است.

در حالی که تکنولوژی‌های ایمنی نیمه‌خودکار برای حفاظت جان انسان در رانندگی بیش از گذشته شده، اما اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه آمریکا (NHTSA) گزارش کرده تصادفات در سال ۲۰۱۵ همچنان زیاد بوده است. در این گزارش عنوان شده که مردان بیش از زنان کمربند ایمنی نمی‌بندند، در حالت مصرف الکل یا مواد مخدر رانندگی می‌کنند، سرعت بیش‌تری دارند و تصادف‌های آن‌ها نسبت به زنان شدیدتر است. با این اوصاف، زنان کم‌تر از مردان در تصادف‌های رانندگی از دنیا می‌روند یا مجروح می‌شوند.

آمارهای IIHS نشان می‌دهد تعداد رانندگان زن و مرد در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال ۱۹۹۵ بسیار بیش‌تر شده و این افزایش در زنان ۵ درصد بیش‌تر از مردان بوده است. گرچه میزان تصادف‌های منجر به مرگ‌ومیر بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸ در هر ۱۰۰ میلیون مایل رانندگی ۲۴ درصد کاهش داشته اما نتایج نشان می‌دهد حضور زنان و مردان در این تصادف‌ها با هم متفاوت است.

طبق گزارش‌ها هر سال از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۴، «تعداد مردانی که در اثر تصادف رانندگی از دنیا رفته‌اند دوبرابر زنان بوده است». با این حال، این آمارها در حال تغییر است و دلیل آن قوانین سخت‌گیرانه درباره بستن کمربند ایمنی، استفاده گسترده از ایربگ‌ها و افزایش تکنولوژی‌های ایمنی در خودروهاست. به طور کلی نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که زنان: کم‌تر از مردان تصادف می‌کنند، کم‌تر قوانین را نقض می‌کنند و به طور متوسط مسافت‌های کم‌تری را نسبت به مردان رانندگی می‌کنند.  

با این همه، لازم به ذکر است که تمامی پژوهش‌های عمده در این حوزه در کشورهای غربی انجام شده و لازم است در کشور ما هم این موضوع با توجه به تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و همچنین دستیابی به امکانات مطالعه شود.

منابع: cheatsheet/ independent/ rd/ telegraph
سوالات و نظرات کاربران
-1
سندرم رانندگی photo
سندرم رانندگی یکشنبه، 29 مهر 1397
جمع کنید با این راننده راننده گفتن، هر کی از ننش قهر میکنه میشه راننده مسخره ها. ده سال قبل که ماشین کم بود مردم با اتوبوس، رفت و آمد داشتن ترافیک هم کم بود. تنها کسانی مانند راننده های کامیون باربری و اتوبوس باید رانندگی یاد بگیرن . بقیه مردم برای پز دادن، رانندگی میکنن وگرنه وسایل نقلیه عمومی هست. به نوعی میخوان راحت تر ولگردی کنن. به جای اتلاف وقت و پول برای رانندگی، بهتره بریم بدنسازی و ورزش . کشورهای خارجی طرح 2030 رو برای حذف ماشین های خانوار دارن اجرا میکنن. امیدوارم به ایرانم برسه.
3
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور چهارشنبه، 29 دی 1395
دقيقا من به عنوان یک مرد خوشحال هستیم لااقل تو جامعه ما زنها فرهنگ رانندگی رو رعایت میکنن. ولی متاسفانه داریم میبینیم که خانمها دارن غلط رانندگی کردنو از مردا یاد ميگيرن و این مقاله خیلی آدمو به فکر میبره
1
Yashan Poorghaz
Yashan Poorghaz دوشنبه، 01 مرداد 1397
(پاسخ) با حرف شما كاملا موافقم ولى چه مردا و چه زن ها بايد سعى كن بهترين رانندگيشونو ارائه بدن درسته؟
0
Yashan Poorghaz
Yashan Poorghaz دوشنبه، 01 مرداد 1397
با سلام دوستان ما نبايد اينطور فكر كنيم كه مردان رانندگى بهترى نسبت به خانم ها دارن نه شما يك راننده خانم رو ديدى كه ١٠ برابر يك مرد بهتر رانندگى ميكنه يا برعكس حالا اون كسايى كه اين فكر غلط تو ذهنشون هك شده بود با ديدن اين مطالب احساس مى كنم متوجه شدم بله امار دروغ نمى گويد.
1
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
متاسفانه توی ایران مفهوم خوب رانندگی کردن توی ذهن ها عوض شده. از نظر من خوب رانندگی کردن یک رانندگی بااحتیاط است اما در حال حاضر همه رانندگی با سرعت بالا رو خوب میدونن
-1
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
در کشور ما هیچ کس، نه بانوان و نه آقایون
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
سید مرتضی موسوی
سید مرتضی موسوی دوشنبه، 16 اسفند 1395
باسلام در رانندگی معمولاَ مردان جسارتی بیشتری دارند و زنان روحیه حساستر ، اما همین جسارت بیش از حد در بسیاری از آقایان باعث میشود تا فکر کنند که از بقیه بهتر رانندگی میکنند و بسیاری از کارهای مردان از روی غرور ناشی میشود ، البته درکشور ما جدیداً این امر ب زنان هم سرایت کرده که بسی جای تأمل دارد.
-1
sepehr manafi
sepehr manafi شنبه، 07 اسفند 1395
تو ایران هیچ کس خوب رانندگی نمیکنه چون فرهنگش تو کشورمون جا نیفتاده!
0
ensiyeh photo
ensiyeh سه شنبه، 28 دی 1395
شاید خوب بودن در رانندگی رو در دو وجه بشه بررسی کرد. یکی میزان رانندگی صحیح و دقت به قوانین و کم خطر راندن و دیگری مهارتهایی مثل کنترل خوودرو در سرعت و لایی کشیدن و حرکت های نمایشی. به نظر میاد هدف این تحقیق صرفا راجع به مورد اول بوده و نظر خیلی از دوستان که میگن رانندگی آقایون بهتر هست به بخش دوم بر میگرده که من هم تایید میکنم با توجه به اینکه فقط چند سالی هست که خانم ها رانندگی میکنن و معمولا از سنین بالاتر هم شروع به یادگیری میکنن این امر طبیعی هست و احتمالا در نسل های آینده کمی فرق کنه وضعیت. آماری هم که ارائه شده از روی سوال کردن و نظر سنجی نبوده که جامعه آماری زیر سوال بره بلکه مقایسه نظرات با آمار تخلفات واقعی ثبت شده هست.
0
Alireza photo
Alireza سه شنبه، 28 دی 1395
این آمار بیشتر بر پایه ی احتیاطه تا مهارت بستگی داره مهارت رو چجوری توصیف کنی وگرنه همه قبول دارن خانما با احتیاط ترن
0
alisina nazari
alisina nazari دوشنبه، 27 دی 1395
زنان نسبت به مردان روحیه ضعیف تری دارند بنابرابن زیاد ریسک نمی کنن این درسایر موارد هم صدق میکند
0
محمدمهدی رحیم پور
محمدمهدی رحیم پور دوشنبه، 27 دی 1395
اینگونه امار ها رو نمیشه با نمونه گیری تعیین کرد چونکه این تعداد برای جواب دادن به این سوال کم هستش به نظر من بهتر بود سرشماری انجام داد
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
معمولا مردان به خاطر اینکه از نوجوانی پشت فرمان می نشینند برخلاف زنان که بسیار دیرتر رانندگی رو تمرین می کنند اعتماد به نفس و مهارت بالاتری دارند.این به خاطر شرایط محیطی هست و ربط مستقیمی به استعداد یا عدم استعداد زنان و مردان ندارد
0
تیزهوش باهوش آبادی
تیزهوش باهوش آبادی یکشنبه، 26 دی 1395
پس چرا بیش تر آیان هیچ عقیده ای به این مطلب ندارند؟؟ به نظرمن هرکدام در مواقعی خوبند اما بیش می شه گفت که تسلط آقایان در رانندگی بیش تره؛البته همین تسلط بعضی وقت ها کار دستشون میده و صحنه های ناگواری پیش می یاد
0
Analyst chemist
Analyst chemist یکشنبه، 26 دی 1395
تجسم فضایی مردان خیلی بهتر از زنان است و شاید یکی از دلایل رانندگی نامطمئن مردان، اعتماد بیش از حد به این حسشون باشه که با وجود مهم بودن، اما همیشه برای جلوگیری از تصادف کافی نیست.
0
سیدمحسن حسینی
سیدمحسن حسینی یکشنبه، 26 دی 1395
از نظر رعایت قوانین و مقررات قطعا زنا تو ایران از مردا خیلییی بهترن,ولی مردا از لحظ مهارت و ب قول معروف دست فرمون خیلی بهترن
0
محمد photo
محمد یکشنبه، 26 دی 1395
به نظرم بهتر بود عنوان مطلب رو میگذاشتید کدامیک قوانین رهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت می کنند...چون رعایت قوانین یک بحثه و کنترل و دست فرمون و به دنبال اون راننده بهتر بودن، یک بحث جدا !
0
ensiyeh photo
ensiyeh یکشنبه، 26 دی 1395
سلام. من فکر کنم جدول مقاله با متن نوشته شده همخوانی نداره و جای زن و مرد در جدول جابجا شده.
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی یکشنبه، 26 دی 1395
نتایج تحقیقاتش جالب و در نهایت مقاله خوبی باشد...باشد مفید واقع شود
0
مهیار photo
مهیار یکشنبه، 26 دی 1395
زنان خوب رانندگی میکنن ولی این خوب بودنشون بخاطر کند بودن رانندگیه یعنی فکر می کنن چون اروم رانندگی میکنن محتاط تر هستن درصورتی ک خبر ندارن وقتی چراغ سبز میشه دو ساعت طول میکشه ک راه بیوفته و ماشین پشت سری رو دق مرگ میکنه
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور یکشنبه، 26 دی 1395
من با این قضیه موافق هستم که زنان خیلی با احتیاط وتوجه بیشتری رانندگی میکنن ولی متاسفانه این خصیصه تو اجتماع حمل بر ضعف رانندگی خانوما میشه.ولی کماکان نباید رو اعتماد به نفس خانوما تاثیر منفی بزاره.رانندگی بادقت واحتیاط به نفع همه ست.