چرا برخی افراد اهل شب‌بیداری‌اند؟

چرا برخی افراد اهل شب‌بیداری‌اند؟

میلاد

شکیب

1396/01/28

8664

بار بازدید شده
Why-Some-People-Night-Owls اگر شما آدم شب هستید و به‌سختی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید اصلا خود را سرزنش نکنید چراکه این سیستم ژنتیکی شماست که مسئولیت این امر را به عهده دارد.
8664
چرا برخی افراد اهل شب‌بیداری‌اند؟
Vidoal
4.04
چرا برخی افراد اهل شب‌بیداری‌اند؟
احتمالا در بین دوستان خود افرادی را می‌شناسید که تا شما صبح‌ها از خواب بیدار شوید بخش عمده‌ای از کارهای خود را انجام می‌دهند. اگر تمام عمر خود دوست داشته‌اید که انسان سحرخیزی شوید اما در درون خود آگاه بوده‌اید که آدم شب‌ بیدار ماندن هستید، بهتر است اکنون حقیقت را بپذیرید. اگر شما آدم شب هستید و به‌سختی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید اصلا خود را سرزنش نکنید چراکه این سیستم ژنتیکی شماست که مسئولیت این امر را به عهده دارد.

طبق یافته‌های مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه Cell منتشر شده، دلیل این‌که برخی افراد مایل‌اند شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانند و صبح‌ها با سختی از خواب بیدار شوند جهش در ژن CRY1 است. حاملان این جهش یک ساعت شبانه‌روزی تغییریافته دارند که ساعت درونی خود را بسیار کُندتر از بخش‌های غیرحامل برنامه‌ریزی می‌کنند و در نتیجه فرد شب‌ها برای خواب دو تا دو ساعت و نیم تاخیر دارد.

بسیاری از افرادی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند اختلال تاخیر فاز خواب (DSPD) دارند و شب‌ها به‌سختی خواب‌شان می‌برد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که این اختلال را دارند با برنامه‌ریزی‌های صبحگاهی مشکل دارند و از مواجهه با انتظارت اجتماعی بیزارند. البته همه افرادی که از این اختلال رنج می‌برند چنین جهشی در آن‌ها روی نمی‌دهد.

برای شروع ساعت شبانه‌روزی بدن یک فرد باید ارگان‌های فعال‌کننده‌ پروتئین فعالیت خود را آغاز کنند. ساعت شبانه‌روزی یا ساعت زیستی یک چرخه تقریبا ۲۴ساعته در فرایندهای زیست‌شیمیایی، فیزیولوژیکی یا رفتاری در انسان است و با چرخه خوابیدن و بیدار شدن انسان ارتباط دارد. به طور معمول، این فعال‌کننده‌ها بازدارنده‌هایی را تولید می‌کنند که به بیدار ماندن بدن کمک می‌کند. این فعالیت آن‌قدر در طول روز در بدن ادامه پیدا می‌کند که توان بازدارنده‌ها به پایان می‌رسد و در نتیجه بدن آماده به خواب رفتن می‌شود. اما جهش در ژن CRY1 که خود یکی از بازدارنده‌هاست، باعث فعال ماندن بدن شده و در نتیجه بدن فرد شب‌ها دیرتر نیاز به خواب پیدا می‌کند.  

در این مطالعه که در دانشگاه بیلکنت (Bilkent) ترکیه انجام شده، الگوهای خواب ۶ خانواده ترک مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نتایج این ارزیابی نشان داد کسانی که جهش ژنی داشتند دارای «زمان‌های شروع خواب تاخیریافته» بودند و برخی دیگر از الگوهای نامنظم خواب رنج می‌بردند. با این همه، صرف این‌که شما دارای ژن CRY1 جهش‌یافته هستید نباید به این معنی باشد که سحرخیز شدن کار غیرممکنی است. افرادی که دارای چنین جهش ژنی‌ای هستند، صبح‌ها سخت‌تر بیدار می‌شوند اما اگر دارای زمان‌بندی‌ها و برنامه‌ریزی‌های درستی برای خواب باشند و روی این موضوع کار کنند می‌توانند خواب خود را تنظیم کنند.
سوالات و نظرات کاربران
0
Danial Hosseini
Danial Hosseini چهارشنبه، 14 آذر 1397
باوجودبرخی مشکلات مالی ملت وبالارفتن سطح توقع مردم ازخودشون وفکرکردن به مشکلات این دوره کی میتونه بخوابه قسط بانک سودزیاد تورم چهارصددرصدواقعاکسی میتونه بخوابه همه بااختلال خواب روبروهستن***ممنـــــون ازمطالب عالی ومفیـــدتـــون*******🌹🌷🌷🌷🌹🌹
0
alimohammad falahatpishe
alimohammad falahatpishe پنج شنبه، 25 خرداد 1396
عالی بود .. ممنون میلاد جان
0
ندا گلی
ندا گلی سه شنبه، 05 اردیبهشت 1396
جالبه
1
پیام photo
پیام دوشنبه، 04 اردیبهشت 1396
مارو قضاوت میکنن میگن بی برنامه و تنبل هستیم! :) ما خاصیم خووو علمشو ندارین =))
1
هادی جوان
هادی جوان پنج شنبه، 31 فروردین 1396
بخش قضاوت دیگران درمورد ششب بیداری و دیر بیدار شدن صبح یه طرف، بقیه ش هم یه طرف.
-1
یوسف photo
یوسف پنج شنبه، 31 فروردین 1396
سلام از اونجاییکه سایتتون در راستای افزایش اطلاعات عمومی هست و نسبت به سایر سایتا به نسبت علمی تر با قضایا برخورد میکنه برای خوندن مطالب به تمرکز بالاتری نیاز داره. حالا برای من به شخصه اینطوریه که این تبلیغات اسلایدی واقعن تمرکز رو بهم میریزن. نمیگم برش دارین ولی میتونید مثل سایت motamem.org یه گزینه مطالعه با تمرکز بیشتر بذارید که وقتی کاربر اون رو میزنه روی یه همین صفحه سایت نوشته میاد و صفحه سایت میره بک گراندش. ممنون
1
احسان photo
احسان چهارشنبه، 30 فروردین 1396
خیلی خوب بود ممنون ! این داستان خواب شبانه منو اذیت میکرد مخصوصا واسه مطالعه سختی که داشتم تو حوزه کتاب های زیستی حتی میشد تا دو روز نمیخوابیدم اصلا هم قدرت ذهنم کاهش پیدا نمیکرد حالا باید باهاش کنار بیام ...
2
حسین  کشاورزی
حسین کشاورزی سه شنبه، 29 فروردین 1396
معمولا جوی که در شب وجود داره برای مطالعه بهتره و همینطور در شب وقتی آدم سرگرم انجام کاری میشه زمان از دستش در میره
2
bta photo
bta سه شنبه، 29 فروردین 1396
خیلی جالب بود . من خودم همین مشکل رو دارم.ممنون از مطالب خوبتون