از کجا بفهمیم افسرده‌ایم؟

از کجا بفهمیم افسرده‌ایم؟

میلاد

شکیب

1395/09/20

7329

بار بازدید شده
How-Can-You-Know-if-Youre-Depressed چگونه بفهمیم وقتی مواجه ناراحتی و احساسات ناملایم هستیم، افسرده هستیم یا خیر؟ در این مطلب ۶ نشانه افسردگی را به شما معرفی می‌کنیم.
7329
از کجا بفهمیم افسرده‌ایم؟
Vidoal
4.95
از کجا بفهمیم افسرده‌ایم؟
گرچه علم پزشکی راه طولانی‌ای را برای درمان بیماری‌های روانی طی کرده، اما هنوز اجماع کاملی روی تشخیص و درمان حتی کوچک‌ترین و رایج‌ترین بیمار‌ی‌های روانی، شامل افسردگی، وجود ندارد. در ویدئوی «افسردگی چیست؟» (لینک) درباره این بیماری حرف زدیم، در این مطلب می‌خواهیم نشانه‌های آن را بررسی کنیم.
 
در پژوهشی که به‌تازگی در دانشگاه آمستردام روی ابزارهای تشخیص بیماری‌های روانی انجام شده، پژوهش‌گران به این نتیجه رسیدند که توافق نسبتا اندکی بین متخصصان در تعریف و تشخیص بیماری افسردگی وجود دارد. برای مثال، برخی ابزارهای تشخیصی روی علائم جسمانی افسردگی مانند کم‌اشتهایی یا کم‌خوابی تمرکز می‌کنند. ابزارهای دیگر از بیماران درباره حال و هوا و احساسات آن‌ها پرس‌وجو می‌کنند و روی علائم ذهنی و احساسی افسردگی تاکید می‌کنند. ابزارهای اندکی هم جامع هستند و اکثر آن‌ها هم روی علائم جسمانی و علائم احساسی کار می‌کنند.
 
نتایج این مطالعه نشان داد اکثر افرادی که به‌عنوان افسرده شناخته می‌شوند مشخص نیست که براساس چه ابزار تشخیصی‌ای روان‌شناس و درمان‌گر، او را افسرده تشخیص داده است. این عدم ثبات در ابزارهای شناختی صدمات زیادی به افرادی زد که به کمک نیاز داشتند؛ این افراد معمولا دارای علائم مسئله‌ساز زیادی بودند. ما نیاز به ابزارهای جامع و یک‌پارچه‌ای داریم که با کمک آن‌ها بتوان خدمات حمایتی درست به دیگران ارائه کرد.
 
ضروری است که همه روان‌درمان‌گرها، به‌ویژه کسانی که درگیر درمان اعتیاد هستند، بتوانند علائم افسردگی را درک کنند و تشخیص دهند. نتایج پژوهش‌ها نشان داده که تقریبا ۵۰ درصد معتادان از اختلال‌های روانی رنج می‌برند که بیش‌تر اضطراب و افسردگی است. به دلیل آمار بالای بروز چنین مشکلاتی در افراد، مراکز درمان اعتیاد باید قادر باشند این افراد را هم در وجه اعتیاد و هم در وجه روانی درمان کنند.
  

اما پرسش اصلی این‌جاست که چگونه می‌توان سریعا متوجه افسردگی شد؟ چگونه بفهمیم وقتی مواجه ناراحتی و احساسات ناملایم هستیم، افسرده هستیم یا خیر؟ در این مطلب ۶ نشانه افسردگی را به شما معرفی می‌کنیم:

۱- اندوه پیوسته: وقتی غم و اندوه بیش از دو هفته طول می‌کشد و تغییری در آن‌ ایجاد نمی‌شود، این حالت نشانه افسردگی است. این وضعیت زمانی جدی‌تر می‌شود که هیچ دلیل روشنی برای این غم وجود نداشته باشد. اگر با نامزد خود قطع رابطه کرده‌اید، اندوه طولانی بخشی از فرایند کنار آمدن با مشکل است، اما اگر اندوه شما بی‌دلیل است، باید آن را جدی بگیرید و اقدام به حل آن کنید.

۲- فقدان انگیزه و علاقه در انجام کارها: اگر روزگاری عاشق اسب‌سواری یا بازی کردن با فرزندان خود بودید اما الان توجه و علاقه‌ای به این کارها ندارید، احتمالا افسرده شده‌اید.

۳- خستگی ذاتا نشان‌دهنده اختلال‌های بسیار زیادی است اما اگر با علائمی که در بالا اشاره شد همراه شود، می‌تواند بیان‌گر افسردگی باشد. افراد افسرده دوست ندارد از رخت‌خواب خارج شده و کاری انجام دهند.

۴- تغییر در الگوی خواب: بی‌خوابی یا نیاز بیش از حد به خواب، در ترکیب با علائم دیگر، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد.

۵- افراد افسرده معمولا کم‌تحمل‌اند و حتی خیلی بی‌دلیل به دیگران می‌تازند.

۶- تغییر در الگوهای خوردن: مانند مسئله خواب، زیاد غذا خوردن یا میل به غذا نداشتن، همراه با علائم دیگر افسردگی، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد.
 
مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد افسردگی بدانید این است که این شمایید که بهتر از هر کسی خود، روان و بدن‌تان را می‌شناسید. اگر احساس افسردگی می‌کنید حتما از فرد متخصص کمک بگیرید و تا یافتن جواب دست از کار نکشید. البته ابزارهای کارآمد و غیردارویی زیادی برای حل مشکلات روانی وجود دارد که باعث ارتفای کیفیت زندگی می‌شود. برای آشنایی با این موضوع مطلب «۵ راه برای رهایی از افسردگی» (لینک) را مطالعه کنید.
 
منبع: psychologytoday

پیشنهاد می‌کنیم مطالب و ویدئوهای زیر را نیز مشاهده کنید:
۵ راه موثر برای رسیدن به آرامش درونی در زندگی (مطلب)
از این ۹ قانون پیروی کنید تا زندگی شادتری داشته باشید (مطلب)
آیا ما با اندوه زنده‌ایم؟ (ویدئو)
سوالات و نظرات کاربران
0
Mahdi Hosseini
Mahdi Hosseini پنج شنبه، 11 خرداد 1396
همشو با هم دارم. بازم فکر میکنم افسرده نیستم
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
دوستان توجه کنید که کاملا این مطلب درست هست و اصلی ترین شاخصه های ابتلا به افسردگی در آن ذکر شده.لطفا به این نکته هم توجه کنید که برای افسردگی اول پیش روان پزشک برید نه روان شناس.مصرف دارو برای افسردگی جزو الزامات هست و اصلا نباید دید بدی به قرص های اعصاب داشته باشید.اگر شما دارو را دقیقا طبق نظر دکتر مصرف کنید شک نکنید که سریعا بهبود پیدا می کنید.
0
سینا دوشیری
سینا دوشیری چهارشنبه، 15 دی 1395
بسیار بسیار مطلب خوبی هست. کاشکی در این سایت برای همچین مطالبی، نظرات افراد متخصص (شامل روان شناس و روان پزشک) ها که در ایران فعالیت می‌کنند هم پرسیده و پزشکان خوب معرفی میشد. متاسفانه یافتن پزشک خوب (بخصوص در زمینه‌ی اعصاب و روان) بسیار کار دشواری‌ست.
0
مصطفی .
مصطفی کهن شنبه، 27 آذر 1395
ممکنه یکی از 6 علامت ذکر شده باشه و افسردگی نباشه؟ یا 6 مورد باشه افسردگی قطعی هست؟
0
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 29 آذر 1395
(پاسخ) با توجه به تجربه شخصی بنده علائم کاملا درسته و این بیماری قبل از اینکه حاد بشه مثل هر بیماری دیگه باید درمان بشه.
0
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 29 آذر 1395
ممنون برای من بسیار مفید بود.
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 26 آذر 1395
بعضی افراد اصلا کلا معلوم هست افسردن چون له خیلی از قضایا بی تفاوت هستند من یک دوست داشتم ۳ مورد از موارد بالا رو داشت و فکر کنم افسرده بود البته باباش هم پزشک بود دستتون درد نکنه
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی پنج شنبه، 25 آذر 1395
خوب خدا رو شکر افسرده نیستیم...مقاله خوبی بود حداقل برای سنجش ابتدایی شخص توسط خود شخص
0
Mehrnaz photo
Mehrnaz پنج شنبه، 25 آذر 1395
شکم به یقین تبدیل شد^_^ مرسی از مطالب خوبتون ❤
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 24 آذر 1395
اضطراب و استرس تشديد شده يكي از عوامل مهم افسردگي هست.اينكه هنوز براي تعريف و تشخيص افسردگي اتفاق نظر جدي وجود ندارد نشان از ضعف دانش بشري در حوزه هاي روانشناسي داره
0
میرمحمد حسینی
میرمحمد حسینی یکشنبه، 21 آذر 1395
خداروشکر افسرده نیستم, هیچکدوم از این هارو ندارم :))
0
بنیامین عزیزطولی
benyamin aziztouli یکشنبه، 21 آذر 1395
مقاله خوبی بود! من خودم فکر میکنم افسردگی خفیف دارم؛ولی خب بعضی از علائم رو ندارم.
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی یکشنبه، 21 آذر 1395
با مراجعه به روانپزشک متخصص،به سادگی قابل تشخیص و درمان است،ممنون از مطالب ارزندتون....